2011-10-04, 21:20
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Jag sökte och såg några trådar om biodiesel men det var mest prat om rapsolja från LIDL osv.

Jag tänkte göra ett småskaligt experiment med att odla alger och utvinna olja. Jag är rätt bekant med teorin, och tillgången på dokumentation är stor, dvs. den mekaniska oljepressproceduren och restproduktsåtervinning är inte fokus utan jag är mest intresserad av att höra hur någon på FB har odlat algerna för detta ändamål och hur det lyckades i praktiken. Mer specifikt diskussionsunderlag är:
-Vilken art använde ni?
-Hur regulerade ni tillförseln av koldioxid på bästa sätt?
-Hur filtrerade och torkade ni algerna innan oljeutvinningen?
Citera
2011-10-05, 13:16
Medlem
miklons avatar
Jag har faktiskt jobbat i ett projekt där vi odlade alger, men resultatet var tveksamt. Vi byggde en anläggning med en aktiv volym på ungefär en kubikmeter har jag för mig och odlade i slang, som sammanlagt bredde ut sig över ungefär 1 500 m2. Jag gissar att du har tänkt dig lite mindre skala?

Vi lyckades aldrig få till någon vidare tillväxt utan tillförsel av koncentrerad koldioxid. Själva tillförseln av koldioxid skedde genom att bubbla in gasen i en mediabehållare så att en mättad lösning uppstod. Lösligheten är ju beroende av pH, så vi körde en delprocess där vi helt enkelt utgick från en nivå för maximal löslighet och sedan reglerade till rätt nivå för algernas välbefinnande. Det skapar en övermättad lösning i själva odlingsslingan.

Ett problem som vi brottades med är att algerna oftast är känsliga för syre, vilket bildas under tillväxten, det gäller alltså att ha ett bra system för att ventilera ut syre, helst utan att ventilera ut koldioxiden. Vi odlade i ett media som rörde sig genom systemet och såg till att slingorna inte blev så långa att syrehalten hann bli farligt hög.
Citera
2011-10-05, 19:03
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har faktiskt jobbat i ett projekt där vi odlade alger, men resultatet var tveksamt. Vi byggde en anläggning med en aktiv volym på ungefär en kubikmeter har jag för mig och odlade i slang, som sammanlagt bredde ut sig över ungefär 1 500 m2. Jag gissar att du har tänkt dig lite mindre skala?

Vi lyckades aldrig få till någon vidare tillväxt utan tillförsel av koncentrerad koldioxid. Själva tillförseln av koldioxid skedde genom att bubbla in gasen i en mediabehållare så att en mättad lösning uppstod. Lösligheten är ju beroende av pH, så vi körde en delprocess där vi helt enkelt utgick från en nivå för maximal löslighet och sedan reglerade till rätt nivå för algernas välbefinnande. Det skapar en övermättad lösning i själva odlingsslingan.

Ett problem som vi brottades med är att algerna oftast är känsliga för syre, vilket bildas under tillväxten, det gäller alltså att ha ett bra system för att ventilera ut syre, helst utan att ventilera ut koldioxiden. Vi odlade i ett media som rörde sig genom systemet och såg till att slingorna inte blev så långa att syrehalten hann bli farligt hög.

Mycket intressant!!!

Kan man hitta mer detaljer om detta?
Citera
2011-10-07, 08:36
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Mycket intressant!!!

Kan man hitta mer detaljer om detta?

Nej, det bedrevs som ett projekt inom ett privat företag, så det finns inget offentliggjort tyvärr.

Däremot så har det utförts liknande försök och tester runt om i världen som det finns publicerad information om, det borde gå att hitta med en googling.
Citera
2011-10-07, 14:44
Medlem
Här är ett svenskt forskningsarbete i ämnet, hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:232775/FULLTEXT01

Längst ner finns några bilder.

Något som jag inte fattar är, när man odlar i slang, hur får man bort algerna som fastnar på slangväggarna? Alla vet ju hur jobbigt det är att göra rent ett akvarium från alger på glaset?
Citera
2011-10-08, 08:33
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Här är ett svenskt forskningsarbete i ämnet, hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:232775/FULLTEXT01

Tack för tipset!
Citera
2011-10-08, 23:02
Medlem
miklons avatar
Citat:

Något som jag inte fattar är, när man odlar i slang, hur får man bort algerna som fastnar på slangväggarna? Alla vet ju hur jobbigt det är att göra rent ett akvarium från alger på glaset?

Dels kan man ju försöka undvika det genom att vattnet hela tiden är i rörelse med viss turbulens, då får man också en omblandning som innebär att varje algcell hela tiden växlar mellan att exponeras för solljus och att befinna sig i mörker, vilket är positivt för fotosyntesen.

Vi odlade i relativt mjuka slangar och testade olika varianter av mekanisk rengöring utifrån, dvs vi gnuggade i princip slangarna för att få algerna att släppa och det fungerade hyfsat.
Citera
2011-10-10, 19:58
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:

Tack för svar, jag har inte haft tid att kolla i ämnet jag postade, men kul att någon har erfarenhet. Jag tänkte odla i pet-flaskor till att börja med och sedan flytta till slangodling om resultaten är tillfredsställande.

Du säger en aktiv volym på en kubikmeter utbrett över 1,500 kvadratmeter, det låter som en väldigt stor yta. Jag har sett experiment med hängande slangar och/eller påsar där det ser ut som de odlar flera kubikmeter på en yta mindre än 100 kvadratmeter. Var det av någon speciell anledning som ni använde en sådan stor yta?

Citat:
Nej, det bedrevs som ett projekt inom ett privat företag, så det finns inget offentliggjort tyvärr.

Däremot så har det utförts liknande försök och tester runt om i världen som det finns publicerad information om, det borde gå att hitta med en googling.

Det finns info att hitta på Google och YouTube, men inte alls så mycket specifik information som man skulle kunna tro för en vetenskap med så pass hög potential. Lite foliehattsvarning på mig, men det verkar lite lurt att det finns så relativt begränsad information. På Wikipedia hävdas det också att det är farligt att odla alger hemma och att man absolut inte skall försöka sig på det själv vilket ytterligare spär på misstankarna.

Citat:
Dels kan man ju försöka undvika det genom att vattnet hela tiden är i rörelse med viss turbulens, då får man också en omblandning som innebär att varje algcell hela tiden växlar mellan att exponeras för solljus och att befinna sig i mörker, vilket är positivt för fotosyntesen.

Vi odlade i relativt mjuka slangar och testade olika varianter av mekanisk rengöring utifrån, dvs vi gnuggade i princip slangarna för att få algerna att släppa och det fungerade hyfsat.

Det där med syrekänsligheten löser sig själv i en utomhusodling, men precis som du säger så verkar det a och o med ständig turbulens i tuberna. I små flaskodlingar har jag sett att koldioxid tillförs i slang via ett hål i "korken" samtidigt som ytterligare ett hål med ett filter av vanlig bomull dränerar syret.

En fundering jag hade om rengöring är att ha en cylinder eller ring som man kan manipulera med snören från båda ändar och liksom dra cylindern igenom slangen eller tuben för en skrapande rengöring.

Låt säga att jag i slutändan skulle vilja utvinna 23 liter olja dagligen (ett fat i veckan).
Det går c:a 139 kg olja per fat, och om jag odlar alger med en massa bestående av 70% lipider och med en mekanisk press där jag utvinner 50% av lipiderna så skulle jag behöva den dubbla massan (c:a 278 kg torkade alger per vecka för att uppnå detta. Om varje bioreaktor på en kubikmeter har en vattenmassa på 1,000 kg, är det rimligt och biologiskt möjligt att 278kg i detta system innefattar alger vid skördetillfället, eller behöver de mer "lebensraum"?
Senast redigerad av ItPutsTheLotion 2011-10-10 kl. 20:31.
Citera
2011-10-10, 20:06
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:

Mycket användbar länk, tack Lars.
Citera
2011-10-13, 15:08
Medlem
njsdfs avatar
Hej
Intressant detta med alger.
Jag är väldigt intresserad av detta ämne och kan bara se fördelar med det.

T.ex Frigöra ytor på planeten för matproduktion(som nu används för biodiesel).
Använda algerna för att rena avloppsvatten.

hoppas på lite bilder av projektet.

Lycka till.
Citera
2011-10-20, 00:31
Medlem
Varför inte tanka hem denna fantastiska bok på väääldigt många sidor.
Tar upp allt som har med odling i labmiljö och biodiesel.
Säg till om ni vill ha mer och det är intressant.

http://www.4shared.com/document/H_pS...l_at_Home.html
Citera
2012-01-20, 12:39
Medlem
RadioGaGas avatar
http://svt.se/2.108068/1.2680178/hal...sle_fran_alger

Alger kan nog bli framtidens bilbränsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in