2011-10-05, 13:48
Medlem
Jag pluggar på högskolenivå vilket betyder många timmar i sittande ställning vilket inte funkar med min snea rygg. Ryggen är som ett S, har alltså ett utskjut på bröstryggen (som en puckel) och ett inskjut längre ned.

Min bröstrygg var "fullt normal" enl. skiktröntgen och läkaren rekommenderade träning. Jag är helt införstådd i att träning är den enda lösningen, men problemet är att jag har ruggigt ont. Att sitta rak i ryggen funkar i ungefär en minut, sen sätter smärtorna in.

Jag har testat diklofenak i varierande styrkor med blandade resultat, 75mg depot funkade hyfsat men gav utslag och andra biverkningar såsom dålig mage. Tradolan funkar sådär, måste upp ett par hundra mg om det skall hjälpa och då är man ganska "hög", vilket inte fungerar i längden.
Även testat de vanliga, alvedon och ipren i kombination.

Gabapentin fungerade rätt hyffsat har jag för mig, men det känns inte så jäkla nyttigt det heller.

Vad finns det för alternativ till smärtlindring? Helst inte narkotikaklassat och gärna receptfritt. Måste kunna sitta på en stol liksom...

p.s. Ryggproblemen är antagligen ärftliga, har andra i släkten med samma problem.
Citera
2011-10-05, 13:53
Medlem
Morfin ligger väl nära till hands
Citera
2011-10-05, 14:01
Medlem
Matchilins avatar
Receptfritt finns väl inget kraftigare äm det du redan har provat Tradolan (tramadol) är ju både receptbelagt och narkotikaklassat. Det finns nog ingen enkel lösning, mer än träning. Prova med en sjukgymnast som kanske kan hjälpa dig med övningar som inte gör ont.
Citera
2011-10-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matchilin
Receptfritt finns väl inget kraftigare äm det du redan har provat Tradolan (tramadol) är ju både receptbelagt och narkotikaklassat. Det finns nog ingen enkel lösning, mer än träning. Prova med en sjukgymnast som kanske kan hjälpa dig med övningar som inte gör ont.
Borde ju finnas någon medicin som funkar som diklofenak ungefär, eller lindrar samma besvär som diklofenak gör.

Ja ger du mig ett recept som håller livet ut så kan jag nog medicineras med morfin, är rätt avskräckt från såna preparat.

Är det någon som kan tipsa om en vettig ryggläkare/sjukgymnast i Kalmarområdet?

p.s. Testade efedrin från en kompis som deffade förut och det tog bort smärtan rätt bra faktiskt, hur kan det komma sig?!
Citera
2011-10-05, 14:43
Medlem
Matchilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Example
Borde ju finnas någon medicin som funkar som diklofenak ungefär, eller lindrar samma besvär som diklofenak gör.

Ja ger du mig ett recept som håller livet ut så kan jag nog medicineras med morfin, är rätt avskräckt från såna preparat.

Är det någon som kan tipsa om en vettig ryggläkare/sjukgymnast i Kalmarområdet?

p.s. Testade efedrin från en kompis som deffade förut och det tog bort smärtan rätt bra faktiskt, hur kan det komma sig?!
Voltaren, vars verksamma ämne är diklofenak är ju receptfritt numera. Det kanske du visste redan. Om det finns något likvärdigt receptfritt vet man väl på apoteket. Effektivare finns ju helt klart, men då är de ju receptbelagda. Tyvärr är ju smärta eller smärtstillande ofta ett val mellan pest eller kolera. Ju kraftigare medicin ofta desto mer biverkningar, eller andra problem.

Egentligen kan du bara ta den här frågan med en läkare mellan fyra ögon och bolla alla alternativ. Till syvende och sist är det ju en avvägning av hur svåra smärtor du har som avgör hur kraftigt du behöver medicineras. Och därmed vilka bieffekter du kan acceptera.

Edit: Har du provat Diklofenak i suppar om de fungerar bättre för magen? Fast jag tror inte de är receptfria.
Senast redigerad av Matchilin 2011-10-05 kl. 14:47.
Citera
2011-10-05, 17:54
Medlem
Är det skolios du har? Jag har i vilket fall det, fast inte lika mycket krökning på ryggen, det syns knappt någonting om man inte vet om det dvs. I vilket fall råkade jag också ut för riktigt jobbig ryggvärk när jag pluggade och det enda som fungerade lite grann var den där spraygrejen som är smärtlindrande. Minns inte vad den heter men finns på apoteket. Sedan lätt massage och motion. Jobbigt som fan när man inte ens kunde sitta utan att det gjorde förbannat ont men efter ett tag så ger det med sig lite grann åt gången, oftast i alla fall.
Citera
2011-10-05, 18:16
Medlem
Matchilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
det enda som fungerade lite grann var den där spraygrejen som är smärtlindrande. Minns inte vad den heter men finns på apoteket. .
Menar du Eeze? Eller finns det andra?
Citera
2011-10-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matchilin
Menar du Eeze? Eller finns det andra?
Det kanske var den Jag körde även med några kylbalsamgrejer och liknande, hjälpte för stunden åtminstone.
Citera
2011-10-05, 21:44
Medlem
the-gafferrs avatar
Citodon? Vet dock inte vilken som är starkast av Tradolan och Citodon.

Har nyligen (i veckan) fått båda två mediciner och Tradolan blev jag helt knas av. Fungerade inte bra alls. Citodon däremot har givit bättre smärtlindring och har än så länge inte haft några biverkningar förutom mycket svag trötthet.
Citera
2011-10-06, 01:03
Medlem
Det är just Diklofenaken jag inte tycks tåla, får en del biverkningar av den och att smörja in/spraya sig på ryggen blir rätt svårt när det rör sig om i princip hela ryggen.

jetblack666: Läkaren sa att det inte var något fel på min rygg vilket jag anser helt fel. För om det inte vart något fel skulle den inte knaka (som när man knäcker fingrar typ, fast lägre ljud såklart) så fort jag rätar på den.
Jag skall kolla upp om symptomen stämmer in på mig.

Ja citodon är faktiskt ett vettigt alternativ, det är faktiskt den bästa narkotikaklassade medicinen jag testat i smärtlindringssyfte. Jag vet dock inte om jag vill ge mig in i den banan trots att den är den "svagaste" opiod/opiat -medicinen. Jag vill inte tänka mig själv äta sådana flera månader/år i sträck, risken finns att jag blir beroende på ordinerad dos.

Vad är det som gör att centralstimulanta (efedrin) ger en sån bra smärtlindring?! Blodcirkulation? Spikmatta fungerar underbart mot min rygg, men det är bara tillfällig smärtlindring och inget jag kan sitta med på föreläsningar direkt.
Citera
2011-10-06, 02:51
Medlem
Det kanske är en doseringsfråga också. När jag får ryggskott (ungefär en gång var tredje år) kör jag 3.2 gram Ipren och 4 gram Alvedon om dagen. Brukar nästan känna hur det värmer i ryggen och smärtan försvinner. Kanske inte så bra för magen i längden dock (jag brukar köra ranitidin samtidigt då för att skona magen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in