2011-10-05, 14:35
Medlem
Kauzs avatar
Låt säga att man av någon anledning tvingas amputera en kroppsdel, rimligtvis arm eller ben, har man då rätten att behålla kroppsdelen om man ber om det? Med tanke på hälsorisken kanske man kan få den inlagd i Transformalin, eller helt enkelt be om att bara få själva skelettdelen som kvarstår efter avlägsnandet av kringliggande vävnad osv. som ruttnar. För hur man än vrider och vänder på det så är ju kroppsdelen som avlägsnas din. Eller?
Citera
2011-10-05, 14:37
Medlem
Fettopappas avatar
Min vän råkade såga av sig sitt långfinger och han har den nu hemma i en burk fylld med någon vätska
Citera
2011-10-05, 14:40
Medlem
ekkers avatar
Det har du ju rätt i, det är ju verkligen "din". Mer ens eget än så kan det ju inte bli
Jag tycker man borde kunna få spara den, så man kan prata med den ibland
Citera
2011-10-05, 14:57
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kauz
Låt säga att man av någon anledning tvingas amputera en kroppsdel, rimligtvis arm eller ben, har man då rätten att behålla kroppsdelen om man ber om det? Med tanke på hälsorisken kanske man kan få den inlagd i Transformalin, eller helt enkelt be om att bara få själva skelettdelen som kvarstår efter avlägsnandet av kringliggande vävnad osv. som ruttnar. För hur man än vrider och vänder på det så är ju kroppsdelen som avlägsnas din. Eller?

Man frågar läkaren. För det ska gå att förvara kroppsdelen i formalin.
Om det är ok för sjukvården vet jag dock inte.

Att säga dock är att vävnad som förvaras i formalin blir grå i färgen, men annars skall det inte vara nått problem.
Citera
2011-10-05, 15:00
Medlem
Kauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Man frågar läkaren. För det ska gå att förvara kroppsdelen i formalin.
Om det är ok för sjukvården vet jag dock inte.

Att säga dock är att vävnad som förvaras i formalin blir grå i färgen, men annars skall det inte vara nått problem.

Formalin heter det ja. Sitter och lyssnar på skivan "Transformalin" och sveptes med lite väl. Hmm. Ett grådassigt ben eller arm kanske inte är så kul att ha hemma bredvid tvn i vardagsrummet. Eller på någon hylla. Men låt säga att man skulle vilja ha skelettdelen för att kanske tillverka något smycke eller skulptera något av det. Går det? Eller ja, går gör det ju men är det tillåtet?
Citera
2011-10-05, 15:08
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Formalin heter det ja. Sitter och lyssnar på skivan "Transformalin" och sveptes med lite väl. Hmm. Ett grådassigt ben eller arm kanske inte är så kul att ha hemma bredvid tvn i vardagsrummet. Eller på någon hylla. Men låt säga att man skulle vilja ha skelettdelen för att kanske tillverka något smycke eller skulptera något av det. Går det? Eller ja, går gör det ju men är det tillåtet?

Jag kan tyvärr inte svara på det. Jag vet bara att om man opererat bort ex gallsten att man kan få dom.

Man får höra med ansvarig läkare. Eller så ringer du till närmaste landstingsväxel och ber att få prata med någon på operation och fråga.
Det är mitt tips.
Citera
2011-10-05, 15:14
Medlem
Kauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag kan tyvärr inte svara på det. Jag vet bara att om man opererat bort ex gallsten att man kan få dom.

Man får höra med ansvarig läkare. Eller så ringer du till närmaste landstingsväxel och ber att få prata med någon på operation och fråga.
Det är mitt tips.

Haha. Frågan är hur de bemöter ett sådant samtal. "Hejsan, jag har egentligen bara en fråga. Vid en eventuell amputation, finns det någon möjlighet att få behålla kroppsdelen i ett eller annat skick?" - "hur så, skall du genomgå en amputation?" - "Nej, bara lite allmänna funderingar". Känns lite som ett klick i örat-samtal. T.ex. så ringde en polare runt för att försöka ta reda på vilka företag som städar upp i hem efter mindre trevliga självmord och mord och möttes av kalla handen överallt. Men det är kanske värt ett försök åtminstone.
Citera
2011-10-05, 15:23
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Haha. Frågan är hur de bemöter ett sådant samtal. "Hejsan, jag har egentligen bara en fråga. Vid en eventuell amputation, finns det någon möjlighet att få behålla kroppsdelen i ett eller annat skick?" - "hur så, skall du genomgå en amputation?" - "Nej, bara lite allmänna funderingar". Känns lite som ett klick i örat-samtal. T.ex. så ringde en polare runt för att försöka ta reda på vilka företag som städar upp i hem efter mindre trevliga självmord och mord och möttes av kalla handen överallt. Men det är kanske värt ett försök åtminstone.

Du kan ju ljuga och säga att det är en bekant som undrar för han skall eventuellt amputera ett finger.
Var påhittig människa.
Citera
2011-10-05, 16:47
Medlem
Cartoors avatar
Citat:
Berit Crawford, 36, lät göra en diamant av sin döde son.

Nu vill hon bära 11-årige Vincent som en ring på sitt finger.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10999658.ab

Annars är ju detta ett alternativ - gör en fin ring av din kroppsdel! Du bär med den överallt och den är fortfarande nästan en del av dig....
Citera
2011-10-05, 19:21
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartoor
Annars är ju detta ett alternativ - gör en fin ring av din kroppsdel! Du bär med den överallt och den är fortfarande nästan en del av dig....

Det är ju sant, man kan ju iof kanske begära att få kroppsdelen i kremerat format. Då kan man ju göra så.
Citera
2011-10-05, 21:12
Medlem
Puffs avatar
Man kan ju fundera över orsaken till amputationen, det är ju inte så att man blir amputerad för nöjes skull. Den vanligaste orsaken till amputation är att foten ruttnar på grund av obefintlig cirkulation, ofta i kombination med infektion i vävnaden. Vill ni verkligen ha en halvrutten illaluktande fot i en burk i bokhyllan? En annan orsak till amputation är trauma, t.ex. om man fastnar med armen i någon maskin, och då är det ofta bara slamsor kvar. De är nog inte heller så kul att spara. Jag har aldrig ställts inför frågeställningen men om någon patient skulle fråga skulle jag svara nej.
Citera
2011-10-06, 02:48
Medlem
Tror inte det är möjligt att spara på sina amputerade kroppsdelar, möjligtvis som någon skrev gallsten eller en tand då. Allt större räknas som biologiskt avfall och skickas till destruktion dvs de bränns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in