2011-10-06, 09:30
Medlem
Hej!
*Edit* Ändrar frågan lite
Jag undrar vilka blodvärden dom kollar för att se om man druckit eller inte? Jag vet att vissa blodvärden blir sämre/bättre om man har druckit, men frågan är dock genom vilka värden man kan se säkert att personen i fråga varit alkoholpåverkad vid/dagen innan provtillfället? Kan man se att den som tagit provet antagligen varit alkohpåverkad vid provtifället genom något av följande värden?

B-Hemoglobin, B-Erytrocyter, B-EVF, (B)Erc-MCV, (B)MCH, (B)Erc-MCHC, B-Leukocyter,
B-trombocyter, S-Natrium, S-Kalium, S-Calcium, S-Ca, S-Albumin, S-Kreatinin, Pt-eGFR,
S-Cystatin C, S-CRP, S-Fosfat, S-Urea, S-Urat, vS/P-Glukos, fS-Triglycerider, S-Kolersterol,
fS-HDL-kolesterol, fS-LDL-koleserol, S-FSH, S-PROLAKTIN, S-TESTOSTERON, S-SHBG,
S-Andtrostendion, S-DHEAS, P-Fibrinogen, B-HbA1c (IFCC), S-TSH (DxI), S-T4, fritt (DxI).

???

Tack!
Senast redigerad av mrolson 2011-10-06 kl. 09:43.
Citera
2011-10-06, 09:33
Medlem
evelin733s avatar
Nåt med de röda blodkropparna tror jag de kollar om de vill se om man druckit en längre period även om an just den dagen inte har promille.

Annars är det väl levervärden eller nåt?
Citera
2011-10-06, 10:01
Medlem
Man mäter andelen alkohol i blodet i 1000 delar - så kallade promille.

Man kan med lätthet se om någon druckit innan(dagen innan, veckan innan, månader innan)

#Vanedrickarens bakfyllor kan bli lindrigare, men bara tills leverfunktionen försämras. Eftersom leverns reservkapacitet är stor kan det dröja länge innan skador märks, men via ett leverfunktionsprov kan man upptäcka även små förändringar. Överdrivet drickande ger leverförfettning, vilket kan leda till skrumplever. Vita veckor då och då hjälper levern att göra sig av med det lagrade fettet.#

Aspartataminotransferas (ASAT) är ett enzym som förekommer framför allt i lever, hjärta och skelettmuskler. Vid cellskada i dessa organ stiger halten av ASAT i blodet, eftersom enzymet frigörs från vävnaderna i blodet under skada.
Vid mätningen av mängden ASAT används antingen blodserum (S) eller blodplasma (P).
leverfunktionsprov, leverfunktionstest, samlingsbenämning på undersökningsmetoder för studium av leverfunktionen och för att påvisa sjukdomstillstånd i levern. Testmetoderna är känsliga och ger utslag långt innan det föreligger någon rubbning av leverfunktionen av praktisk betydelse, dvs. innan symtom uppträder. Exempel på leverfunktionsprov är analys av aktiviteten i blodserum av enzymerna aspartataminotransferas (ASAT)
Citera
2011-10-06, 10:01
Medlem
revodnebs avatar
ASAT och ALAT är två vanliga värden man tittar på, du kan läsa mer här:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1326
Citera
2011-10-06, 10:23
Medlem
Men det finns väl normalt ingen anledning att kolla efter ASAT på ett test där man kollar eventuella hormonrubbningar? Dom sakerna jag vet att dom kommer leta efter är dom jag skrev där uppe, och på dom kan man väll inte se att man har druckit?
Citera
2011-10-06, 10:24
Medlem
loaDss avatar
De kan se om du druckit en månad tillbaka..
Citera
2011-10-06, 10:33
Medlem
Självklart vet jag att dom kan se att jag druckit om dom tex kollar etanolhalten i blodet osv, så ni behöver inte svara att "dom kan kolla om dom kollar". Grejen är att dom har ingen anledning att kolla detta då dom undersöker hormonrubbningar.

Frågan är: "Kan dom se det genom att titta på värdena jag fått på dom proverna jag skrev i första posten"????
Citera
2011-10-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Självklart vet jag att dom kan se att jag druckit om dom tex kollar etanolhalten i blodet osv, så ni behöver inte svara att "dom kan kolla om dom kollar". Grejen är att dom har ingen anledning att kolla detta då dom undersöker hormonrubbningar.

Frågan är: "Kan dom se det genom att titta på värdena jag fått på dom proverna jag skrev i första posten"????

Nej eftersom Alat och asat inte är med på din lista. 90% säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in