2011-10-06, 22:45
Medlem
abborrmasters avatar
Trodde denna diskussion skulle finnas redan, men icke...

Om jag förstår wikipedia rätt så är alltså svälkropp en sorts vävnad med glatt muskulatur "i" sig???

Finns förövrigt inte svälkroppar någon annanstans än i penis/klitoris????
Citera
2011-10-06, 23:03
Medlem
Zelogaths avatar
Trodde också att svällkroppar fanns på andra ställen i kroppen, men fann inga bevis när jag kollade runt på internet..
Men det finns svällkroppar på mer ställen än klitoris på tjejer, blygdläpparna bland annat.
Dock verkar det som att könsorgan rent generellt är det enda stället på kroppen som svällkroppar finns- men jag blir gärna rättad om jag har fel
Citera
2011-10-06, 23:06
Medlem
abborrmasters avatar
Mhm!

Men stämmer det att det alltså är en vävnad som är omgiven av glatt muskulatur, som "provajdar" den med blod?
Citera
2011-10-06, 23:08
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Mhm!

Men stämmer det att det alltså är en vävnad som är omgiven av glatt muskulatur, som "provajdar" den med blod?
Ja, svällkropparna är vävnad som pumpas in med blod för att det ska bli "hårt"
Citera
2011-10-06, 23:57
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Ja, svällkropparna är vävnad som pumpas in med blod för att det ska bli "hårt"

Du kan oxå bekräfta att det är OMGIVET av glatt muskulatur?
Citera
2011-10-07, 00:02
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Du kan oxå bekräfta att det är OMGIVET av glatt muskulatur?
Det är jag dock inte säker på- såvitt jag vet är glatta muskler, muskler man inte kan styra utan jobbar per automatik (som t.ex hjärtat, det är en glatt muskel).
Kan säkert finnas sådana muskler också men vi har väl muskulatur vi styr över nere vid pelvis?
Finns säkert andra som har bättre koll
Citera
2011-10-07, 17:39
Medlem
abborrmasters avatar
Det e ju bara att palpera o spänna så känns ju tydligt att det finns en tvärstrimmig muskel precis över pubis symphisis och som man kan röra penis med.
Men det är just glatt muskulatur som kontrolleras av sympatiska eller parasympatiska nervsystemet som jag syftar på. Omges svälkroppen av sån alltså? Eller sitter den glatta muskelaturen Innan svälkropparna istället (kranialt om svälkroppen liksom). Verkar ju helt kocko isf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in