2011-10-07, 12:36
Medlem
Hejsan.
Så att jag var på Gran Canaria i veckan som varit nu...
En kväll var jag och några vänner ute en kväll och jag var iväg på toan på en nattklubb, När jag hade kommit tillbaks från toan till mina vänner hade ja blod på tröjan som om ja hade torkat av mig från ett litet "stick aktigt" sår som ja hade mitt i tummen, kan ju vara så att jag skar mig, rev mig på något..men minns verkligen inte...det läskiga är att på varje toalett så stod det en utlänning och ville ha dricks etc, för att han städade toan.
Än idag 4 dagar senare är jag öm/har lite ont i såret på tummen.
Kan detta vara hivsmitta?
Har tänkt kolla mig i början på veckan...
Är kanske lite för nojjig, men bättre va det än inte alls? :/
Citera
2011-10-07, 12:43
Medlem
Mavvelitos avatar
Hiv viruset dör utanför kroppen ganska omgående, det är ytterst sällsynt att någon fått hiv om de inte injicerat någon annans kanyl direkt efter personen när det kommer till blodsmitta. Så du kan nog ta det mer än lugnt.

Dessutom så kan man inte se hiv i blodet på en nysmittad från ca 6-9 veckor efter smittotillfället har jag för mig.
Citera
2011-10-07, 13:26
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riggsson
Än idag 4 dagar senare är jag öm/har lite ont i såret på tummen.
Kan detta vara hivsmitta?
Har tänkt kolla mig i början på veckan...
Är kanske lite för nojjig, men bättre va det än inte alls? :/

Om du blivit smittad av HIV tror jag inte att det skulle lägga sig centralt i din tumme och gör ont.
Kolla dig bör du göra ändå. Jag brukar kolla HIV och hepatit lite då och då, bara för att känna mig säker. Så kolla upp du, skadad tumme eller ej.

Varför du är öm i tummen är nog för att du kanske fått en liten infektion. Det går nog över på ett par dagar. Om det inte lägger sig eller börjar se värre ut vänder du dig till vårdcentralen, för då kan det vara så att såret behöver behandlas (kan ibland behövas om det var någonting smutsigt du skurit dig på).
Citera
2011-10-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Hiv viruset dör utanför kroppen ganska omgående, det är ytterst sällsynt att någon fått hiv om de inte injicerat någon annans kanyl direkt efter personen när det kommer till blodsmitta. Så du kan nog ta det mer än lugnt.

Dessutom så kan man inte se hiv i blodet på en nysmittad från ca 6-9 veckor efter smittotillfället har jag för mig.

Har idag med tack av min vän som var med ute, kommit fram till att jag möjligtvis rispat mig på en "bar" av trä...
Men det som oroar mig är att min tröja var jätte blodig, alltså "sticket/rispan" är max 3-4 mm diameter så inte stort, o tröjan såg ut såhär dagen efter, att tillägga är att såret är mitt i tummen så klart det ännu är ömt men det är väl för att jag använder tummen dagligen till saker.

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...47872471_n.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in