Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag har startat två liknande rörelser så jag har vissa kunskaper i ämnet.
Det kommer bli allt annat än lätt att få lån till din verksamhet. Du måste högst sannolikt lägga upp en mycket stor del själv och ge ett mycket förtroendeingivande intryck för att någon bank ska vilja låna ut ens en liten del av investeringen.
Serveringstillstånd är också ingen lätt sak om du inte har kunskap från branschen. Troligen tvingas du gå en utbildning i alkohollagstiftningen om du inte har någon kompanjon eller anställd som har kunskap inom ämnet.
För att inte riskera att stå med en pub, och blir nekad serveringstillstånd så bör du skriva en klausul i köpekontraktet att det är villkorat med att du får tillståndet inom någon viss tid. Detta förutsätter naturligtvis att köparen går med på klausulen, vilket är beroende på hur lättsåld den befintliga verksamheten är.
Lägg mycket tid på att göra en seriös kalkyl på din verksamhet, och var inte allt för optimistisk med kundunderlaget och försäljningen. Det är ett vanligt misstag att man tror att man kommer att vara betydligt bättre än den tidigare ägaren.
Lycka Till!
Mvh
Okej. Tack så mycket för svaret!
Butiken jag riktat mig in på är förnuvarande ingen pub/café utan en möbel affär vilket jag hade velat göra om. Klausul, vet inte riktigt vad det är, en ska googla vidare på det. Finns det någon hjälp man kan få av något slag av tex staten för ny företagare så man inte kommer in och gör en opresentabel kalkyl och affärsplan?