2011-10-09, 15:12
Medlem
Hej!

Min situation är just nu att jag studerar på universitet, men vill gärna öppna en Pub som även är ett café men studentanpassad och en mysig miljö med rimliga priser. Jag siktar inte på att bli miljonär med idén förstås utan att jag ska "Klara mig okej" så att säga. jag är medveten om att industrin kräver en hel del arbetstimmar vilket jag är villig att lägga ner.

Jag har hittat en trevlig lokal på Internet som jag gärna hade velat satsa på och kommer då till min fråga, vad krävs för mig att bli beviljad ett lån och hur går jag tillväga?

Problemet är att jag inte har någon yrkeserfarenhet inom området och är ung.
Jag är med på att jag måste göra en kalkyl och spekulationer om hur det kommer fungera ekonomiskt och att jag måste bygga upp en affärsplan som jag sedan medför till banken.
Jag är med på att jag måste få spritlicens med.
Ska man prata med någon om licensen innan man går till banken vilket känns rimligast?
Problemet är då att jag inte äger lokalen eller hyr lokalen än då, men samtidigt så kan jag inte börja hyra den/köpa den med hopp om att jag ska få någon licens.

Om någon har startat något har någon liknande erfarenhet så är jag tacksam för lite punkter som jag kan tänka på, och gärna vilken ordning jag ska ta mina steg i och var jag får tag på alla papper som jag ska fylla i osv.

Tack på förhand Mvh..
Citera
2011-10-09, 19:10
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag har startat två liknande rörelser så jag har vissa kunskaper i ämnet.

Det kommer bli allt annat än lätt att få lån till din verksamhet. Du måste högst sannolikt lägga upp en mycket stor del själv och ge ett mycket förtroendeingivande intryck för att någon bank ska vilja låna ut ens en liten del av investeringen.

Serveringstillstånd är också ingen lätt sak om du inte har kunskap från branschen. Troligen tvingas du gå en utbildning i alkohollagstiftningen om du inte har någon kompanjon eller anställd som har kunskap inom ämnet.

För att inte riskera att stå med en pub, och blir nekad serveringstillstånd så bör du skriva en klausul i köpekontraktet att det är villkorat med att du får tillståndet inom någon viss tid. Detta förutsätter naturligtvis att köparen går med på klausulen, vilket är beroende på hur lättsåld den befintliga verksamheten är.

Lägg mycket tid på att göra en seriös kalkyl på din verksamhet, och var inte allt för optimistisk med kundunderlaget och försäljningen. Det är ett vanligt misstag att man tror att man kommer att vara betydligt bättre än den tidigare ägaren.

Lycka Till!

Mvh
Citera
2011-10-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag har startat två liknande rörelser så jag har vissa kunskaper i ämnet.

Det kommer bli allt annat än lätt att få lån till din verksamhet. Du måste högst sannolikt lägga upp en mycket stor del själv och ge ett mycket förtroendeingivande intryck för att någon bank ska vilja låna ut ens en liten del av investeringen.

Serveringstillstånd är också ingen lätt sak om du inte har kunskap från branschen. Troligen tvingas du gå en utbildning i alkohollagstiftningen om du inte har någon kompanjon eller anställd som har kunskap inom ämnet.

För att inte riskera att stå med en pub, och blir nekad serveringstillstånd så bör du skriva en klausul i köpekontraktet att det är villkorat med att du får tillståndet inom någon viss tid. Detta förutsätter naturligtvis att köparen går med på klausulen, vilket är beroende på hur lättsåld den befintliga verksamheten är.

Lägg mycket tid på att göra en seriös kalkyl på din verksamhet, och var inte allt för optimistisk med kundunderlaget och försäljningen. Det är ett vanligt misstag att man tror att man kommer att vara betydligt bättre än den tidigare ägaren.

Lycka Till!

Mvh

Okej. Tack så mycket för svaret!
Butiken jag riktat mig in på är förnuvarande ingen pub/café utan en möbel affär vilket jag hade velat göra om. Klausul, vet inte riktigt vad det är, en ska googla vidare på det. Finns det någon hjälp man kan få av något slag av tex staten för ny företagare så man inte kommer in och gör en opresentabel kalkyl och affärsplan?
Citera
2011-10-09, 19:39
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaarga
Klausul, vet inte riktigt vad det är,...
Jag menar att du ska skriva ett villkor i köpekontraktet som t ex säger att om du inte har fått serveringstillstånd inom 3 månader så hävs köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaarga
...Finns det någon hjälp man kan få av något slag av tex staten för ny företagare så man inte kommer in och gör en opresentabel kalkyl och affärsplan?
Kontakta Almi Företagspartner AB.

Mvh
Citera
2011-10-09, 19:50
Medlem
Ett annat tips på råd och diskussionspartner är ortens Nyföretagarcenter. Gå gärna också en av deras kurser. Konsultation är gratis. Fast kurserna är inte helt gratis, ca 2500 torde de ta. Det blir avdragsgillt när du väl startar.
Citera
2011-10-10, 03:01
Medlem
Det där är en av de tuffaste branscherna som finns och det är grymt slitigt att få till något. Ska du dessutom anpassa priserna för studenter blir det väldigt tufft. Du kan ju glömma att studera vid sidan om kan jag ju säga direkt.

Det som Bairuilong stämmer. Du kommer få det svårt med både lån och serveringstillstånd om du inte har en väldigt fet plånbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in