2017-04-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kverulant1n
Hittar jag brie med kort datum till halva priset köper jag som regel. Den kan som mr Spencer skriver ligga länge i kylen över bäst före-datum och blir enligt mig bara bättre om den får ligga ett tag. Den är ofta lite hård när den är inom bf-datum men blir mjuk och krämig om den får ligga lite över tiden. Samma sak med budget-brie som ica basic, köp och låt den ligga ett tag innan ni öppnar den. Men det bygger på att man har lite framförhållning och inte behöver den samma dag.

Vita bönor från ica basic är också helt ok, känner ingen skillnad mot andra sorter jag ätit. Är förvisso ingen finsmakare men jag tror nästan att många blir avskräckta av den gula etiketten de har på basic-sortimentet. Det är inget man ställer fram på bordet om man vill imponera, den skriker "jag är snål som fan", men kan man leva med det tycker jag att det är många fynd här.

Tandkrämen från basic är också bra, 6,90:- för en stor tub som har samma fluorhalt som märkestandkräm som colgate.

När jag köper brie står den inte ens i kylen. Den går åt snabbt så den kan lika gärna stå och snabbmogna samtidigt. Jag köpte ett antal större bitar 18 månader gammal ost och lagrade så länge det gick förra året (började gå åt kring jul) och lyckades spara en bit som blev 26 månader gammal och blev oerhört smakrik. (har själv gjort ostar bl.a. brie och brie behöver ca. en månad innan den börjar smaka medans den man köper är superfärsk och trist)
Citera
2019-08-03, 16:21
Medlem
Jagozars avatar
Jobbade på en festival nyligen och drack en kopp kaffe på funktionärsområdet. Trodde att det var en bra espressoblandning dom använde, men visade sig vara just Ica Basic bryggkaffe. Riktigt gott för sitt pris faktiskt, om man nu gillar robustabönor.

Just robustabönor är ju billigare än arabicabönor så det är gissningsvis därför dom kan hålla nere kostnaden.
Citera
2024-05-30, 16:04
Avstängd
Deras kryddor dom har i påse är bra köper dom varför betala mer för santa maria när du får samma mer svartpeppar, papripapulver, oregano, timjan mm för en billigare peng? Fyll på i egen burk sen bara använder dom gamla santa maria burkarna.
Citera
2024-12-11, 23:08
Avstängd
Deras oliver med paprika smakar bra. Jag måste rekommendera den. Bara Lidl Baresa som är bättre.
Citera
2024-12-12, 19:40
Medlem
Sladdarens avatar
ICA BASIC är nog garanterat sämre än billigare likadana livsmedel på Lidl eller Willys är min känsla
Citera
2024-12-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
ICA BASIC är nog garanterat sämre än billigare likadana livsmedel på Lidl eller Willys är min känsla

Varför då?

Jag har i princip ingen erfarenhet av Lidls egna varor. Däremot flera olika märken hii hos Willys, där Eldorado är lågprismärket som är mest jämförbar med Ica Basic.

Jag upplever inte att Ica Basic är garanterat sämre. Båda har saker som är helt okej, medan andra saker är dåligt eller smakar illa. Personligen föredrar jag ICA Basic generellt.
Citera
2024-12-13, 07:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Varför då?

Jag har i princip ingen erfarenhet av Lidls egna varor. Däremot flera olika märken hii hos Willys, där Eldorado är lågprismärket som är mest jämförbar med Ica Basic.

Jag upplever inte att Ica Basic är garanterat sämre. Båda har saker som är helt okej, medan andra saker är dåligt eller smakar illa. Personligen föredrar jag ICA Basic generellt.

Jag slängde ut påstående som en fråga. Jag har faktiskt ingen aning men ville få det lite utrett
Jag köper inte typiska nischade lågprismärken överlag, men nånstans tror jag att det borde bli undersökt emellan matvaruhus kedjorna vilka som håller måttet mest till ungefärligt likadant pris

Dvs vilka lågprisprodukter som är helt jämförbara i pris men skiljer sig i kvalité av råvara i andra och tredje sorteringen osv emellan de stora mat-koncernerna
Citera
2024-12-14, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag slängde ut påstående som en fråga. Jag har faktiskt ingen aning men ville få det lite utrett
Jag köper inte typiska nischade lågprismärken överlag, men nånstans tror jag att det borde bli undersökt emellan matvaruhus kedjorna vilka som håller måttet mest till ungefärligt likadant pris

Dvs vilka lågprisprodukter som är helt jämförbara i pris men skiljer sig i kvalité av råvara i andra och tredje sorteringen osv emellan de stora mat-koncernerna

Jag undrade varför din känsla är att ICA Basic garanterat är sämre än liknande märken. Något har väl gett dig det intrycket/den känslan?

Jag köper inte enbart lågprisprodukter. Frysta bär och grönsaker brukar i regel vara helt okej, som ett exempel. Så det är vad jag ofta köper. Ibland skippar jag lågprismärken men väljer ändå butikernas egna märken (som standardmärket ICA eller Garant). Jag gillar tex Icas extra fina falukorv och extra fina grillkorv. Men ja, det är något helt annat.

Hittade några bäst i test-vinnare:

ICA Basic Crunchy

ICA Basic Glasstrut vanilj och kolasmak med kolasås

ICA Basic Tortillachips ost

Källa: https://www.ica.se/icas-egna-varor/p...r/bast-i-test/

Produkterna länkar vidare till tidningarnas tester, men det är låsta betalartiklar dessvärre. Glassen gillar jag, men jag har inte prövat de övriga två.

Men allt från ICA Basic är absolut inte dåligt eller äckligt.
Citera
2024-12-14, 10:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Jag undrade varför din känsla är att ICA Basic garanterat är sämre än liknande märken. Något har väl gett dig det intrycket/den känslan?

Jag köper inte enbart lågprisprodukter. Frysta bär och grönsaker brukar i regel vara helt okej, som ett exempel. Så det är vad jag ofta köper. Ibland skippar jag lågprismärken men väljer ändå butikernas egna märken (som standardmärket ICA eller Garant). Jag gillar tex Icas extra fina falukorv och extra fina grillkorv. Men ja, det är något helt annat.

Hittade några bäst i test-vinnare:

ICA Basic Crunchy

ICA Basic Glasstrut vanilj och kolasmak med kolasås

ICA Basic Tortillachips ost

Källa: https://www.ica.se/icas-egna-varor/p...r/bast-i-test/

Produkterna länkar vidare till tidningarnas tester, men det är låsta betalartiklar dessvärre. Glassen gillar jag, men jag har inte prövat de övriga två.

Men allt från ICA Basic är absolut inte dåligt eller äckligt.

Sämre råvaror är det vad jag pekade på, dvs mer gifter och föroreningar i deras budget sortiment relativt andra kedjor med samma prisbild. Sällan till aldrig jag har sett nån testvinnande ica basic produkt iaf inom liknande prisklasser som skiljer sig bara med 1-2 kr

Ändock har Lidl har en massa utmärkelser som representeras med medaljbilder, där prisbilden är för det mesta lägre än icas basics val misstänker jag. Jaja man väljer själv vad man tycker ä gott, men det betyder inte att det är giftfritt. Men jag är ganska känslig för bismaker så. Såklart ska det alltid stå ICA BASIC på varan annars är det inte ica basic

https://matklubben.se/trad/ica-basic-bluff/
https://www.reddit.com/r/sweden/comm..._nu/?rdt=36284
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in