2011-10-10, 09:19
Medlem
Vänder mig till er här på Flashback då jag är på jobbet och verkligen inte orkar åka till vårdcentralen i onödan.

Blev i alla fall klöst av katten hemma igår, på lillfingret på insidan ( alltså mellan ringfingret och lillfingret). Trodde inte det var något jätte speciellt men det började blöda ungefär som om jag skurit mig med kniv för att sedan börja vara. Sköljde med tvål och vatten och idag är hela fingret jätte varmt, rött runt såret samt att jag inte kan räta ut fingret ( gör både ont och går inte).

Är det värt att åka in till vårdcentralen?
Kommer jag bli sittande i 4 timmar för att sedan bli hemskickad på en Alvedon och vila som recept?
Citera
2011-10-10, 09:21
Medlem
Ring sjukvårdsupplysningen på 1177?
Tycker det låter som det blivit inflammerat, och att katten kanske kommit åt nån nerv eller så?
Hoppas det löser sig!
Citera
2011-10-10, 09:24
Medlem
dekanmis avatar
Håller med förgående talare. Ring till sjukvårdrådgivningen och hör vad de säger om saken. Oftast brukar ju klösmärken från katter inte vara någon fara, men om det var djupt och blivit inflammerat kan det vara bra att kolla upp saken i alla fall.
Citera
2011-10-10, 09:37
Medlem
Det är ganska enkelt att en kattklösning blir infekterat. Är det varmt och fingret svullnar upp så kila iväg till Vårdcentralen...

Annars kan jag rekomendera att du köper Alsolsprit och förband som du sedan dränker in och lägger över såret, spriten hjälper till att suga ut det infekterade i såret och ditt sår kommer läka ihop igen.
Citera
2011-10-10, 09:43
Medlem
fjungen33s avatar
En inflammation (rodnad, värme, svullnad) isäg är inte farligt. Blir det nästan alltid i skär/rivsår. Det du ska ha koll på är infektion, märker man på rodnad som sprider sig, lukt, smärta, feber var, svårläkt, svullnad osv. Detta kan tillslut leda till sepsis om man har otur. Tipset är nog att hålla rent med vanligt vatten och tvål och täcka med plåster och ha uppsikt några dagar på ovanstående saker. Och får du hög feber och allmännpåverkan bör du uppsöka läkare. Om du saknar stelkrampsvaccin kan det vara väldigt smart att uppsöka din vc i förebyggande syfte, framförallt om det är en utekatt!

Sepsis = Allmännpåverkan, hög feber upp mot 39 grader, ökad andningsfrekvens, minskad urinkastning, ökad puls och tillslut cirkulationspåverkan tex lågt Blodtryck, svettig osv. Men då har det gått långt
Senast redigerad av fjungen33 2011-10-10 kl. 10:07.
Citera
2011-10-10, 10:00
Medlem
Det kan vara "inget", det kan vara infektion (troligen), om du har otur kan det vara stelkramp. Allt som har med katter att göra är bad news. Inget jag skulle vänta med. Just det faktum att katten kan ha haft vilka bakterier som helst på sig och fört vidare till dig gör att jag inte skulle ha väntat som jag kanske skulle ha gjort om det gällt ett vanligt sår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in