2011-10-10, 15:32
Medlem
mörkgrynings avatar
Hejsan,

Har ett problem som jag har dragit med de senaste par dagarna som jag skulle behöva lite hjälp med. Jag var ute och drack i fredags och vaknade upp dagen efter med enormt illamående, svullen mage och brist på energi. 'Lugnt, är väl bara bakis' tänkte jag men problemen är seglivade och vägrar försvinna.

När jag trycker på magen så gör det ont, och även fast jag nästan inte har ätit något i dag så är den expanderad till max. Jag gissar att det är gas, då jag rapar på rullande band om jag trycker på den - men känslan vägrar dö och är oerhört obehaglig. Angående illamåendet så saknar jag aptit och får lätt yrsel när jag vandrar omkring (som resultat så tappade jag fotfästet och slog skallen i väggen i förrgår).

Har druckit mycket vatten och knaprat tabletter mot illamående men inget verkar fungera. Kan det ha varit alkoholen, eller kebaben jag svällde i mig på vägen hem?

Vad kan det vara, och hur länge kan det dröja innan magen och illamåendet lägger sig? (Bonusfråga; Vad är bra tekniker för att tömma en gasig mage - snabbt?)

Tacksam för snabba svar!
Senast redigerad av mörkgryning 2011-10-10 kl. 15:35.
Citera
2011-10-10, 15:35
Medlem
Låter som magkatarr men inte säker, ring sjukvårdsupplysningen, låter inte allt för bra att svimma av utan anledning.
Citera
2011-10-10, 17:11
Medlem
jenna20s avatar
Exakt dessa symtom får jag när jag käkat benzo och "tänder av". Min mage blir som du beskriver din, jag mår illa och jag blir helt matt och yr...svettig. Det kan pågå i en hel vecka fast jag bara tagit benzo 1 eller 2 dagar.
Är din mage överkänslig mot alkohol kanske? Min mage reagerar såhär på en del andra medciner också, inklusive kaffe!!
Citera
2011-10-10, 17:39
Medlem
dekanmis avatar
Jepp. Det låter som magkatarr, speciellt med tanke på att du rapar. Att få magkatarr efter alkoholintag är inte helt ovanligt heller då alkoholen retar magen.

Gå till apoteket och köp Novalucol. Jag brukar tugga i mig efter varje måltid och innan sänggående. Tycker du att du inte får någon hjälp från Novalucol kan du köra en kur med Omeprazol i 2 veckor.

Undvik alkohol, stekt mat och snabbmat så länge du har besvär, gärna också saker som är sura för magen (exempelvis fil och äpplen, även om många upplever att symtomen lindras av fil så är det otroligt surt för magen). Se också till att äta lite men ofta. Magen ska inte bli fylld, men samtidigt inte bli tom heller.

Förhoppningsvis mår du bättre inom 7-14 dagar. Om inte - vänd dig till vårdcentralen.
Citera
2011-10-10, 18:51
Medlem
mörkgrynings avatar
Tusen tack allesammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in