2011-10-11, 12:13
Medlem
Vet att det finns hundra trådar om visdomständer, men när det smärtar som nu så orkar jag inte leta för att se om svaret finns där ute.

Hade en krånglande visdomstand på vänstra underkäken för ca. 3 veckor sedan som blev inflammerad och behandlades med penicillin. Det smärtande la sig och den behövdes inte dra ut. Förhoppningsvis kommer den inte att börja spöka igen och behöva dras ut, men vem vet. Nu har istället en annan visdomstand, på högra överkäken, börjat strula. Märkte för någon månad sen att den växt ut helt snett, liksom riktas ut mot kinden. Det har skavt lite när man pratat och bitit ihop, men skulle avvakta och se ifall det skulle vara till besvär eller inte. Så länge de inte stör så är det väl bäst att låta bli.

Nu har det blivit en inflammation där istället. Som en ficka bakom tanden har det samlats massa skit antar jag och kinden är helt svullen. Smärtar när man sväljer och gapar, precis som förra inflammationen och gör ont när man känner på halsmandeln och lite i svalget. Försöker även låta bli att tugga någonting. Käkar mest flytande vätskor.

Att gå på penicillinkurer efter varandra är väl sällan att uppmuntra, och nu har jag fått tid på torsdag hos tandläkaren men har förstått det som att jag ska dra ut den redan då. Två saker är det jag undrar över inför och angående detta:

1. Är det möjligt att bli av med en sån här inflammation utan penicillin? Bara genom att skölja med corsodyl, försöka hålla rent och knapra anti-inflammatoriska piller som Ibumetin?

2. Är det okej eller farligt att dra ut en tand om det är en pågående inflammation runtomkring? Läst en massa om att man bör undvika det för att det kan gå ner i kroppen och göra en sjuk.

Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in