2011-10-12, 11:50
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, jag har redan idag ett enskilt företag på mig men funderar på att starta ett litet hobbyföretag tillsammans med en kompis vid sidan av. Detta företag skulle i så fall mest vara ett sätt att lära oss hur man sköter företag ordentligt(har fått mycket hjälp med det jag har idag), och inte i första hand tjäna pengar.

Nu har jag några frågor:
1. Vilken bolagsform är bäst om man är två eller flera?
2. Hur påverkar det mig och mitt andra företag att jag är mer i ett företag till? Med deklaration osv.
3. Vi har inte tänkt att ta ut några löner till att börja med. Hur fungerar det med inbetalning av skatter osv? Man måste ju alltid "fördeklarera" varje år, hur löser man det?
4. Finns det något mer att tänka på i min situation?

Tack på förhand!
Citera
2011-10-12, 11:54
Medlem
savioas avatar
Jag har ett handelsbolag tillsammans med en annan. Kan starkt rekommendera aktiebolag.
Citera
2011-10-12, 12:06
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savioa
Jag har ett handelsbolag tillsammans med en annan. Kan starkt rekommendera aktiebolag.

Tyvärr har vi ingen möjlighet till aktiebolag just nu pga den stora investeringskostnaden. Handelsbolag låter rimligt.

Min stora fråga är egentligen hur det påverkar mitt andra företag osv.
Citera
2011-10-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Min stora fråga är egentligen hur det påverkar mitt andra företag osv.

Påverkar inte alls. De drivs som parallella företag (räknas inte som någon koncern) med separata bokslut. De är först vid deklarationen som dina inkomster från de båda enheterna möts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in