2011-10-12, 17:52
Medlem
Jag har kommit över ett företagsekonomi prov som ska skrivas imorgon. Behöver hjälp med frågorna då jag är väldigt uselt och minimal tid att studera pga andra kurser/jobb. Kan dock inte lämna ut provet här i forumet för man vet aldrig vem som hänger här på FB, kanske är du min lärare? :P Men om du är en snäll själ med lite tid över för att hjälpa en fellow flashbacker med sina studier så skriv gärna en rad eller skicka ett PM. Helst så snart som möjligt!
Citera
2011-10-12, 19:40
Medlem
Du är körd! Ta dig ett par öl o chilla istället.
Citera
2011-10-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Du är körd! Ta dig ett par öl o chilla istället.

Skrev lite fel, provet var på fredag. Imorgon har jag aktiekunskap.. vilket jag inte har provet till -.-
Citera
2011-10-12, 20:54
Medlem
Vad handlar provet om? Vet att det är FEK A men vilket område? Jag kanske kommer ihåg något från årskurs 1 så jag kan hjälpa dig.
Citera
2011-10-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betaman
Vad handlar provet om? Vet att det är FEK A men vilket område? Jag kanske kommer ihåg något från årskurs 1 så jag kan hjälpa dig.
Det handlar om olika budgetar och uppställningar av resultatbudget,likviditetsbudget.

Här kommer tex en liknande fråga

X har nyligen startat en läskbutik i kungshallen. Han säljer ”kvalitets-Läsk till kräsna kunder”. Han har satsat ca 200 000 i eget kapital i sin firma och hans årliga kostnader uppgår till 2*100 000 kr. Men då har han t ex inte tagit med sin egna lön.
A)
Beräkna och ange några tänkbara ekonomiska målsättningar (även ut*tryckta i siffror) för X Läskbutik.

B) Vilka sociala mål kan han tänkas ha med verksamheten i Läskbutiken?
Citera
2011-10-13, 21:56
Medlem
Justiniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joffen192
X har nyligen startat en läskbutik i kungshallen. Han säljer ”kvalitets-Läsk till kräsna kunder”. Han har satsat ca 200 000 i eget kapital i sin firma och hans årliga kostnader uppgår till 2*100 000 kr. Men då har han t ex inte tagit med sin egna lön.
A)
Beräkna och ange några tänkbara ekonomiska målsättningar (även ut*tryckta i siffror) för X Läskbutik.

B) Vilka sociala mål kan han tänkas ha med verksamheten i Läskbutiken?

A) Kanske att få täckning för sina årliga kostnader, över till en hyfsad lön och slutligen en acceptabel avkstning på sitt satsade kapital...

B) Inga, för det är inte 70-tal längre. Företag driver man för att leva av numera, inte för att uppfylla några vänsterflummiga ideal som inte hör hemma i ekonomisk teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in