• 1
  • 2
2011-10-15, 06:05
Medlem
Min fråga tangerar samma ämne.

Efter stambytet är allt utbytt till snålspolande grejer.
Tja, toastolen är väl okej, förutom att man dubbel- eller trippelspolar.

Duschen däremot är en katastrof. Den är så snålspolande så att man knappt blir blöt!
En vanlig 5-10 min dusch har plötsligt blivit 20 min.

mvh /
Senast redigerad av nantes 2011-10-15 kl. 06:12.
Citera
2011-10-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Min fråga tangerar samma ämne.

Efter stambytet är allt utbytt till snålspolande grejer.
Tja, toastolen är väl okej, förutom att man dubbel- eller trippelspolar.

Duschen däremot är en katastrof. Den är så snålspolande så att man knappt blir blöt!
En vanlig 5-10 min dusch har plötsligt blivit 20 min.

mvh /

Sorry, märkte att jag glömde själva frågan....

Hur i h-e får jag mer vatten i duschen?
Jag vill ju gärna bli blöt när jag duschar... Känns fräschare så.
Citera
2011-10-15, 12:50
Medlem
cineramas avatar
Har du badkar så kan du göra som jag - badar ist för att duscha... Fail för dem men vad gör man?

Annars kan du köpa ny duschmunstycke/handtag. Fast då förutsätter det att det är där problemet ligger och inte i kranen. Du kan testa genom att skruva av munstycket och se hur bra flödet är.
Men problemet är att i princip all munstycken är gjorda för att spara vatten... Kanske om man får tag på en riktig gammal en. Har dock inte lyckat göra det ännu.
Citera
2011-10-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Har du badkar så kan du göra som jag - badar ist för att duscha... Fail för dem men vad gör man?

Annars kan du köpa ny duschmunstycke/handtag. Fast då förutsätter det att det är där problemet ligger och inte i kranen. Du kan testa genom att skruva av munstycket och se hur bra flödet är.
Men problemet är att i princip all munstycken är gjorda för att spara vatten... Kanske om man får tag på en riktig gammal en. Har dock inte lyckat göra det ännu.

Tyvärr slet dom ut badkaret i samma veva som den läskiga snålspolande duschen installerades.
Har även köpt och testat olika munstycken, men det hjälper inte.

Jag skrev tidigare att duschen tog 20 min istället för 5-10 min. Med schamponering + skjölning kan vi lägga till ytterligare 10 min.
Citera
2011-10-15, 19:26
Medlem
cineramas avatar
Usch, då är det slangen och/eller blandaren...
Här ska det renoveras snart av hyresvärden i samband med stambyte. Sambon vill ha bara dusch för han vill ha tvättmaskin uppe i lägenheten och det går inte annars. Jo det går om man beställer specialmått på mkt kort badkar men det tror jag inte hyresvärden går med på. . Jag vill inte riktigt bli av med badkaret... Och om man får en usel dusch då blir det helt kasst. Bada vill jag göra ibland för det är min stund att få koppla av och läsa lite.
Senast redigerad av cinerama 2011-10-15 kl. 19:28.
Citera
2011-10-16, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Usch, då är det slangen och/eller blandaren...
Här ska det renoveras snart av hyresvärden i samband med stambyte. Sambon vill ha bara dusch för han vill ha tvättmaskin uppe i lägenheten och det går inte annars. Jo det går om man beställer specialmått på mkt kort badkar men det tror jag inte hyresvärden går med på. . Jag vill inte riktigt bli av med badkaret... Och om man får en usel dusch då blir det helt kasst. Bada vill jag göra ibland för det är min stund att få koppla av och läsa lite.

Går det att åtgärda, alltså? Och hur?
Har pratat med fastighetsskötaren, men där kammade jag noll. ( "det ska vara så")
Citera
2011-10-16, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Går det att åtgärda, alltså? Och hur?
Har pratat med fastighetsskötaren, men där kammade jag noll. ( "det ska vara så")
Om du skruvar bort slangen från blandaren, så om du tittar i slangen så sitter där en orange sak plocka bort den!
Citera
2012-11-16, 22:10
Medlem
Dr.Diegos avatar
Välkänt problem i dessa miljötider

Det ni skall skaffa är Commando 4-50

http://www.youtube.com/watch?v=dlrtQb24Qxw
Citera
2012-11-16, 22:57
Medlem
cineramas avatar

Vi har fortfarande usel skit.

Och det värsta är att innan stambytet när vi var nyinflyttade (dvs halv år innan stambytet började) så tog det ca 1-2 min för att vattnet skulle bli varm nog. Jag läste på om problemet och trodde att det kanske hade med att huset är gammalt nog för att inte ha cirkulationsystem eller något ditåt och jag klagade inte för jag antog att det skulle bli med stambytet.
NEJ.

Låt mig skratta.

Tack vare att rören är tajtare eller något, så tar det nu... ja håll i hatten nu. 10 minuter för att det ska bli varmt nog att duscha!!!!!!!11 Morgonsrutin är att gå upp, sätta på alla kranar på max, göra frukost och förbereda, sedan kan man väl börja duscha. (med uselt tryck förstås) På dagen tar det kanske 5 minuter istället.

Och vattens maxtemp är runt 36-45 grader beroende om man har tur eller otur (dvs när man har tur så kan man få upp till 45). Långt under gränsen för att det ska vara bra med tanke på legionella.

De försvarar med att vi bor längst ut av alla. Men det tycker jag inte ska spela nån roll, eller hur?
Har försökt få till att ha möte med dem sedan augusti men de dodgar och dodgar... försöker emaila och ringa, men nej de bara dodgar hela tiden. (det är tyvärr många fler problem)
Citera
2015-03-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressuredrop
Hej,

Nyligen installerade min hyresvärd nya kranar i hemmet. Problemet är att den är "barnsäker" så jag kan inte få konstant varmvatten. Dvs, när jag duschar måste jag samtidigt hålla i kranen för att få den temperatur jag behagar.

Någon som kan något kring detta område, skulle kunna tänka mig att montera isär den och plocka bort spärren men behöver sprängskiss eller lite mer kunskap.

Hjälp!

Jag har samma problem med alla Gustavsbergs kranar i lägenheten.
Den jobbigaste måste vara den i badrummet. Behöver varmvatten när jag rakar mig. Jag kan inte hålla i kranen samtidigt som jag sköljer ansiktet med varmvatten. Hur löser man detta? Har kikat på deras hemsida utan större lycka.
Citera
2017-04-02, 12:15
Medlem
Återupplivar denna tråd då även jag råkat ut för en hopplös kran som man måste hålla i för att få varmvatten. Helt hopplöst att försöka bli ren i kallt vatten. Är det någon som vet hur man gör för att plocka bort spärren för personer som inte är vvs-experter?

Märket är Gustavsberg (2016), en vanlig tapp som går att lyfta för vatten och höger-vänster för varmt o kallt
Citera
2019-04-24, 22:06
Medlem
jolindbes avatar
Två år senare kanske ni har löst det eller flyttat, men eftersom jag stötte på problemet - och lösningen - idag, så tänkte jag att jag kunde dela med mig till de som eventuellt hittar tråden i framtiden.

Här finns en instruktionsvideo (de berättar också hur man byter komponenten, men den delen kan man ju ignorera): https://www.gustavsberg.com/se/badru...rkta-blandare/

Förklaring i text:
  1. Pilla bort den lilla rödblå plastpluppen precis under handtaget. Kan behövas en kniv.
  2. Leta fram en ganska liten insexnyckel och stick in i hålet där pluppen satt. Vrid några varv tills handtaget går att lyfta av.
  3. Du ser nu bland annat två skruvar (som kräver en liten spårskruvmejsel). Den till höger reglerar hur varmt du får utan att trycka emot, vrid skruven medurs för att den ska bli mer generös. Fjädern som syns kläms ihop när man vrider här.
  4. Skruven mitt på reglerar hur mycket tryck du får utan att trycka emot. Vrid moturs för att öka flödet.
  5. Bygg ihop skiten igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in