Hej!
Skulle behöva lite riktlinjer kring ett projekt jag har. I grova dag ska det fungera så här:
En klient körs på androidtelefonen. Denna skickar till och tar emot data (i form av JSON-paket) från en server.
Planen är att skriva servern i Java och dessutom låta servern kommunicera med en MySQL-databas.
När det gäller själva kodningsdelen av server, klient etc, så är det inga problem, men jag behöver förstå vad som krävs för att få det hela att fungera och mina kunskaper när det gäller servrar sträcker sig bara till att ha satt upp lokala servrar på samma dator och testkört mot dem. Mer global server-klientkommunikation känner jag mig sorgligt dåligt insatt i.
1. Till att börja med så jag vet om jag måste tänka om: kan jag programmera en socket-baserad javaserver, starta den på en port på en dator hemma, öppna brandväggen på den porten och sedan är det fritt fram för en androidklient att kommunicera med den (via min ip-adress + port) med hjälp av sockets?
2. Finns det en bättre lösning än sockets? Jag vill gärna programmera serverdelen som skall hantera inkommande data i java eftersom det är det språk jag känner mig mest trygg med.