• 1
  • 2
2004-12-18, 02:15
Medlem
H.E.L.s avatar
Kunde inte släppa detta så jag letade lite o fann detta. Läs o begrunda.

http://paranormal.se/topic/dermo-optisk_perception.html
Citera
2004-12-18, 08:52
Bannlyst
Bilden upplevs ju i hjärnan. De måste ju kunna hallucinera och drömma som alla andra så länge det centrat i hjärnan fungerar. Och blindhet orsakas väl av att sinnesintrycken inte kommer fram till hjärnan? Eller?

Så en som har varit blind från födseln, vilka drömbilder skapas i den personens hjärna?
Citera
2004-12-18, 18:07
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pdL
Ja men vad är ingenting alls? Vad är de som säger att ingenting är svart? Ingenting, är ju ingenting? Men vad är då, ingenting?

Urk, ingenting är just det du ser just nu genom röven, om jag säger så då.
Citera
2004-12-18, 22:21
Medlem
Polluxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Är man blind ser man inget alls. Så dom ser lika mycket svart som du ser genom lilltån
Stämmer rätt så bra. Att säga att en blind ser svart är som att säga att en döv måste höra något eller en som saknar känsel måste känna något.
En blind får inte in någon information från synnerven till hjärnan så dessa ser ingenting.
Citera
2004-12-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Kunde inte släppa detta så jag letade lite o fann detta. Läs o begrunda.

http://paranormal.se/topic/dermo-optisk_perception.html

Dina ögon är ju en bunt nerver(öppna nervändor eller vad det nu heter) med en lins framför som fokuserar ljuset åt dem. Rätt så jävla förenklat detdär, men det är väl "bara" att nerverna blir känsliga för ljus så går detdär, med en lins till borde det vara möjligt för dem(ifall nu det inte är något påhitt) att även se på avstånd med huden.
Citera
2004-12-20, 21:28
Medlem
pdLs avatar
Till en annan fråga om samma sak. Vad drömmer sånna människor som varit blinda sen födelsen om? Eftersom de inte har sett något finns det inga bilder som dyker upp i drömmen vi dom har som ser. Drömmer dom om ljud eller egen simulerade bilder?
Citera
2004-12-28, 09:16
Bannlyst
Jag tror faktist att dom blinda ser i svart, ungefär. Såg på ett avsnitt av Oz där alvarez skärt ut ögonen på en vakt där, & vakten sa på ett senare avsnitt att han bara väntar på att nån ska släppa ut han ur mörkret. Tror inte att den meningen är helt utan sanning. Dom som skrivit manuset måste ju ha någon sorts fakta att gå på, inte hitta på, som t.ex här att blinda ser i svart (=mörker).
Citera
2004-12-28, 13:00
Medlem
BF_Swedens avatar
När en seende ser svart betyder ju detta att inget ( eller nästan inget) ljus når ögat. Detta borde ju vara likadant för en blind då den svarta färgen betyder att inget ljus når ögat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in