Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-10, 19:03
Medlem
Det står utom allt tvivel att det blir en ny folkomröstning som slutar med fri invandring till Schweiz när "giljotin-kalusulen" slår till.
Citat:
Omröstningen kan stå schweizarna dyrt

ingen bestrider att giljotin-klausulen kommer att stå de schweiziska företagen dyrt om den utlöses.

http://www.sydsvenskan.se/varlden/om...weizarna-dyrt/
Citera
2014-02-10, 19:09
Medlem
area50s avatar
Jag har hört att väldigt mycket rika personer flyttar till Schweiz just pga av deras politik mm
Citera
2014-02-10, 19:25
Medlem
WERYs avatar
Det blev nej. Det är klart att den enda sanna demokratin röstar emot mångkulturen. Mångkultur har alltid införts uppifrån, utan folkligt stöd, då inget folk någonsin röstat ja till det. Schweiz är ett ypperligt bevis på det
Citera
2014-02-10, 19:32
Medlem
wuuaas avatar
Bra att Schweiz röstade nej till fri invandring från EU, inte bara för Schweizarna själva utan främst för debatten i allmänhet, detta är första gången som ett land tydligt går emot EU's fördrag med folkligt stöd i ryggen, utgången av detta kommer bli vägledande för framtiden och är extremt viktigt. Om EU inte sätter dit Schweiz ordentligt riskerar man liknande tilltag från andra EES och EUländer, om man inte sätter hårt mot hårt och straffar Schweiz kommer det snabbt höjas krav på folkomröstningar i länder med stora invandringskritiska partier som Danmark, Österrike, Nederländerna, Storbritannien och Frankrike.

Om man däremot tar strid mot Schweiz blir det mycket simpelt för EU och invandringskritiska partier och opinionsbildare att framhäva EUs antidemokratiska sida och kraven på ett försvagande av EU för att begränsa migrationen kommer förstärkas, dessa två frågor kommer sammanlänkas än tydligare vilket jag ser som mycket positivt.

Min gissning är att EU kommer straffa Schweiz, det kommer tära på relationerna och kunna svartmålas väldigt enkelt men man har inte råd att acceptera grova avvikelser från den fria rörligheten vid det här parlamentariska läget och under EU-val där stora Eu-kritiska partier stärker sin ställning. Dock är det ju ofta så att förhandlingar tar tid, hinner man komma fram till lämpliga åtgärder innan valet? Eller kommer man försöka straffa Schweiz med en tredjedel- 50% av parlamentet som motståndare?

Hur detta slutar kommer bli väldigt intressant och det har aldrig varit tydligare än så här hur intressena hos EU går stick i stäv med intressena hos Europas befolkning, så vässa pennorna..
Citera
2014-02-10, 19:43
Medlem
Jag kan bara klia mig i huvudet åt detta resultat.

Det vore en sak om det handlade om bidragssnyltande afrikaner, araber osv från tredje världen som skulle stängas ut. Det hade man ju kunnat förstå. Men det handlar ju om EU-kvoter, fri rörlighet för EU-medborgare. Inte flyktinginvandring.

Vad har Schweizarna emot att italienare, fransmän, tyskar, spanjorer osv. periodvis bosätter sig i landet och arbetar där? I många fall tar dom ju jobb som schweizarna själva inte vill ha.

På vilket sätt menar schweizarna att dessa vita européer är en börda för dom?

Fattar noll.
Citera
2014-02-10, 19:45
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel Hur skall EU straffa schweizarna? Dom har precis öppnat banksekretessen som ger massor av pengar till EU och gör att schweiz tappar välbetalda jobb i finanssektorn....

Personligen tror jag dom är trötta på massa tiggare och annat löst folk från bulgarien och rumänien eller horor och inbrottstjuvar. Om företagen behöver "spetskompetens" från andra länder kommer de få det via arbetstillstånd iaf.... Va skall dom importera tiggare,kebabgrillare eller negerstädare för? Dom tillför det riktiga ekonomin ingenting samtidigt som dom tär på schweizarnas skattekonto och slåss om resurser i offentlig sektor och infrastruktur.

Ja hur kan man straffa ett land? Schweiz är ingen jättemarknad medan EU är världens största ekonomi, man skulle ju kunna börja med att införa vissa tullar på import från Schweiz in till Unionen, kväva ekonomin helt enkelt. Det finns förmodligen tusentals avtal och överenskommelser mellan Schweiz och EU i allt från import/export frågor till vad man gör i händelse av krig. Du tror inte att någon av dessa kan vara gynnsamma för Schweiz? Om svaret är ja så är det helt enkelt bara för EU att riva upp avtalen med hänvisning till att Schweiz kringgår reglerna för den fria rörligheten och därmed negligerat ingångna avtal.

Huruvida detta är rationellt eller inte kan man fråga sig men kommissionen bryr sig om att skydda sitt ideologiska kolossbygge, avvikelser från den fria rörligheten riskerar att spridas till andra länder inom Unionen och EES, det är ett hot mot de fyra friheterna och därmed ett hot mot EUs fundament, kan man då statuera exempel och visa på vad som händer de som kringgår avtal kommer inte lika många våga ta steget ut och begära undantag från reglerna, resonerar man.

På lång sikt är givetvis den fria rörligheten ohållbar, den bygger på kapitalistiska drömmar om fri handel och kommer inte hålla speciellt länge i verkligheten, det naturliga är givetvis att alla länder återgår till reglerad invandring med kvoter och arbetstillstånd med fri rörligheten för tillfälliga resenärer och affärsrelaterad verksamheter som bostadsköp etc.

Hur länge kommissionen lyckas hålla emot när verkligheten tränger sig på får vi väl se längre fram men att hela EU och euron som konstruktion är ohållbar är självklart, Europa kommer inte bli Europas förenta stater, åtminstone inte i vår tid och det är bra!

Det är konkurrensen mellan fria självständiga nationalstater som är förklaringen till Europas framgångar.
Citera
2014-02-10, 19:48
Medlem
WERYs avatar
Dom ser inte folk ifrån grannländerna som en börda. Det är just för att folk som kommer till EU och får fritt tillträde till hela unionen, kommer till Schweiz. Folket där vill inte ha massinvandring och mångkultur, vilket medför att dom röstar nej till massinvandring och moskéer. Dom räds inte välutbildade tyskar, utan ser snarare andra grupper som problemet
Citera
2014-02-10, 19:51
Bannlyst
här en intervju med initiativtagaren till den rasistiska omröstningen http://www.20min.ch/schweiz/news/sto...acht--31334664 man tänker pa hitler jimmy akesson och sven olle när man hör honom. han vill bla utvisa kriminella
Citera
2014-02-10, 19:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol

Det vore en sak om det handlade om bidragssnyltande afrikaner, araber osv från tredje världen som skulle stängas ut. Det hade man ju kunnat förstå. Men det handlar ju om EU-kvoter, fri rörlighet för EU-medborgare. Inte flyktinginvandring.

Vad har Schweizarna emot att italienare, fransmän, tyskar, spanjorer osv. periodvis bosätter sig i landet och arbetar där? I många fall tar dom ju jobb som schweizarna själva inte vill ha.

Fattar noll.

Det handlar inte minst om principer. Schweizarna vill SJÄLVA avgöra invandringens storlek och vilka branscher man vill förstärka med utländsk arbetskraft. Dessutom är Schwiez ett litet land till ytan, 85% av ytan är obeboelig. Många upplever en betydande bostadsbrist och trängsel.

Schweiz kommer självfallet ta emot massor av Europeiska invandrare även i fortsättningen, man tänker dock ta kontroll över omfattningen.
Senast redigerad av Månsan 2014-02-10 kl. 19:57.
Citera
2014-02-10, 20:07
Medlem
wuuaas avatar
Citat:

Fattar noll.
Media har ju lyckats väl i att framställa detta som en önskan att förbjuda invandringen från EU men vad det handlar om är upprättandet av ett kvotsystem. Tyckte jag läste att det ledande partiet SVP ville införa kvoter på 40 000 per år, idag invandrar ca 80 000. Det skulle alltså inte innebära ett stopp utan en halvering av invandringen.

Européer kan fortfarande komma in till landet och ta kvalificerade jobb men man vill inte ha för stort inflöde av arbetskraft för att det riskerar att sänka löner för Schweizare och höja priset på hyror och fastigheter, om du är t.ex. snickare och det kommer en spansk snickare som jobbar billigare riskerar du att förlora kunder och jobb till honom. Man kan ju även utestänga t.ex. så kallade zigenare genom att ge få tillstånd till länder i Östeuropa och ett högre antal tillstånd till t.ex. tyskar och fransmän. Man kan också undvika att främmande folkgrupper med europeiska pass kan ta sig in i landet i lika stor utsträckning som t.ex. irakier eller somalier.

Efter finanskrisen har invandringen till Schweiz ökat kraftigt, främst människor från södra Europa och mellersta Europa har sett Schweiz som ett möjligt val när de själva förlorat jobbet där hemma.

Har själv bott i Australien och där har man lite samma debatt, å ena sidan tar de migrantarbetare som kommer från Europa, USA och Asien jobb som australiensare ogärna vill ha, skitjobb, låg betalt kroppsarbete helt enkelt men å andra sidan driver man upp priser på t.ex. bostäder och konkurrerar med vissa yrkesgrupper som bönder och hantverkare.

Schweiz har väl helt enkelt bestämt sig för att det är mer gynnsamt att ha samma nivå på invandringen som innan finanskrisen än vad det har blivit efter. Framförallt illustrerar ju detta att man är ett land som sätter de egna medborgarnas välfärd främst, istället för EUs regelverk eller liberala dogmer, personligen tycker jag att det är ovanligt sympatiskt. En frisk fläkt av demokrati och rättvisa.Visar det sig att det uppstår stora behov av arbetskraft längre fram är det väl bara att luckra upp regelverket igen?
Senast redigerad av wuuaa 2014-02-10 kl. 20:09.
Citera
2014-02-10, 20:25
Bannlyst
Citat:

Fattar noll.
Omröstningen har gällt att stoppa massinvandringen här kan du se de rasistiska plakaten som använts http://www.20min.ch/schweiz/news/story/27525783
Citera
2014-02-10, 20:28
Medlem
Schlaktarnns avatar
Hoppas Schweiz jävlas tillbaka mot EU och återinför banksekretessen och välkomna alla "sparare" dit Kommer slå tillbaka HÅRT mot EU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in