2011-10-17, 23:11
Medlem
Ni som håller på med aktier och fonder osv på de högre nivåerna, om ni fick en möjlighet att investera i ett nystartat företag som ni tror på, skulle ni ta chansen?

Är det samma tänk som ni har idag när ni agerar på börsen eller tror ni att det skulle vara annorlunda? Att risken blir högre, ja det kan jag hålla med om, men samtidigt får ni en större del av kakan. Att ni vill vara mer aktiva, kan jag tänka mig, men samtidigt varför det? Antagligen tror du på företaget och personerna som står bakom att de sköter sitt arbete och arbetar för samma mål som du.

Vilka anledningar finns det för att satsa stora belopp på börsen istället för att satsa de på mindre företag med starka verksamheter?

En sista fråga, är det den lilla möjligheten till kontakt med dessa mindre verksamheter som gör att ni inte satsar?
Citera
2011-10-17, 23:17
Medlem
Justiniis avatar
Ett bolags fundamenta (dess egenskaper) är allt annat än synonymt med kursutvecklingen på dess aktier. Googla på p/e...
Citera
2011-10-17, 23:21
Medlem
Så du menar att det är två skilda saker. Finns det ingen dröm att alla de som nu har lyckats på börsen även skulle göra det som investerare i mindre bolag? Det finns en utmaning i detta som kan ge bra betalt också. Behöver inte vara samma chansning i och med erfarenheten av att läsa bolagskurser osv.
Citera
2011-10-18, 10:33
Medlem
caedrics avatar
Det finns ju ett antal ganska tydliga problem med att investera i småbolag varav de som för mig ställer sig främst i ledet är;

1. Företag under utveckling gör i den moderna världen regelbundet nyemissioner för att få in ytterligare kapital. Det kräver (inte per lag men per effekt) att du fortsätter investera för att försvara din befintliga investering. Detta kan man naturligtvis planera för men det kräver ett mycket mer aktivt ägande än i ett noterat bolag (som givetvis även de kan nyemittera). Det här behöver inte vara negativt heller men det tål tänkas på.

2. Omöjligt att säga om och när du kan göra en exit d.v.s kapital i mindre bolag är mycket svårt att lösa ut när du vill och behöver det. Syftet med aktiemarkanden är just att göra dessa papper mer likvida.

3. Företag av denna typ är ofta extremt beroende av de ursprungliga eldsjälarna och det finns alltid en risk att dessa går ur tiden eller ändrar sitt handlande på ett sätt som skadar dig som investerare. Återigen krävs ett aktivt ägande här ofta så till den milda grad att du även driver verksamheten.

Det är två helt olika investeringsmodeller helt enkelt.
Citera
2011-10-18, 20:17
Medlem
Finans.killens avatar
Jag ska ha mycket mer avkastning i och med att jag inte kan sälja när jag vill, gillar inte att vara inlåst.
Annars är det väl bara att kolla på boksluten och snacka lite med personen som driver företaget.
Citera
2011-10-19, 14:13
Medlem
Det är något helt annat att investera i små bolag eller startups jämför med stora publika bolag.

Jag skulle absolut kunna satsa pengar i en startup om jag tror på bolaget och att entreprenörerna bakom är rätt personer för att få det att lyckas.

Anledningen till att det skulle vara bättre att satsa pengarna på börsen är att det är mycket säkrare och det är mycket lättare att göra en prognos över värdet på dina aktier. I små bolag, speciellt startups, som ska expandera(det är ju i regel det som gör att de behöver kapital) så bygger ju värderingen till väldigt stor del på gissningar, uppskattningar och prognoser. Eftersom det är mycket mer osäkerhet är risken mycket större och därför måste man räkna med att få en betydligt högre avkastning.

Hur du ska värdera bolaget och vad du ska kräva för avkastning för att satsa dina pengar beror väldigt mycket på din bedömning om potentialen och riskerna samt din exit-strategi. Vill du satsa långsiktigt eller vill du sälja av din andel efter 3-5 år?
Vill du sälja av din andel bör du räkna med att få tillbaka åtminstone 2-3 gånger pengarna efter 3-5 år beroende på din bedömning. Vill du satsa långsiktigt kanske du kan nöja dig med mindre, men då kanske du vill ha lite löften om utdelningar i framtiden istället.

Din sista fråga fattar jag inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in