• 1
  • 2
2004-12-19, 19:37
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Var på skidsemester med ett gäng polare dagarna var gör långa veckan gick lagom fort. Veckan efter när allt var som det brukade gick tiden mycket fortare..
Citera
2004-12-19, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CS-bögen
man får mer om sig ju äldre man blir, man hinner inte tänka på tiden

Jasså? Och när man blir 65 då? Har man inte tid att tänka på tid då eller?

HAHAHA
Citera
2004-12-19, 21:42
Medlem
CS-bögens avatar
Jag syftade på arbetslivet...
Citera
2004-12-19, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CS-bögen
Jag syftade på arbetslivet...

Jag syftar på att du borde skriva det då.
Citera
2004-12-20, 00:01
Medlem
kanske kan tilläggas att på LSD så upplevs tiden gå extremt långsamt, man tror det har gått 10 timmar då det har gått 20 minuter, dessutom är man väldigt uppmärksam och "vaken", man tänker nya tankar och ser saker på nya sätt hela tiden.
Citera
2004-12-21, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buppaluppa
Det kanske finns en rent matematisk lösning. En vecka är ju procentuellt en mycket större del av ditt totala liv när du är 15 än när du är 30.
Jag tror det kan ligga någonting i detta. för övrigt kan jag rekommendera de som inte läst Peter Hoegs "De kanske lämpade" att göra det. Hoeg resonerar en del om tidsbegreppet och upplevelse av tid i denna roman. Bl a:

Citat:
Tidsteoretikerna är sällan överens. Dock är de överens om att det finns två möjliga uppfattningar om tidens gång: Att allt är i oavbruten, oåterkallelig förändring. Och att allt förblir oförändrat.
Detta är den överordnade motsättningen. Den linjära och den cirkulära tiden.

Den lineära tiden får man tänka sig som ett oändligt stort knivblad som skrapar över universum, och samtidigt drar det med sig. Bakom sig lämnar det en oändlig bred strimma av förfluten tid, framför sig har det framtiden, på knivseggen ligger det nu i vilket vi lever.

Den cirkulära tiden föreställer sig att världen förblir ungefär densamma. Att förändringarna omkring oss är, eller leder till, upprepningar.
Dessa två tidsuppfattningar är näst intill allenarådande i historien, fram till vårt århundrade. Då är en modifierad version av den lineära tiden nu av sakkunskapen sägs vara den rätta.
Ur Peter Hoeg: De kanske lämpade sid 202
Citera
2004-12-21, 17:42
Medlem
iommis avatar
varför tiden känns som att den går snabbare? för att när du var liten var allt nytt. en dag full med upplevelser gör att dagen känns längre.

ju äldre man blir, desto mer påtagliga blir samhällets värderingar och way of life. man blir institutionalized (stavning?). Man vill kanske göra saker, men man tänker innan...inte spela högt efter 10, inte gå fram till den där vrålsexiga tjejjen och klappa hennes rumpa. vilket förövrigt påminner mig om att vad gött det var när man var liten, innan sexdriften var så stark...nu är ju allt man tänker på sex, även om man är förlovad, sambo etc...det monotona tänket gör ju också att allt känns snabbare...man är så fokuserad på sex och framför allt pengar, att det styr ens liv = man överaskas inte av annat, "vardagskonsten" så att säga..

io
Citera
2004-12-21, 17:44
Medlem
så sex och pengar är allt du tänker på?
Citera
2004-12-21, 17:57
Medlem
Cockstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pollux
När man är ung så har man inte upplevt lika mycket så många händelser är nya för dig. När du summerar en dag så handlar det mycket om vad du lärt dig, dina intryck och upplevelser.
När man är äldre så stöter du inte på så många nyheter utan det mesta vet du redan eller känns bekanta så vid dagens slut så känns det som vilken annan dag som helst.
Hoppas att du förstår detta något luddiga svar.

Precis vad jag hade tänkt svara.
Citera
2004-12-21, 17:57
Medlem
Soterns avatar
Tiden

"Vi vet att alla människor, djur och troligen även växter har vad man kallar en biologisk klocka. Antagligen finns denna biologiska klocka inte lokaliserad på ett speciellt ställe i kroppen, utan är en sammantagen rytm baserad på de olika biologiska cyklerna i kroppen.
Vad man också vet, är att ämnesomsättningen är som högst i unga år för att sedan avta i takt med stigande ålder. Man kan säga att vår kropp är likt en fjäder som dragits upp som sedan sackar av allteftersom för att slutligen helt tappa sin kraft. Vi rör oss långsammare, vi tänker inte längre lika snabbt och vi får ta allt längre tid på oss att lära nytt (en arts livstid tycks ha ett samband med dess ämnesomsättnings snabbhet).
Eftersom ämnesomsättningen anger takten för både kropp och själ sackar, så kan man mycket väl tänka sig att vi i stället då upplever att det är den reella tiden som ökar i hastighet. Vår referenspunkt för tidsuppfattningen är alltså den biologiska klockan och denna referenspunkt sackar av i samma takt som vi själva."

Tagen ur eboken Tankar om tillvaron som finns på http://boksidan.just.nu
Citera
2004-12-21, 19:34
Bannlyst
Jag tror att tid och rum är illusioner skapade av vår hjärna. Vi kan inte se verkligheten som den verkligen är. När man ser det på detta sätt så är det ju inte alls konstigt att tiden passerar olika fort. Att vi registrerar att tiden kan gå olika fort tyder dock på att varje person har en känsla för vad som är normal tidshastighet.

Läs Kurt Vonneguts "Slaughterhouse 5" så fattar ni
Citera
2005-01-03, 23:43
Medlem
Vädurs avatar
En av sommarvärdarna tog upp en välkänd teori om det här.
Det beror enligt den här teorin på det som nämts innan i tråden, att en vecka för en femåring utgör en stor del av dennes totala levnad, medan en vecka för en femtioåring endast utgör en bråkdel av dennes.
Ens tidsperspektiv påverkas alltså av mängden tidigare upplevd tid.

Ettåringen fördubblar sin levnad mellan år ett och två, en trettioåring upplever ett år endast som en trettiondel av sin.

Sedan hinner man inte reflektera så mycket om att tiden går under dagen, om den är fylld med aktivitet. Har man däremot tid att sitta och titta på solens väg över himlen, så kan den relativt korta tiden upplevas som väldigt lång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in