Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-19, 20:13
  #13
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Frågeställningen rör integration. Ge oss ett förslag på hur kongolesisk stam- och kannibalkultur på bästa möjliga sätt kan tas till vara på i Sverige.
Existerar det ens? Jag har aldrig hört talas om kannibalism i sverige.
Citera
2011-10-19, 20:17
  #14
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Existerar det ens? Jag har aldrig hört talas om kannibalism i sverige.

Spelar du dum eller är du det?
Citera
2011-10-19, 20:18
  #15
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Existerar det ens? Jag har aldrig hört talas om kannibalism i sverige.

Den existerar i stora delar av Afrika, och i och med att vi tar in sådana människor till Sverige, och samtidigt förväntas ta till vara på deras olikheter, så måste vi väl rimligen hitta en lösning på hur detta skall ske. Vad är ditt förslag? Eller anser du att vissa kulturella yttringar bör förbjudas? Det låter litegrann som rasism...
Citera
2011-10-19, 20:19
  #16
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Detta är så förbannat äckligt dessutom är tråden givetvis felplacerad, tänk efter, vad har kannibalism med I&I att göra?


Det är nog första gången jag håller med dig om någonting överhuvudtaget. Tråden hör naturligtvis hemma i matlagning, metoder och redskap.

ONT: detta måste vara det första fallet någonsin, där man med sanning kan säga att ursprungsbefolkningen faktiskt blir berikad.
Citera
2011-10-19, 20:28
  #17
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Spelar du dum eller är du det?
Jag fick lära mig i grundskolan att kannibalism utrotades på 1950 talet. Tydligen stämmer det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Den existerar i stora delar av Afrika, och i och med att vi tar in sådana människor till Sverige, och samtidigt förväntas ta till vara på deras olikheter, så måste vi väl rimligen hitta en lösning på hur detta skall ske. Vad är ditt förslag? Eller anser du att vissa kulturella yttringar bör förbjudas? Det låter litegrann som rasism...
Det gör det faktiskt men vi får väl se saker och ting ur olika infallsvinklar emellanåt, och vi kan ju knappast tillåta att människor äter upp varandra? Detta är ett exceptionellt undantag från principen om alla kulturers rätt att utöva sina traditioner.
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Det är nog första gången jag håller med dig om någonting överhuvudtaget. Tråden hör naturligtvis hemma i matlagning, metoder och redskap.
Kul att vi har någon enstaka gemensamma nämnare.
Citera
2011-10-19, 20:37
  #18
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Det gör det faktiskt men vi får väl se saker och ting ur olika infallsvinklar emellanåt, och vi kan ju knappast tillåta att människor äter upp varandra? Detta är ett exceptionellt undantag från principen om alla kulturers rätt att utöva sina traditioner.

Exceptionellt undantag? Då har du uppenbarligen inte studerat den afrikanska förkoloniala (och postkoloniala) kulturen särskilt ingående. Jag föreslår att du läser på lite kring ämnet, och när du ändå håller på kan du passa på att fördjupa dig i frukterna av islams intåg i Västerlandet.
Citera
2011-10-19, 20:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Existerar det ens? Jag har aldrig hört talas om kannibalism i sverige.

Vi måste lära oss att ta tillvara på olika kulturella uttryck. Vissa tycker inte att kebab är en del av Sverige, vilket det såklart är. Likadant är det med Nuku Hivas gastronomi, det kommer att bli en naturlig del av Sverige. Vi behöver bara en mångfaldsplan.
Citera
2011-10-19, 21:13
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Jag fick lära mig i grundskolan att kannibalism utrotades på 1950 talet. Tydligen stämmer det inte.

Det gör det faktiskt men vi får väl se saker och ting ur olika infallsvinklar emellanåt, och vi kan ju knappast tillåta att människor äter upp varandra? Detta är ett exceptionellt undantag från principen om alla kulturers rätt att utöva sina traditioner.


Ta gärna del av filmerna och artiklarna nedan:

The Cannibals' War - Liberia

The truth behind the cannibals of Congo

Chaos and cannibalism under Congo's bloody skies

Citat:
They knew it could happen. The two middle-ranking officers, observers with the United Nations mission in Congo, had already warned their headquarters. They called again saying: 'Get us out of here - we're going to get killed.'

...

The helicopter did eventually turn up. It picked up the major and the young captain - but by then they were rotting in a ditch.

Someone had burnt them with cigarettes, and cut out their brains, hearts, livers and testicles. 'Our assumption is that at least parts of these men were indeed eaten,' said a senior UN source involved in the internal inquiry into why the unarmed officers were left to die.

Congo rebels are eating pygmies, UN says

Citat:
Marauding rebels are massacring and eating pygmies in the dense forests of north-east Congo, according to UN officials who are investigating allegations of cannibalism in Ituri province

...

"We hear reports of [enemy] commanders feeding on sexual organs of pygmies, apparently believing this would give them strength," he said.

"We also have reports of pygmies being forced to feed on the cooked remains of their colleagues."

Cannibalism has re-emerged throughout eastern Congo as the last vestiges of colonial influence have been eroded during the war. Much of the vast forested area is controlled by the Mayi-Mayi, a loose grouping of tribal militias united by their magical beliefs and taste for human flesh.

On a recent assignment in eastern Congo the Guardian correspondent saw many Mayi-Mayi fighters wearing parts of the bodies of their Rwandan enemies, in the belief that this would make them invincible.

Det finns massor av olika trovärdiga rapporter och vittnesmål om nutida kannibalism i subsahariska Afrika. I takt med att det europeiska koloniala inflytandet över dessa länder har försvunnit under de senaste decennierna så har negrernas traditionella kulturer och beteende börjat komma tillbaka mer och mer. Innan européer koloniserade delar av det svarta Afrika så var kannibalism, ritualmord och häxeri en del av vardagen bland många negerstammar. Européerna tvingade negrerna att sluta med sånt och införde lag, ordning och civilisation så gott det gick men nu börjar alltså den ursprungliga afrikanska kulturen komma tillbaka.

År 2010 så registrerade Migrationsverket 86 asylansökningar från medborgare i Demokratiska Republiken Kongo. Under senare år har det kommit åtminstone hundratals personer från Kongo och Liberia till Sverige. En del av dessa kan mycket väl ha deltagit i kannibalism, massvåldtäkter av barn och annat bus.
__________________
Senast redigerad av Varnagel 2011-10-19 kl. 21:23.
Citera
2011-10-19, 21:26
  #21
Medlem
Dorniers avatar
Nästa gång käkar dom upp AllaOlikaAllaLika

Citera
2011-10-19, 21:38
  #22
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Nästa gång käkar dom upp AllaOlikaAllaLika

Det var väl olämpligt! Dock inser jag att jag kanske bör begrunda vad Varnagel och Skogsvatte säger.
Citera
2011-10-19, 21:42
  #23
Medlem
Dorniers avatar
Det tycker jag absolut du ska göra
Citera
2011-10-19, 21:47
  #24
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Åker man frivilligt ner till dom allra mest djuriska negrerna i Kongo(eller Afrika över huvud taget) så har man faktiskt bara sig själv att skylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in