Citat:
Ursprungligen postat av rocky
Att inte Estonia förliste på det sätt vår regering försöker tuta i oss är helt uppenbart (för den som vill se).
Varför tror ni annars att Mona Sahlin jobbar så hårt med att stoppa bärgningen av fartyget. Hon och de övriga bestämande är så till den milda grad rädd för att sanningen ska komma fram, att de därför säger att de anhöriga inte vill ha en bärgning, vilket är helt fel. De flesta anhöriga är ju tvärtom för en bärgning. Jag tror att regeringen bara vill att tiden ska gå, att vi ska glömma och att sanningen ska komma fram först när de skyldiga ej kan ställas till svars för det mera.
Jag har läst Henning Wittes bok. Är ni intresserad i den här frågan läs den ni också. Han har intervjuat passagerare på Estonia som lämnat helt andra vittnesmål än det som polisen sedan redogjode för. Hela historien Estonia och haverikommisions utredning stinker något så fruktansvärt att jag blir alldeles matt. Mest matt blir jag nog tack vare att det är så otroligt få som bryr sig i den här frågan, och helt enkelt köper regeringens otroligt dåliga ursäkterer för att inte bärga båten, eller i alla fall inte erkänna hur förlisningen gick till.
Men vad kan man förvänta sig, om det nu är så att de båda supermakterna är inblandade. USA som mottagare av lasten ombord på Estonia, och Ryssland som ev. stoppade resan, eftersom militära hemligheter fanns ombord. Och Sverige som medveten mellanhand, eftersom transporten skulle gå via Sverige. Tacka tusan för att Sverige vill mörka, och med USA som hjälp vid sin sida så är sanningen inte lätt att få fram.
Jutta Rabe har hela tiden sagt att det inte står rätt till i Estoniafrågan. Tyskland har varit mycket mer öppen och ifrågasättande i den här frågan än något annat land. Inte bara för att de byggt Estonia, och därför är ännu mer benägna att sannningen ska komma fram, utan de har sänt flera tv-program om förlisningen och deras tidningar har skrivit och ifrågasatt hur det hela egentligen gick till. Jutta har fått väldigt mycket information tillsänt sig, hon vet mycket, mycket mer än de flesta och därför hoppas jag att hon snart ska lyckas få fram bevis som håller.
En orsak varför Mona Salin försöker stoppa bärgning, kan ju vara att det kostar enorma pengar. Dessutom är det ju ett riskfyllt jobb med bärgningen. Och vad är nyttan?
När det var som mest hysteriskt föreföll det som om man trodde att dom omkomna skulle leva efter bärgningen.
Det är ett helt normalt förfarande att förlista fartyg förblir på havets botten med man och allt.
Om förlisningen var ett attentat på något sätt, då blir ju verkligheten
lite annorlunda.
Det skall bli intressant att se om Jutta Rabe kan presentera något
som godkänns. Det är inte troligt. Vill man mörka arrangerar man det
så, och nekar i sten.
Vi vet att media endast publicerar dom rätta åsikterna.
Vi kanske får vänta på sanningen 40år till :!: