2011-10-26, 16:42
Medlem
Hej !

Jag har gjort en hemsida där jag kommer sälja tjänster, rättare sagt coacha folk i en internet sport.
Jag kommer självklart ta betalt för detta. Hur gör man med skatt osv....

Hur gör man detta lagligt på lättaste sätt?
Kostar det mkt att ordna?

Tack för svar.
Citera
2011-10-26, 16:51
Medlem
Tronkans avatar
Hej!

jag vet inte riktigt när det gäller hemsidor osv, men annars är det en giltlig f-skattesedel så bör det vara att tuta och köra..(?)

Annars prata med skatteverket. De brukar ha lite utbildningar eller sammanträden där du som har intresse utav att starta eget kan komma och lyssna/diskutera.

annars bör det gå att undvika med en utlänsk domän..? exempelvis flashback-ägaren har väll inget företag knutet till detta utan bara en domän utomlands? de bör ju tjäna pengar på banners etc

fan blir allt mer osäker under tiden jag skriver
Citera
2011-10-26, 16:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
Hej!

jag vet inte riktigt när det gäller hemsidor osv, men annars är det en giltlig f-skattesedel så bör det vara att tuta och köra..(?)

Annars prata med skatteverket. De brukar ha lite utbildningar eller sammanträden där du som har intresse utav att starta eget kan komma och lyssna/diskutera.

annars bör det gå att undvika med en utlänsk domän..? exempelvis flashback-ägaren har väll inget företag knutet till detta utan bara en domän utomlands? de bör ju tjäna pengar på banners etc

fan blir allt mer osäker under tiden jag skriver

Du skattar i sverige i alla fall.

Skaffa F-skatt, betala någon att deklarera åt dig ( 500 - 1000 kr om året) sedan är det bara att fokusera på det du ska göra.
Lycka till.
Citera
2011-10-26, 16:57
Medlem
En fråga till TS; vad är en internet sport?
Citera
2011-10-26, 17:02
Medlem
knullklassons avatar
Kostar ingenting att fixa f-skattsedel. Det tar ungefär fem minuter att fylla i uppgifterna, sedan är det bara att skicka in den. När den har godkänts av Skatteverket är det bara att sätta igång och fakturera kunderna. Du redovisar moms och in- och utgifter vid den årliga deklarationen i maj. Allt är mycket enklare än vad man kanske tror på förhand.

Att använda sig av en utländsk domän ändrar ingenting som användaren här ovan verkar tro.
Citera
2011-10-26, 17:18
Medlem
Scinners avatar
Som sagt, skaffa F-skattsedel (ev. FA-skattsedel om du har ett vanligt jobb vid sidan av). Momsregistrera dig och ev. registrera firmanamnet. (Kostar 1000:-, det är dock inget tvång på att regga sitt firma-namn). Läs på lite om företagsekonomi/bokföring så du inte åker på en skatteskuld.
Citera
2011-10-28, 19:29
Medlem
Solbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximae
En fråga till TS; vad är en internet sport?

Mer kant som E-sport. Utgors i grunden av ett datorspel som blivit mer tavlingsinriktat. Valdigt populart bland ungdomar och aven nu aldre. En stor sub-kultur som vaxer sig storre. I Sydkorea har man flera TV-kanaler dedikerat till detta och proffsen anses vara superstjarnor som ar kanda over hela landet. Man kan till och med ga pa universitet for att lara sig olika strategier inom ett specifikt spel, men detta i USA. (Dock enbart ett universitet som erbjuder denna kurs.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in