2011-10-27, 23:10
Medlem
Hej

Jag går i tankarna på att starta ett eget bolag. Ett aktiebolag. Jag behöver dock ett startkapital till min verksamhet. Min fråga är om det är möjligt att låna pengar på aktiebolaget (med mig som 100% ägare) utan att det finns någon risk för mig personligen att drabbas om bolaget skulle gå dåligt.

Om ovanstående möjligt:

Jag antar att banken ställer stora krav på verksamheten och planeringen. Givetvis lånar de väl inte ut pengar till en verksamhet de inte tror på.
Hur stor kalkyl/planering behövs?
Hur mycket är möjligt att låna?

Tack på förhand
Citera
2011-10-27, 23:13
Medlem
Ett litet tips: kontakta Almi. Där kan du nog få mycket hjälp och information.

http://www.almi.se/
Citera
2011-10-27, 23:14
Medlem
Mister-urbans avatar
Hur mycket du kan låna går ju inte att svara på. Men vad du än lånar, så lär du åka på en s.k. skötselborgen på checkkrediten iaf.

Du ska ju heller inte fråga dig Hur mycket får jag låna? utan Hur mycket behöver jag låna?
Citera
2011-10-27, 23:18
Medlem
MrOaikis avatar
Kort svar: Nej. Det finns ingen bank som lånar ut startkapital utan säkerhet. Den typen av lån ges av riskkapitalinvesterare, något som banker inte är.
Citera
2011-10-27, 23:28
Medlem
Jag vet idag inte exakt hur mycket jag behöver låna. Men från en milj och uppåt.

Kan någon förklara vad skötselborgen är?
Och berätta mer om hur ett riskkapitalbolag fungerar.
Citera
2011-10-27, 23:31
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxor
Jag vet idag inte exakt hur mycket jag behöver låna. Men från en milj och uppåt.

Kan någon förklara vad skötselborgen är?
Och berätta mer om hur ett riskkapitalbolag fungerar.

Beroende på hur banken bedömer din affärsidé och din egna återbetalningsförmåga är skötselborgen detsamma som att du personligen borgar för hela eller delar av bolagets lån.
Citera
2011-10-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Beroende på hur banken bedömer din affärsidé och din egna återbetalningsförmåga är skötselborgen detsamma som att du personligen borgar för hela eller delar av bolagets lån.

Kan jag inte lika gärna starta en enskild firma ?
Citera
2011-10-27, 23:41
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Kan jag inte lika gärna starta en enskild firma ?

Det är bankens bedömning som gäller. Kommer du till dem med ett orgnummer som knapp torkat så är de inte jättepigga på att ge blancolån till ABn utan säkerheter...
Citera
2011-10-28, 00:08
Medlem
majorlazerrs avatar
För att starta ett aktiebolag krävs ett startkapital på 50.000 kr.
Fördelen med ett aktiebolag är att det går tydliga linjer mellan ägaren och företaget och du riskerar inte att din privatekonomi drabbas (förutom pengarna du lånar förstås).
Banken kommer antagligen vilja se några riktlinjer för ditt företag, vad är det du ska starta för något om man får fråga?
Kolla in verksamt.se & almi.se så ska du se att du får mer information.

Lycka till!
Citera
2011-10-29, 20:06
Medlem
Citat:
Hej

Jag går i tankarna på att starta ett eget bolag. Ett aktiebolag. Jag behöver dock ett startkapital till min verksamhet. Min fråga är om det är möjligt att låna pengar på aktiebolaget (med mig som 100% ägare) utan att det finns någon risk för mig personligen att drabbas om bolaget skulle gå dåligt.

Om ovanstående möjligt:

Jag antar att banken ställer stora krav på verksamheten och planeringen. Givetvis lånar de väl inte ut pengar till en verksamhet de inte tror på.
Hur stor kalkyl/planering behövs?
Hur mycket är möjligt att låna?

Tack på förhand

Jag vill minnas att banken kommer att göra en utvärdering för att fastställa om ditt finansieringsbehov är att kalla riskkapital eller inte. Anledningen till det här är att banken inte har en riskkapitalfunktion.

Sen har jag också för mig att vid nystart så går banken alltid ihop med tillväxtverket. Banken och tillväxtverket står för 50 % (25+25) och du själv får förmodligen stå för 50 %.

Du ska ge banken så mycket information du bara kan.
Citera
2011-10-30, 12:20
Medlem
Abbadohns avatar
Citat:
Aktiebolag utmärks av att ägarna saknar personligt ansvar för företagets förbindelser, att antalet delägare är obegränsat samt att det krävs ett signifikant insatskapital, så kallat aktiekapital.

Om skulder i aktiebolaget tillkommer måste alltså inte ägaren betala de med personliga pengar utan det är endast aktiebolaget som skall göra det. Eller så kan man ju helt enkelt ansöka om konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in