Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-11-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Orsaken var att jag hade ont om tid. Jag beskte en kamrat i Ankara, och drefter flg jag en kvll frn Ankara till Diyarbakir och reste vidare tidigt nsta morgon till Irak. Jag hade ocks rest ver land i Turkiet tidigare och beskt stllen som Kappadokien s det intresserade mig inte s mycket under den hr resan. Om du har mer tid br du definitivt ka ver land och stanna i Kappadokien och sova i en grotta!

Jag flg med Anadolujet vilket r ett turkiskt budgetflygbolag och betalade bara 220kr fr biljetten! Jag flg in till Ankara frn Ukraina. Varfr skall du flyga t/r till Turkiet om du tnkt ta dig till Iran? D mste du ju ta dig tillbaka samma vg... Varfr inte flyga ut frn Iran som jag gjorde?

Det r samma pris med endast tur som det r med tur/retur till ankara pga ngonslags rabatt skulle jag anta. Tack fr info!
Citera
2011-11-03, 23:37
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivaren
Det r samma pris med endast tur som det r med tur/retur till ankara pga ngonslags rabatt skulle jag anta. Tack fr info!

Hmm, d tror jag du inte skt tillrckligt noga.. Pegasus Airlines flyger frn Stockholm till Istanbul fr 700kr, Ankara fr 800 och Diyarbakir fr 900

ven om det r som du beskriver, skulle jag aldrig lta det st i vgen fr en resa p det viset... Skall du resa tillbaka frn Iran till Turkiet, en resa p skert 4-5 dagar, lngs samma vg du kom in, bara fr att spara ngon tusenlapp? Hur mycket lgger du inte p buss + hotell + mat under den resan? Jag reser i princip alltid "open jaw" och tycker det r det klart bsta sttet att resa!
Citera
2012-06-23, 20:26
Medlem
jag har hrt av en iransk tjej att flygstolarna Sthlm-Teheran gtt ner i pris pga oroligheterna i Iran. Det r frre som ker nu och pga smre efterfrgan blir det billigare flygbiljetter.
Citera
2013-06-23, 16:06
Bannlyst
Finns det ngon som vet hur det r med att ha med sig Smartphones till landet? Tnker p att man kan ha bde musik och ta foton med dem. Vore ju bara vldigt sknt eftersom man kan ha med sig kartor och GPS.
Citera
2013-06-23, 18:22
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zekrish
Finns det ngon som vet hur det r med att ha med sig Smartphones till landet? Tnker p att man kan ha bde musik och ta foton med dem. Vore ju bara vldigt sknt eftersom man kan ha med sig kartor och GPS.
Frstr inte riktigt din frga. Undrar du om det r tilltet, eller om du kan anvnda dom dr eller ej?
Citera
2013-06-23, 21:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zekrish

Jag hade med mig bde laptop och smartphone utan en tanke p att det skulle vara olagligt. Det var inget tullen var intresserad av heller. Dremot ska man nog undvika bde porr och Satansverserna som PDF p hrddisken/minneskortet om de nu skulle f fr sig att kolla.
Iran r kanske lite speciellt men det r inte som Nordkorea.
Citera
2024-04-16, 03:23
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Det ser ju trevligt ut: https://www.youtube.com/watch?v=D6uF1dwhgy8
Citera
2024-04-26, 21:48
Medlem
olikafargers avatar
Var i Iran 2019 och det var helt fantastiskt. Mnniskorna r otroliga. Hjlpsamma, inbjudande, trevliga. Hade du tappat din plnbok s hade 4 pers sprungit efter dig.

Blev erbjuden att ta middag hos folk, samt sova ver. (Tackade sklart nej, frstr att det r en artighetsgrej i Iran).

Ibland s vill folk betala fr dina varor, mat eller vatten. Hr fr du st p dig, fr det R sed att erbjuda sig (men ven sed att inte ta emot det)

En falafelrulle 40cm lng med cola kostade typ FEM spnn

Vansinnigt billigt, vxelkursen var sinnessjuk hade du dollar eller euro s fick du i princip dubbla officiella vxelkursen p svarta marknaden.
Visa och Mastercard fungerar EJ. Cash is King. Budgetera innan!

Alla hotell betalas p plats i cash, ingen internetbokning (eller ja du kan ju reservera per mail men inte betala)

Jag var i Tehran, Isfahan och Kashan. nskar att jag hade bokat mer n en vecka. Njt av varje sekund.

Skaffa lokalt simkort, det r obligatoriskt fr att klara sig och kunna surfa. Billigt ocks.

Lngfrdsbussar, fantastiskt smidigt.
Dom har sitt egna uber taxi app som man kan resa billigt och bra i (terigen, betala cash) och be alltid ngon p gatan att ta samtalet nr taxi ringer upp.

Dremot r lget mer oskert nu, de har fngslat svenskar fr att kunna gra fngutvxling med Sverige.

Har en hel Instagram dedikerad till min Iran resa men pga outing s vill jag ju inte dela den hr.. :-)

Enda negativa:
Fr att f visa on arrival s kan du f sitta och vnta i TIMMAR trots att personalen inte gr ett SKIT. Och det r lite pussel med vissa inresefokument/frskringspapper som ska hmtas och fyllas i mellan olika luckor/rum och se till att ha ditt frskringsintyg med det som intygar att det gller i just Iran.
Senast redigerad av olikafarger 2024-04-26 kl. 21:51.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1699785

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här