Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-03, 21:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Orsaken var att jag hade ont om tid. Jag besökte en kamrat i Ankara, och därefter flög jag en kväll från Ankara till Diyarbakir och reste vidare tidigt nästa morgon till Irak. Jag hade också rest över land i Turkiet tidigare och besökt ställen som Kappadokien så det intresserade mig inte så mycket under den här resan. Om du har mer tid bör du definitivt åka över land och stanna i Kappadokien och sova i en grotta!

Jag flög med Anadolujet vilket är ett turkiskt budgetflygbolag och betalade bara 220kr för biljetten! Jag flög in till Ankara från Ukraina. Varför skall du flyga t/r till Turkiet om du tänkt ta dig till Iran? Då måste du ju ta dig tillbaka samma väg... Varför inte flyga ut från Iran som jag gjorde?

Det är samma pris med endast tur som det är med tur/retur till ankara pga någonslags rabatt skulle jag anta. Tack för info!
Citera
2011-11-03, 23:37
  #14
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivaren
Det är samma pris med endast tur som det är med tur/retur till ankara pga någonslags rabatt skulle jag anta. Tack för info!

Hmm, då tror jag du inte sökt tillräckligt noga.. Pegasus Airlines flyger från Stockholm till Istanbul för 700kr, Ankara för 800 och Diyarbakir för 900

Även om det är som du beskriver, skulle jag aldrig låta det stå i vägen för en resa på det viset... Skall du resa tillbaka från Iran till Turkiet, en resa på säkert 4-5 dagar, längs samma väg du kom in, bara för att spara någon tusenlapp? Hur mycket lägger du inte på buss + hotell + mat under den resan? Jag reser i princip alltid "open jaw" och tycker det är det klart bästa sättet att resa!
Citera
2012-06-23, 20:26
  #15
Medlem
jag har hört av en iransk tjej att flygstolarna Sthlm-Teheran gått ner i pris pga oroligheterna i Iran. Det är färre som åker nu och pga sämre efterfrågan blir det billigare flygbiljetter.
Citera
2013-06-23, 16:06
  #16
Avstängd
Zekrishs avatar
Finns det någon som vet hur det är med att ha med sig Smartphones till landet? Tänker på att man kan ha både musik och ta foton med dem. Vore ju bara väldigt skönt eftersom man kan ha med sig kartor och GPS.
Citera
2013-06-23, 18:22
  #17
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zekrish
Finns det någon som vet hur det är med att ha med sig Smartphones till landet? Tänker på att man kan ha både musik och ta foton med dem. Vore ju bara väldigt skönt eftersom man kan ha med sig kartor och GPS.
Förstår inte riktigt din fråga. Undrar du om det är tillåtet, eller om du kan använda dom där eller ej?
Citera
2013-06-23, 21:28
  #18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zekrish
Finns det någon som vet hur det är med att ha med sig Smartphones till landet? Tänker på att man kan ha både musik och ta foton med dem. Vore ju bara väldigt skönt eftersom man kan ha med sig kartor och GPS.

Jag hade med mig både laptop och smartphone utan en tanke på att det skulle vara olagligt. Det var inget tullen var intresserad av heller. Däremot ska man nog undvika både porr och Satansverserna som PDF på hårddisken/minneskortet om de nu skulle få för sig att kolla.
Iran är kanske lite speciellt men det är inte som Nordkorea.
Citera
2024-04-16, 03:23
  #19
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Det ser ju trevligt ut: https://www.youtube.com/watch?v=D6uF1dwhgy8
Citera
2024-04-26, 21:48
  #20
Medlem
olikafargers avatar
Var i Iran 2019 och det var helt fantastiskt. Människorna är otroliga. Hjälpsamma, inbjudande, trevliga. Hade du tappat din plånbok så hade 4 pers sprungit efter dig.

Blev erbjuden att äta middag hos folk, samt sova över. (Tackade såklart nej, förstår att det är en artighetsgrej i Iran).

Ibland så vill folk betala för dina varor, mat eller vatten. Här får du stå på dig, för det ÄR sed att erbjuda sig (men även sed att inte ta emot det)

En falafelrulle 40cm lång med cola kostade typ FEM spänn

Vansinnigt billigt, växelkursen var sinnessjuk hade du dollar eller euro så fick du i princip dubbla officiella växelkursen på svarta marknaden.
Visa och Mastercard fungerar EJ. Cash is King. Budgetera innan!

Alla hotell betalas på plats i cash, ingen internetbokning (eller ja du kan ju reservera per mail men inte betala)

Jag var i Tehran, Isfahan och Kashan. Önskar att jag hade bokat mer än en vecka. Njöt av varje sekund.

Skaffa lokalt simkort, det är obligatoriskt för att klara sig och kunna surfa. Billigt också.

Långfärdsbussar, fantastiskt smidigt.
Dom har sitt egna uber taxi app som man kan resa billigt och bra i (återigen, betala cash) och be alltid någon på gatan att ta samtalet när taxi ringer upp.

Däremot är läget mer osäkert nu, de har fängslat svenskar för att kunna göra fångutväxling med Sverige.

Har en hel Instagram dedikerad till min Iran resa men pga outing så vill jag ju inte dela den här.. :-)

Enda negativa:
För att få visa on arrival så kan du få sitta och vänta i TIMMAR trots att personalen inte gör ett SKIT. Och det är lite pussel med vissa inresefokument/försäkringspapper som ska hämtas och fyllas i mellan olika luckor/rum och se till att ha ditt försäkringsintyg med det som intygar att det gäller i just Iran.
__________________
Senast redigerad av olikafarger 2024-04-26 kl. 21:51.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1699785

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback