Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar i svensk media om försvinnandet?

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Borde inte hans far, som journalist, ha gjort en ganska gedigen "privat" efterforskning? Han borde dessutom ha sett till att det publicerades artiklar och efterlysningar både i svenska och franska tidningar, kan man tycka?

Vilket år låg han på FJS?

Man tycker att hans far borde ha gjort efterforskningar och skrivit om sonens försvinnande. Nu skedde försvinnandet i o f s 1985 och innan nätets tid. Jag har i a f inte kunnat hitta någon artikel men går man igenom den tidning fadern arbetade för så finns det nog artiklar om detta skrivna av honom.

Ett stort problem var att Poka försvann utomlands och nästan 10 år innan Sverige blev medlemmar i EU.
Citera
2018-05-05, 20:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Allt slutade vid lastbilen i Paris.

Egentligen är den här trådens rubrik felaktig och borde ändras.

Ingen vet om Christer Poka någonsin kom fram till Chamonix-Mont Blance? Sista kända vittnesiakttagelsen av honom gjordes i Paris 47 mil därifrån. Allt slutade vid lastbilen som han hade liftat med.
Citera
2018-05-20, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket försvinnande?

Jag hoppas att bloggen tar upp bl. a. Christer Pokas försvinnande som jag tycker både är mycket intressant och märkligt. Skulle gärna vilja läsa mera om hans försvinnande även om det kanske inte framkommer så mycket nytt. Kan mycket väl ha varit ett frivilligt sådant.

Ett mycket svårlöst fall som jag betvivlar starkt kommer att bli uppklarat.

https://29juli1965.blogspot.com/2018...24834092738122
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-05-20 kl. 18:11.
Citera
2018-05-21, 09:57
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Om någon tidning skrivit om detta i juli/augusti 1985 borde det varit i första hand dåvarande NST, Nordvästra Skånes Tidningar som täckte nordvästra delen av dåvarande Kristianstads län. Den gick senare upp i Helsingborgs Dagblad enligt Wikipedia.
Citera
2018-05-21, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Omnämnde NST Christer Pokas försvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Om någon tidning skrivit om detta i juli/augusti 1985 borde det varit i första hand dåvarande NST, Nordvästra Skånes Tidningar som täckte nordvästra delen av dåvarande Kristianstads län. Den gick senare upp i Helsingborgs Dagblad enligt Wikipedia.

Det låter troligt att den första tidning som skrev om Pokas försvinnande så bör det ha varit NST. Han var ju boende i Ängelholm då han försvann i Paris.

Eftersom han försvann utomlands, så tror jag inte att försvinnandet kom att omnämnas i slutet av juli. Tidigast under augusti.
Citera
2020-04-19, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel om Christer Poka 1986.

Artikel i Expressen söndagen den 23 februari 1986 tillsammans med ett foto på den försvunne.

LEGIONÄR ELLER DÖD I ALPERNA - svensk mystiskt försvunnen.

https://tidningar.kb.se/4112703/1986...%C3%B6rsvunnen

Inga tecken tydde på att han hade varit i Chamonix.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-04-19 kl. 20:36.
Citera
2020-04-20, 10:03
Medlem
Jag tror som S2; han kom aldrig fram till alperna. Om chauffören var bekant med familjen så kanske inte misstankarna i första han faller på denne, utan någon/några han träffade på under sin vidare färd mot Chamonix. Det kan har varit ett "enkelt" rån som gick snett. Han var säkerligen fullt kapabel att försvara sig, vilket kan ha överraskat rånarna som då fick ta till övervåld vilket ledde till hans död. Nånstans mellan Paris och Chamonix...
Citera
2020-04-20, 10:23
Medlem
sfrges avatar
Man funderar ju över vilken relation han hade med sina syskon och föräldrar.
Även om han drömde om Legionen så behöver han väl inte bryta all kontakt med dom anhöriga.
Man kan väl ringa hem emellanåt plus att dom får väl permissioner efter ett tag.

Klättringen då. Att ta sig an Mount Blanc ensammen kräver sin man.
Hade han klättrat i Alperna förut?
Var han ens kapabel att utföra en sådan bestigning eller var Mount Blanc bara en tydlig maskering för något större (Legionen)?
Citera
2020-04-20, 12:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade Poka ens tänkt sig att resa till Chamonix?

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Jag tror som S2; han kom aldrig fram till alperna. Om chauffören var bekant med familjen så kanske inte misstankarna i första han faller på denne, utan någon/några han träffade på under sin vidare färd mot Chamonix. Det kan har varit ett "enkelt" rån som gick snett. Han var säkerligen fullt kapabel att försvara sig, vilket kan ha överraskat rånarna som då fick ta till övervåld vilket ledde till hans död. Nånstans mellan Paris och Chamonix...

Frågan är om det ens var menat att han skulle resa till Chamonix utan kanske enbart användes som svepskäl?

Vi vet inte vad Poka hade i åtanke och hur han hade tänkt sig sin framtid? Visst kan det också ha handlat om ett rån men jag tror inte på detta i första hand. Jag tror mera på ett frivilligt försvinnande.

(FB) Christer Poka åkte på semester för att ägna sig åt bergsbestigning - förolyckades

En annan liknande äventyrlig person.

(FB) Äventyraren som försvann: Mikael Ivarsson, Varberg, 2004
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-04-20 kl. 12:11.
Citera
2020-04-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var han ens kapabel att utföra en sådan bestigning eller var Mount Blanc bara en tydlig maskering för något större (Legionen)?

För honom var nog inte Mt Blanc någon match. Jag var där själv i samma ålder och fixade det den "svåra" vandringsvägen utan liftar mm. Dock kan han ha tänkt sig att göra det via någon av de extrema klättringsturerna, och då är det farligt på riktigt. Men, jag tror aldrig han kom till Chamonix...
Citera
2020-04-20, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvann in i anonymitet?

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Man funderar ju över vilken relation han hade med sina syskon och föräldrar.
Även om han drömde om Legionen så behöver han väl inte bryta all kontakt med dom anhöriga.
Man kan väl ringa hem emellanåt plus att dom får väl permissioner efter ett tag.

Det vet vi inte hur relationen var.

Man tycker att han inte behövde bryta allt kontakt med familjen men han hade tidigare talat om att försvinna in i anonymitet.
Citera
2020-04-20, 17:12
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Egentligen är den här trådens rubrik felaktig och borde ändras.

Ingen vet om Christer Poka någonsin kom fram till Chamonix-Mont Blance? Sista kända vittnesiakttagelsen av honom gjordes i Paris 47 mil därifrån. Allt slutade vid lastbilen som han hade liftat med.

Hur vet du att han inte förolyckades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in