Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-19, 00:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände Lexros i slutet av 1990-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tolkar historien mer som att han flyttat och sedan låtit bli att höra av sig. Vem som än gjorde utredningen pekar den ju på att han befunnit sig i Costa Rica under flera år före han försvann. Dvs han försvann inte från Sverige, utan något hände efter några år i Costa Rica. Men givetvis är fallet intressant. Han borde ju ha förnyat sitt danska pass vid något tillfälle, om han levt vidare. Och hade han avlidit på sjukhus borde ju danska myndigheter fått veta det. Hur som helst ligger ju lösningen i vad danska myndigheter har för noteringar på honom, vad släktingar och vänner säger, samt i första hand om de personer som han arbetat med i Costa Rica vet betydligt mer.

Ett namn på hotellet vore ju en bra start. Fd anställda och arbetskamrater vet säkert mer om vad som hänt.

(Vill egentligen inte kritisera en utredning utan att känna till något om hur den gjorts, men spontant känns den ju undermålig. Om det ens gjorts en utredning värd att kalla utredning)

Så har jag också tolkat detta.

Vad som har framkommit så investerade Lexros i hotellverksamhet 1993 och året därefter flyttade han dit. Enligt vittnen, så kom dessa ihåg honom då han drev verksamheten i slutet av 1990-talet. Kanske 1998-99?

Javisst borde han ha förnyat sitt danska pass. Vet dock inte hur lång giltighetstid passet kan ha haft. Precis som du skriver att hade han avlidit på sjukhus så hade den danska ambassaden eller konsulatet i Costa Rica fått reda på detta.

Mogens Lexros kom att avlida någon gång i slutet av 1990-talet för oss på okänt sätt, okända orsaker samt på okänd ort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-01-19 kl. 00:21.
Citera
2020-01-19, 00:46
Medlem
dacks avatar
Jag vill egentligen inte skriva det här med tanke på hans familj men jag skulle inte bli förvånad om det skulle visa sig att försvinnandet har med handel och smuggling att göra med tanke på vilka länder som gränsar till Costa Rika tänker då på Panama där en del lastas om för vidare transport till bland annat då Europa.
Då vi båda två kände folk i gråzonen på 80 talet och nu menar jag inte några förorsgangsters utan mer folk som var etablerade med pengar och världsliga rörelser.
Citera
2020-01-19, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var någonstans i Costa Rica låg hans hotell?

Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Om han var seglare så är det väl inte helt omöjligt att han skaffat sig en båt i Costa Rica och helt enkelt förolyckats till havs. Självklart finns mera information i fallet. Information vi inte kommer åt. Ägde han ett hotell i Costa Rica så borde väl sonen i Sverige ha ärvt det.

Det kan förstås också vara ett möjligt scenario.

Ang. hotellet Lexros ägde så har det aldrig vare sig framkommit var någonstans i Costa Rica detta låg samt vad det hette. Sonen borde som sagt vad ha fått ärvt detta men detta vet vi inte heller. Naturligtvis så finns det information som är okänd för oss.
Citera
2020-01-19, 20:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Handel och smuggling?

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Jag vill egentligen inte skriva det här med tanke på hans familj men jag skulle inte bli förvånad om det skulle visa sig att försvinnandet har med handel och smuggling att göra med tanke på vilka länder som gränsar till Costa Rika tänker då på Panama där en del lastas om för vidare transport till bland annat då Europa.
Då vi båda två kände folk i gråzonen på 80 talet och nu menar jag inte några förorsgangsters utan mer folk som var etablerade med pengar och världsliga rörelser.

Eftersom vi inte vet vad hans försvinnande, och död, berodde på, så kan även detta scenario vara möjligt.
.
Lexros skulle kunna ha haft sådana kontakter redan i Danmark och Sverige som sedan kan ha använts dit han flyttade? Har aldrig varit i Costa Rica men väl i Panama. Ett riktigt skit- och lurendrejarland. Jag skulle från Panama City skicka ett telegram (långt innan internet och mobiler) till en person i Argentina. Personalen tog ordentligt betalt och skickade aldrig mitt telegram.

https://www.google.se/maps/place/Cos...7!4d-83.753428
Citera
2020-04-24, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunnen sedan februari 1994.

SvD den 2 oktober 2007.

Ansökan om dödförklaring.

https://tidningar.kb.se/1767385/2007...%C3%B6rsvunnen

Lexros hade då varit försvunnen sedan februari 1994 då han sågs senast i San José i Costa Rica.
Citera
2020-11-06, 07:49
Medlem
Kan denna person som försvann 1994 I hosta Rica ändå inte varit påväg i till Sverige/Europa i en segelbåt med kokain?
Citera
2020-11-06, 19:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Costa Rica - Europa?

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2
Kan denna person som försvann 1994 I hosta Rica ändå inte varit påväg i till Sverige/Europa i en segelbåt med kokain?

Ja du vi är nog många som ställer oss den frågan.

Skulle verkligen en gammal sjöman som Lexros gett sig iväg i en sådan båt ända från Costa Rica till Europa? Den försvunne skall ha synts i San José i slutet av 1990-talet.
Citera
2020-11-07, 20:54
Medlem
T-Paxs avatar
Mogens Lexros längst till vänster.
[url=""http://jkalandskrona.se/LKK%201985.jpg-for-web-large.jpg/URL]
Citera
2020-11-07, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej fungerande länk.

Citat:
Ursprungligen postat av T-Pax
Mogens Lexros längst till vänster.
[url=""http://jkalandskrona.se/LKK%201985.jpg-for-web-large.jpg/URL]

Tyvärr fungerar inte länken.
Citera
2020-11-08, 12:57
Medlem
T-Paxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr fungerar inte länken.
Aj då! Vet inte hur jag ska få in den då.
Citera
2020-11-08, 14:05
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Pax
Aj då! Vet inte hur jag ska få in den då.
Jag är ett veritabelt datageni och fixar det.
http://jkalandskrona.se/LKK%201985.j...-web-large.jpg

Tack för bilden.
Citera
2020-11-08, 14:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foto på Lexros.

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag är ett veritabelt datageni och fixar det.
http://jkalandskrona.se/LKK%201985.j...-web-large.jpg

Tack för bilden.

Tack både T-Pax och Readyfreddie för detta foto på Lexros.

Mycket intressant att få se ett foto på den försvunne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in