2011-11-01, 08:59
Medlem
Jag har fått en helt galen idé. Vi har idag ett gäng som hyr ca 250m2 i en industrifastighet för att meka med bilar. Hela fastigheten är på 17500m2 och står i princip tomt, det finns lite vinterförvaring för husvagnar men inget mer.
Jag och några kompisar har funderingar på om man skulle köpa hela stället och försöka göra någonting av det. Dom flesta lokalerna är idag 1000m2 eller större, så idén är att försöka stycka upp dom i mindre delar för att sedan hyra ut.
Nu känner jag till att dom som äger kåken släpper iväg den för en miljon eller kanske t.o.m mindre. Så jag ser inte den summan som något problem igentligen. Däremot uppvärmning, idag finns bara olja och enligt uppgift så går det 40-60kubik för att hålla stödvärme på 5grader i kåken. Det finns möjlighet att dra in fjärrvärme, men det lär också kosta en del.
Frågan är, ska man ge sig in i ett sånt här projekt? vi har i princip inget kapital att kasta in i verksamheten utan kommer behöva låna till allt.
Citera
2011-11-01, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av macke86
Jag har fått en helt galen idé. Vi har idag ett gäng som hyr ca 250m2 i en industrifastighet för att meka med bilar. Hela fastigheten är på 17500m2 och står i princip tomt, det finns lite vinterförvaring för husvagnar men inget mer.
Jag och några kompisar har funderingar på om man skulle köpa hela stället och försöka göra någonting av det. Dom flesta lokalerna är idag 1000m2 eller större, så idén är att försöka stycka upp dom i mindre delar för att sedan hyra ut.
Nu känner jag till att dom som äger kåken släpper iväg den för en miljon eller kanske t.o.m mindre. Så jag ser inte den summan som något problem igentligen. Däremot uppvärmning, idag finns bara olja och enligt uppgift så går det 40-60kubik för att hålla stödvärme på 5grader i kåken. Det finns möjlighet att dra in fjärrvärme, men det lär också kosta en del.
Frågan är, ska man ge sig in i ett sånt här projekt? vi har i princip inget kapital att kasta in i verksamheten utan kommer behöva låna till allt.
Du har nog nästan besvarat frågan själv 40-60 kubik olja för stödvärmen, och fjärrvärme är nog inte att tänka på.
Avråder bestämt från denna idé, ni vet ju inte ens om det går att hyra ut på den plats lokalen befinner sig
Citera
2011-11-01, 09:12
Medlem
Kontakta Arbetsförmedlingen de kan säkert ordna ett fett bidrag - så att lokalen kan användas för Fas 3 are.

Fas 3 arna iordningställer fastigheten och du tjänar 5000/person/månad som du lyckas sysselsätta, använd fantasin. Ni kan tex ha "TV tittande" på programmet, Biltvätt (din bil natvis) , kratta löv - ja vad fan som helst.

Du kan börja med att ta in säg 40 fas 3 personer. Då tjänar du 200.000/månad - minst! Lågt räknat.
Citera
2011-11-01, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanskaFaran
Kontakta Arbetsförmedlingen de kan säkert ordna ett fett bidrag - så att lokalen kan användas för Fas 3 are.

Fas 3 arna iordningställer fastigheten och du tjänar 5000/person/månad som du lyckas sysselsätta, använd fantasin. Ni kan tex ha "TV tittande" på programmet, Biltvätt (din bil natvis) , kratta löv - ja vad fan som helst.

Du kan börja med att ta in säg 40 fas 3 personer. Då tjänar du 200.000/månad - minst! Lågt räknat.
Ja goda råd kan man aldrig få för mycket av
Citera
2011-11-01, 10:45
Medlem
17500m2 för 1 miljon är ju sjukt billigt, du tror inte att de är typ omöjligt att hitta folk som är villig att hyra? förmodligen har företaget som äger det idag redan försökt. Men kan du hitta folk som vill hyra så är det nog en bra affär, men se till att ha allt klart med hyresgäster innan du köper det, så du/ni går minst +-0 på driftkostnaden. Sedan kan ni ju hyra ut resterande delar och gå med lite vinst som ni sedan kan investera i exempelvis ett nytt värmesystem, pellets är en rätt så billig investering i en befintlig oljepanna i villor iaf, inte säker på hur det går i så stora fastigheter.
Citera
2011-11-01, 13:29
Medlem
jag tror man måste köra flis istället för pellets när det är så pass stort.
Nuvarande ägaren har inte gjort speciellt mycket för att få det uthyrt, inte ens annonserat vad jag vet.. Sen så finns det ju inte många som har råd att hyra ytor som är runt 1000m2, därför bör man stycka upp lokalerna så man får flera som ligger mellan 100 - 300m2.
Det är värmesystemet som är det jobbiga, det är väl därför nuvarande ägare vill bli av med kåken också.. Det finns vatten precis bredvid fastigheten, man kanske skulle lägga ut en slang på botten och köra med en gigantisk värmepump?
Det verkar som att dom som äger det nu får in ca 300'000:- per år på säsongsförvaring av husvagnar och liknande.
Citera
2011-11-01, 18:57
Medlem
en sjövärmepump är kanonbra och mycke billigare att installera än exempelvis bergvärme och fjärvärme, dock måste man söka tillstånd för att lägga ut kollektorslangen i vattnet och du lär behöva en hel del slang för en sådan fastighet så det kan ju bli problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in