2011-11-02, 02:51
Medlem
Jo det är som så att jag blivit sjukskriven efter en olycka och har några frågor om hur jag får min ersättning och de pengar som jag faktiskt ska ha. Mittföretag startades i mitten på förra året och blev aktivt först sent på året. Därför har vi inga inkomster från det året. Detta året så har jag enbart jobbat i mitt företag.Vi har ännu inte deklarerat några inkomster utan gör hela deklarationen och skatteuträkningen i slutet på året. Nu när jag blev sjukskriven så får jag pengar från försäkringskassan motsvarande 80%(?) av vad en i mitt arbete tjänar i snitt.

Försäkringsbolaget som ska betala mig pengar för olyckan skulle då betala den del av beloppet som jag förlorar på detta. Enligt de jobben som jag skulle jobbat med under den här tiden så skulle jag tjäna bra mycket mer än vad snittlön och så vidare är. Jag fakturerar 340kr i timmen+ moms för mitt arbete. Då det inte är mycket till utgifter för företaget så går nästan allt av dessa pengarna ut till lön. Man kan då säga att 260kr i timmen är vad jag skulle ha som lön. Detta är då vad jag vill få fram till det försäkringsbolaget som jag ska få pengar för.

Detta försäkringsbolag ville ju såklart ha deklarationen från förra året trots att det var nära tomt samt att de ville se vad jag har tjänat tidigare under året. Detta är då ganska orelevant då det inte har något vad jag skulle tjäna nu. Hade en del jobb redo som jag skulle göra under den här tiden redan klart för att börja jobbas med. Jag förlorar då helt enkelt väldigt mycket pengar på att inte kunna jobba. Hur brukar försäkringsbolagen vara? Vad jag har tjänat tidigare under året är väldigt svårt att se då jag inte direkt betalat ut någon månadslön direkt. Det har varit pengar då och då och snålat en massa med utbetalningar då vi har ett krav på ett företag på över 200kkr vilket mycket är borttaget från mina utbetalningar under året.

Hur får man dem att inse att det faktiskt är de jobben som skulle göras under tiden och inte vad som är intjänat och liknande under året? Någon som är mer insatt och vet vad som gäller?

Vore helt otroligt gött om något kunde hjälpa mig med detta. Alla desa pappersgrejjer är det värsta jag vet!
Citera
2011-11-02, 04:09
Medlem
Mister-urbans avatar
Haha, välkommen som företagare

Du märker nog redan att det inte finns något skyddsnät i fall som detta. Du får helt enkelt leva på sparade pengar om du inte kan arbeta.

Edit: Försäkringsbolag, försäkringskassa etc. går uteslutande på den inkomst som fastställts i en inkomstdeklaration...
Citera
2011-11-02, 10:32
Medlem
Det är lika bra att glömma försäkringskassa o försäkringsbolag, du kommer bara att bli frustrerad.
Använd din kreativitet och försök hitta på något annat sätt att tjäna pengar på, om du inte har något eget kapital att leva på under tiden. Du är inte precis ensam i din situation om nu det kan vara till någon tröst.
Citera
2011-11-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Haha, välkommen som företagare

Du märker nog redan att det inte finns något skyddsnät i fall som detta. Du får helt enkelt leva på sparade pengar om du inte kan arbeta.

Edit: Försäkringsbolag, försäkringskassa etc. går uteslutande på den inkomst som fastställts i en inkomstdeklaration...

Citat från försäkringskassans hemsida. "Vad gäller när företaget är nystartat?

När du startar ett företag får du under 24 må*nader en sjukpenninggrundande inkomst som minst motsvarar vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft.

De 24 månaderna räknas från det att du gjort en skatte-och avgiftsanmälan till Skatteverket."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in