2020-07-23, 07:39
Medlem
Zezzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är shoppen öppen på färjan?
Minns jag inte helt fel så säljer man öl till danska prise där.

Ja, shoppen är öppen. 1 flak Norrlands guld 169 sek.
Citera
2020-07-23, 13:23
Medlem
Vanstertrollets avatar
Borde väl inte va mer komplicerat än att boka hotell i Tyskland med avbeställningsskydd och när man passerat danska gränsen så avbokar man bara hotellet?
Citera
2020-07-25, 07:12
Medlem
storm72s avatar
Har ni tid så ta en tur till Polen med hotell stället. Kommer dit på morgonen utvilad, handla under förmiddagen sen kan man äta gott och kröka lite lätt för att sedan åka hem dagen efter. Lämnar Sverige 22 och tillbaka 20, så 2 heldagar ledighet behövs.

Runt 2000kr/pers med frukost(dit), lunch(hem) på båten + rum med frukost.

Polsk öl som t.ex. Tyskie eller Okocim runt 9-12 kr/litern. Gillar att de säljer i 1/2 l burkar istället för 33 cl

Finns Lidl och Netto i Międzyzdroje(Båstad+Tylösand liknande så trevligt om de är bra väder)
Carrefour om man tar sig ner till Szczecin, bra utbud.

http://www.unityline.se/erbjudande/hotellpaket
Citera
2020-07-26, 11:57
Medlem
Var nere i Tyskland igår där jag åkte vi Helsingborg - Helsingör och Rödby - Puttgarden. Vi är från Västergötland, vilket är en stängd region.
Vi bokade en natt i Hamburg via Hotels.com, skrev ut bokningsbekräftelsen, och sen avbokade vi hotellet, då det står på danska polisens hemsida att man ska kunna visa upp detta.

I kontrollen i Helsingör så sa vi att vi skulle till Hamburg och då fick vi passera utan att visa något. Vi såg flera andra svenskar som också åkte igenom för att att handla över dagen, men jag vet givetvis inte om dessa var skåningar eller från andra öppna regioner.

Besökte bordershop och åkte även till Burg till min personliga favorit Nielsen discount, samt Fleggaard. Glömde givetvis mynt till kundvagnarna, så fick låna i receptionen på bordershop. Kan tycka det är onödigt med låsta kundvagnar då ingen har mynt med sig längre.

Blir man medlem i Smile klubben på Scandlines får man billigare 1dagstur samt ingen tidsbegränsning (3h) som annars råder.

På hemvägen fick vi visa pass i Rödby igen. Sa bara att vi var påväg hem och då var det inga problem. Såg inga bilar som blev stoppade från att köra vidare i varken Helsingör eller Rödby.

Ingen kontroll av tullen i Helsingborg när vi körde över.

Vi körde ner på vinst och förlust, men det gick bra. Tror det är ganska safe att göra en sån här resa. Enligt mig handlar det om signalpolitik från DK. Många stannar hemma, och sen får man ta att det slinker igenom några som inte följer det. Men majoriteten stannar hemma.
Glöm inte munskydd då det är krav i Tyskland i butikerna. En halsduk eller sjal är ok så länge den täcker näsa och mun.
Citera
2020-07-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise90
Var nere i Tyskland igår där jag åkte vi Helsingborg - Helsingör och Rödby - Puttgarden. Vi är från Västergötland, vilket är en stängd region.
Vi bokade en natt i Hamburg via Hotels.com, skrev ut bokningsbekräftelsen, och sen avbokade vi hotellet, då det står på danska polisens hemsida att man ska kunna visa upp detta.

I kontrollen i Helsingör så sa vi att vi skulle till Hamburg och då fick vi passera utan att visa något. Vi såg flera andra svenskar som också åkte igenom för att att handla över dagen, men jag vet givetvis inte om dessa var skåningar eller från andra öppna regioner.

Besökte bordershop och åkte även till Burg till min personliga favorit Nielsen discount, samt Fleggaard. Glömde givetvis mynt till kundvagnarna, så fick låna i receptionen på bordershop. Kan tycka det är onödigt med låsta kundvagnar då ingen har mynt med sig längre.

Blir man medlem i Smile klubben på Scandlines får man billigare 1dagstur samt ingen tidsbegränsning (3h) som annars råder.

På hemvägen fick vi visa pass i Rödby igen. Sa bara att vi var påväg hem och då var det inga problem. Såg inga bilar som blev stoppade från att köra vidare i varken Helsingör eller Rödby.

Ingen kontroll av tullen i Helsingborg när vi körde över.

Vi körde ner på vinst och förlust, men det gick bra. Tror det är ganska safe att göra en sån här resa. Enligt mig handlar det om signalpolitik från DK. Många stannar hemma, och sen får man ta att det slinker igenom några som inte följer det. Men majoriteten stannar hemma.
Glöm inte munskydd då det är krav i Tyskland i butikerna. En halsduk eller sjal är ok så länge den täcker näsa och mun.
Grymt!
Vilken tid var ni tillbaka till Helsingborg?

Mvh
Citera
2020-07-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatistheshit
Grymt!
Vilken tid var ni tillbaka till Helsingborg?

Mvh

Vi hade lite oflyt med båtar plus att Bordershopen tog extra tid (hade ej förbeställt). Åkte 09:30 från Helsingborg och var tillbaka 20:30. Är man någorlunda effektiv ska det inte ta mer än 8 h ToR.
Citera
2020-07-28, 10:56
Medlem
Vi brukar undvika Bordershop för det är svårt att hitta det man vill ha eftersom det är så stort och konstigt planerat.
Det är bättre att åka till Nielsen, Calles, Fleggard samt Scanbolaget som är billigast på sprit.
Citera
2020-07-30, 16:29
Medlem
Danmark öppnar för alla svenskar! Nu bli det långa köer till spriten i Tyskland.
Citera
2020-07-30, 18:45
Medlem
Man blir förbannad på Aftonbladet och Rapport som lurar en att det är fritt för alla svenskar att resa in till Danmark. Man ska ha minst 6 övernattningar bokade i Danmark om man inte bor i de rätta regionerna i Sverige. Det "glömde" Aftonbladet och Rapport att upplysa om.
Citera
2020-07-30, 19:57
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Man blir förbannad på Aftonbladet och Rapport som lurar en att det är fritt för alla svenskar att resa in till Danmark. Man ska ha minst 6 övernattningar bokade i Danmark om man inte bor i de rätta regionerna i Sverige. Det "glömde" Aftonbladet och Rapport att upplysa om.

Minst 6 övernattningar bokade i Danmark för att resa i transit genom Danmark till Tyskland?
Citera
2020-07-30, 20:29
Medlem
Nej, det behövs inte 6 nätter om man ska till Tyskland men enligt danska polisen är shopping i Tyskland inte giltigt skäl för transitresa.
Citera
2020-07-31, 09:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Nej, det behövs inte 6 nätter om man ska till Tyskland men enligt danska polisen är shopping i Tyskland inte giltigt skäl för transitresa.

Minst 6 övernattningar bokade i Danmark gör väl då ingen skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in