2020-08-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Någon som vet om reg numret på bilen registreras när man åker helsingborg helsingör eller över bron?

de tar foton i tunneln och det finns avläsningssensorer på den danska sidan åt bägge hållen. det finns sensorer och kameror som snurrar kontinuerligt på båten mellan puttgarten och rödby. danska polisen vet redan innan du kommer var du befinner dig och vem de ska ta in i hallen och de brukar alltid meddela den svenska polisen.

det har hänt flera gånger att det har varit så mycket frekvenser på båten att det stört ut så att jag inte kan öppna bildörren via fjärren.
Citera
2020-08-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perversitet
O ja, normalt är det det. Det kostar bara 20 danska kronor för att få allt packat och serverat. Prisvärt om det inte vore för att de skickar med en gamla varor. Men det är undantag just nu, vanligen är omsättningen så stor att utgångsdatum inte är ett problem.

de köper väl det allra billigaste de hittar i europa.

vet du om de har dubbelfiligt mellan puttgarten och heiligenhafen? de har på gång att bygga där senaste jag for förbi där.

har ni mask på ute, går ni överhuvudtaget in i butiken?
Citera
2020-08-20, 19:12
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjutenn
de köper väl det allra billigaste de hittar i europa.

vet du om de har dubbelfiligt mellan puttgarten och heiligenhafen? de har på gång att bygga där senaste jag for förbi där.

har ni mask på ute, går ni överhuvudtaget in i butiken?
Man kräver mask i butiker, ja. På Bordershop fick man en sådan när man gick in.

Körde bara till Burg och då var det 2:1-väg utan mitträcke. Den dubbelfiliga finns på den norrgående sidan för att suga upp köerna till färjeläget.
Citera
2020-08-21, 21:47
Medlem
desammlass avatar
Tack alla för tipsen då vet jag vilka butiker man ska sattsa på har en fråga till vad är bäst att växla eller betala med kortet med engång 😊
Citera
2020-08-22, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Tack alla för tipsen då vet jag vilka butiker man ska sattsa på har en fråga till vad är bäst att växla eller betala med kortet med engång 😊

Det billigaste är nog att betala med kort. Du kan betala med svenska pengar på Calle Fleggaard Nielsen och på bordershop anbars men du tappar ca 50 öre per euro. Alla priser görs om till euro och de priser som står i svenska kronor ”gäller inte” jag hade ett ”stort bräk” om detta vid ett tillfälle.
Citera
2020-08-22, 08:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Det billigaste är nog att betala med kort. Du kan betala med svenska pengar på Calle Fleggaard Nielsen och på bordershop anbars men du tappar ca 50 öre per euro. Alla priser görs om till euro och de priser som står i svenska kronor ”gäller inte” jag hade ett ”stort bräk” om detta vid ett tillfälle.
Frågan är bara om kortets kurs är så mycket bättre,
En annan lösning är att växla till euro på Forex,, då kan du växla tillbaka utan avgift.
Citera
2020-08-22, 08:29
Medlem
storm72s avatar
Citat:

Får man inte upp en fråga om du vill betala i SEK eller lokala valutan. Väljer man SEK så kör de sin egna kurs men väljer man lokala så är de MC/VISA som väljer kursen ? Enligt nedan borde man välja DKK(lokala valutan) men vet inte om de är ett val man får

"Var uppmärksam på att de angivna priserna i SEK och EURO är vägledande, då alla kortbetalningar genomförs i DKK. Totalpriset på kvittot uppges i DKK, och beloppet i EURO / SEK är baserad på vår omräkningskurs som inte nödvändigtvis återspeglar växelkursen som din bank använder. Om du väljer att betala i SEK eller EURO, kan det slutliga belopp som dras från ditt konto skilja sig från det belopp som anges på kvittot i SEK eller EURO. Våra priser följer en fast omräkningskurs oberoende av bankerna. Växelkursen ändras med jämna mellanrum."
Citera
2020-08-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Frågan är bara om kortets kurs är så mycket bättre,
En annan lösning är att växla till euro på Forex,, då kan du växla tillbaka utan avgift.

Sist när jag var nere, det var då jag rök ihop med dem var kortpriset 10,39 medans kontantpriset var 50 öre mer. De tjänar bra mycket på alla transaktioner såhär.
Citera
2020-08-22, 15:59
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Får man inte upp en fråga om du vill betala i SEK eller lokala valutan. Väljer man SEK så kör de sin egna kurs men väljer man lokala så är de MC/VISA som väljer kursen ? Enligt nedan borde man välja DKK(lokala valutan) men vet inte om de är ett val man får

"Var uppmärksam på att de angivna priserna i SEK och EURO är vägledande, då alla kortbetalningar genomförs i DKK. Totalpriset på kvittot uppges i DKK, och beloppet i EURO / SEK är baserad på vår omräkningskurs som inte nödvändigtvis återspeglar växelkursen som din bank använder. Om du väljer att betala i SEK eller EURO, kan det slutliga belopp som dras från ditt konto skilja sig från det belopp som anges på kvittot i SEK eller EURO. Våra priser följer en fast omräkningskurs oberoende av bankerna. Växelkursen ändras med jämna mellanrum."

Sist jag kollade upp fick man en helt ok kurs om man handlade med SEK, DKK eller NOK kontant. Om man köper på kort och kan välja valuta, så välj att betala i den lokala valutan så växlar Visa/MC eller din bank till den lokala valutan och en säkert bättre kurs.

När man betalar med SEK så får man Euro i växel tillbaka. Det är här, som jag upplever att man får en fulkurs. Minns en gång jag handlade för kanske 2090 SEK och lämnade 2500SEK. Upptäcker genast att jag har en hundring, och försöker ta min femhundring tillbaka men damen rycker till sej den direkt, hon har ej heller slått in beloppet ännu. Så nu har jag mycket småvalörer med mej i SEK så jag bara får minimalt med euro tillbaka.

Är det någon som kan bekräfta min observation på denna fulväxling?
Citera
2020-08-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Sist jag kollade upp fick man en helt ok kurs om man handlade med SEK, DKK eller NOK kontant. Om man köper på kort och kan välja valuta, så välj att betala i den lokala valutan så växlar Visa/MC eller din bank till den lokala valutan och en säkert bättre kurs.

När man betalar med SEK så får man Euro i växel tillbaka. Det är här, som jag upplever att man får en fulkurs. Minns en gång jag handlade för kanske 2090 SEK och lämnade 2500SEK. Upptäcker genast att jag har en hundring, och försöker ta min femhundring tillbaka men damen rycker till sej den direkt, hon har ej heller slått in beloppet ännu. Så nu har jag mycket småvalörer med mej i SEK så jag bara får minimalt med euro tillbaka.

Nej det har jag aldrig varit med om däremot så kan du välja om du vill ha euro eller danska kronor tillbaka men aldrig svenska kronor tillbaka, ganska märkligt faktiskt.
Citera
2020-08-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berting

Man ska alltid betala i lokal valuta dvs Euro. Forex tar ofta högre kurs än vad Visa/MC gör. Forex ska ju finansiera sin "avgiftsfria" växling på något sätt och det är med sämre kurs. Likadant gör butiker och inte minst Scandlines färja! Sen tänk på att vissa banker lägger på en valutaväxlingsavgift så att ha ett annat resekort för betalningar utomlands kan löna sig.
Citera
2020-08-22, 17:43
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Man ska alltid betala i lokal valuta dvs Euro. Forex tar ofta högre kurs än vad Visa/MC gör. Forex ska ju finansiera sin "avgiftsfria" växling på något sätt och det är med sämre kurs. Likadant gör butiker och inte minst Scandlines färja! Sen tänk på att vissa banker lägger på en valutaväxlingsavgift så att ha ett annat resekort för betalningar utomlands kan löna sig.

Givetvis är det bästa att betala med euro, om det är vad du har. Undvik köpa euro på Forex, dyrt. Kort eller kontant är bäst, men inte alla vill använda kort då de åker ofta. Visa/MC lägger på 1.65% på växlingskursen om jag har rätt. Inte speciellt mycket så det får anses som ok.

Vill du handla billigast och ej har euro, använd svenska till Calle, Nilsen mm och kort när du handlar i tyska matvaruaffärer, Lidl, Aldi mm.

Eller menar du kort är billigare att handla på än svensk cash på t.ex Calles?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in