2011-11-03, 23:56
Medlem
dandylines avatar
Jag har blivit erbjuden att köpa ett befintligt AB med registrerat aktiekapital som enligt säljaren varit vilande sedan start och aldrig haft någon verksamhet. Vad bör man kontrollera innan ett eventuellt köp?
Citera
2011-11-04, 00:01
Medlem
Det viktigaste i detta fallet borde vara att kolla att det som säljaren säger stämmer, dvs kolla att bolaget inte har ingått några avtal eller har några skulder, samt att det verkligen finns de tillgångar i bolaget som uppges.
Citera
2011-11-04, 00:26
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gud39
Det viktigaste i detta fallet borde vara att kolla att det som säljaren säger stämmer, dvs kolla att bolaget inte har ingått några avtal eller har några skulder, samt att det verkligen finns de tillgångar i bolaget som uppges.

Jag kommer att ta en UC på bolaget. Tänkte även ringa skatteverket för att kolla upp lite historik kring bolaget. Avtal kan va rätt svårt att kolla upp dock, några tips?

Aktiekapitalet består i detta fal av inventarier i form av mjukvara samt lite annat, allt detta ska det finnas papper på som jag ska kolla upp.

Något annat jag bör kolla på?
Citera
2011-11-04, 00:31
Medlem
Bargents avatar
Du borde kolla så att det inte finns några latenta skulder i bolaget eller att bolaget inte är part i någon oväntad rättslig tvist etc. Du kan även säkra upp köpet genom att få säljaren att skriva under ett garantiavtal.

I och med att det aldrig verkar ha haft någon verksamhet är väl detta något otroligt, men ändå.
Citera
2011-11-05, 12:07
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Jag har blivit erbjuden att köpa ett befintligt AB med registrerat aktiekapital som enligt säljaren varit vilande sedan start och aldrig haft någon verksamhet. Vad bör man kontrollera innan ett eventuellt köp?

- bankkontots historik
- skatteverket
- kronofogden
- skriv ett riktigt avtal gällande bokföringen & eventuella avtal som är tecknade
- ta en UC som du själv säger
- kontaka en seriös redovisningbyrå som kan hjälpa dig med aktiekapitalet i inventarier

En personlig bedömning av säljaren är inte alltid tillräcklig, kolla upp honom privat med när du ändå håller på. Du kan aldrig skydda dig emot köp på faktura som dyker upp efter 20 dagar att du köpt bolaget. Det kanske är möjligt att skriva något i det juridiska avtalet mot fakturaköp?

Om du köper bolaget för namnet, bolagshistoriken och avsaknad av kapital förstår jag dig. Om inte skulle jag aldrig köpa någon annans bolag om det inte är 100% fritt från huvudvärk.

Ett nytt AB för 50.000kr får du annars på dagen från något av företagen som har lagerbolag. Kostar ca 5.000-9.000kr och då kan du komma igång på dagen. PM om du vill ha ett bra företag som kan hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in