Jag bryr mig inte om fredspris eller annat Ser med egna ögon att klimatet är förändrat
Jag kan också hitta på temperaturer, taget ur luften
Men jag litar på det jag själv ser med egna ögon
Det om fredspris skrev jag inte till dig..
Du förnekar alltså de temperaturdata som SMHI presenterar på sin webbsida?
Snacka om att stoppa huvudet i sanden
Jag hade en viss skeptisk syn på klimatförändringar för ca 5 år sen
Men den här vintern har övertygat mig totalt, utan tabeller och fakta från div forskare
Jag har aldrig varit med om en, så gott som, helt snöfri vinter i Stockholmsområdet
Försök hålla dig till dina egna påståenden eller ta din medicin och gå och lägg dig och vila.
Som jag har skrivit ser jag med egna ögon att vintrarna blir varmare för varje år, nya värmerekord
Man måste gå minst 10 år bakåt i tiden för att se tydliga skillnader
Fast det har ju samtidigt varit rekordkallt i andra delar av världen. Årets vinter är såklart påverkad av klimatförändringar. Men det handlar ju mest om väder, som jag hoppas att du förstår.
Som jag har skrivit ser jag med egna ögon att vintrarna blir varmare för varje år, nya värmerekord
Man måste gå minst 10 år bakåt i tiden för att se tydliga skillnader
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Fast det har ju samtidigt varit rekordkallt i andra delar av världen. Årets vinter är såklart påverkad av klimatförändringar. Men det handlar ju mest om väder, som jag hoppas att du förstår.
Kollade på polarens el/gasräkning från dec 2019 och vi kan konstatera att det är 43% kallare på jorden idag..
Illustrativt är att vindkraftsindustrin i Tyskland har kollapsat efter att förutsättningarna för subventioner har ändrats
Problemet är snarare att statsmakten har kapitulerat inför en alltför stor politisk experimentlusta när den i stället borde kravställa utifrån de behov samhället har i dag och sannolikt kommer att få i framtiden. Baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet har en sådan kravställan dessutom stora chanser att långsiktigt överleva politiska nycker. Så skriver en professor.
Nu tycker även jag att det är en varm vinter. Kommer dock ihåg 1992 när det i norrland under vintern var mindre snö än det är nu i februari-mars. På det ställe där jag befann mig. 2017 var också väldigt snöfattigt. 2018 var det massor av snö.
I Sverige har vi haft många vintrar med mycket snö de senaste 10 åren. Dessutom var senaste decenniet kallare än både 00-talet och 90-talet. Faktum är att 30-talets vintrar hade högre medeltemp än senaste 30 åren i Sverige.
Medeltemp för vintrar (dec-feb) i Sverige.
30-talet: -2,23
90-talet: -2,78
00-talet: -2,6
10-talet: -3.40
Al Gore fick nobels fredspris tillsammans med IPCC för sin film fylld med fel och som vi nu kan se inte var sanna.
Är det någon sorts medelvärden för hela Sverige?
Om du visar 40-talet, hur blir det då?
Ärligast är väl att ta med data från varje decennium där mätningar finns, eller vad tycker du?
Så här ser mina CO2e-utsläpp ut och jag anstränger mig inte särskilt mycket.
0,1 ton/år Bostad (Radhus med värmepump Edit: som går på el från vattenkraft, vindkraft och/eller kärnkraft.)
1,7 ton/år Resor (En flygresa inom Europa + 1200 mil med biogasbil, nästan inget kollektivt resande.)
0,7 ton/år Mat (Rätt mycket kött (gillar inte grönsaker så mycket), men närproducerat och lite vilt.)
0,2 ton/år Konsumtion (Väldigt sparsam som du ser, behöver inte imponera på grannarna.)
De samhällsgemensamma CO2-utsläppen är cirka 2 ton/år.
Totalt för mig blir det 4,7 ton/år.
Svenskt genomsnitt 9 - 10 ton/år inklusive de samhällsgemensamma utsläppen.
Skulle vara intressant om några andra vill dela med sig av sina resultat?
Mitt resultat:
Kod:
Bostad 0,3 ton CO2e (Bergvärme)
Resor 0,9 ton CO2e (Flyger sällan, elbil)
Mat 0,4 ton CO2e (Flexitarian)
Konsumtion 0,2 ton CO2e (Sparsam, inga behov av att skryta med fina prylar och kläder)
Totalt 1,8 ton CO2e
Som jag skrev i en annan tråd, så handlar utsläppen mest om hur mycket pengar man omsätter. Och eftersom att jag insåg för flera år sedan att min egen sparsamhet går hand i hand med att minska utsläppen, så har jag fått ännu större anledning att t.ex.reparerara istället för att slänga (tycker jag är ganska roligt), titta efter prylar på begagnatmarknaden istället för att köpa nytt, o.s.v. Att leta i containrar efter saker som fortfarande har värde eller kan repareras kan vara kul också. Har även provat att dumpstra matvaror, vilket var spännande, men jag är lite för bekväm för att stå ute i mörker och kyla och leta efter slängt bröd och frukt o.s.v. Brukar baka bröd själv istället.
De samhällsgemensamma utsläppen är alltså större än mina egna... det tycker inte jag riktigt står i proportion till de resurser jag nyttjar i samhället. Jag är lite "gammeldags". Tar inte för mig i onödan. Där är jag iofs i gott sällskap, då ungefär hälften av svenskarna per definition utnyttjar mindre av samhällets resurser, och andra hälften utnyttjar mer av samhällets resurser än genomsnittet.
Senast redigerad av suppose 2020-02-03 kl. 19:48.
I Sverige har vi haft många vintrar med mycket snö de senaste 10 åren. Dessutom var senaste decenniet kallare än både 00-talet och 90-talet. Faktum är att 30-talets vintrar hade högre medeltemp än senaste 30 åren i Sverige.
Medeltemp för vintrar (dec-feb) i Sverige.
30-talet: -2,23
90-talet: -2,78
00-talet: -2,6
10-talet: -3.40
Al Gore fick nobels fredspris tillsammans med IPCC för sin film fylld med fel och som vi nu kan se inte var sanna.
Exakt. 1930-talet är det varmaste decennium världen uppmätt under de senaste 150-åren.
Det finns om vi startar mätningar från 30-talet ingen global uppvärmning utan en global nedkylning. Det faktum att man kan få ut precis vad man vill om man startar kurvan där den passar ens syfte visar varför alla alarmister väljer att starta dina kurvor 1978-1979.
Då en klimat trend kräver minst en 60-års periid är 1930-talet dessutom en väsentligt bättre startpunkt än 1979.
- Alaska har haft köldrekord
- Grönland har haft köldrekord
- Snöutbredning på den norra hemisfären är över medel
- Arktis isutbredning ökar kvickt och närmar sig 1981-2010's median
- Antarktis isutbredning är normal
..Och med ovan domedagsscenario önskar Silltruten, Xenofobia, Suputen be alla lägga sina pengar i en stor burk och sända dem till FN för att dom är dom enda som kan lösa dessa 'problem'.
Senast redigerad av Nixter 2020-02-03 kl. 20:27.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!