2020-02-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle1282
Jag bryr mig inte om fredspris eller annat
Ser med egna ögon att klimatet är förändrat
Jag kan också hitta på temperaturer, taget ur luften
Men jag litar på det jag själv ser med egna ögon

Det om fredspris skrev jag inte till dig..

Du förnekar alltså de temperaturdata som SMHI presenterar på sin webbsida?

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-...peratur-1.2430
Citera
2020-02-03, 13:43
Medlem
Citat:
Snacka om att stoppa huvudet i sanden
Jag hade en viss skeptisk syn på klimatförändringar för ca 5 år sen
Men den här vintern har övertygat mig totalt, utan tabeller och fakta från div forskare
Jag har aldrig varit med om en, så gott som, helt snöfri vinter i Stockholmsområdet

Försök hålla dig till dina egna påståenden eller ta din medicin och gå och lägg dig och vila.
Citera
2020-02-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Försök hålla dig till dina egna påståenden eller ta din medicin och gå och lägg dig och vila.

Ta bort skygglapparna
Citera
2020-02-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Det om fredspris skrev jag inte till dig..

Du förnekar alltså de temperaturdata som SMHI presenterar på sin webbsida?

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-...peratur-1.2430

Som jag har skrivit ser jag med egna ögon att vintrarna blir varmare för varje år, nya värmerekord
Man måste gå minst 10 år bakåt i tiden för att se tydliga skillnader
Citera
2020-02-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ta bort skygglapparna

Fast det har ju samtidigt varit rekordkallt i andra delar av världen. Årets vinter är såklart påverkad av klimatförändringar. Men det handlar ju mest om väder, som jag hoppas att du förstår.
Citera
2020-02-03, 16:25
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Som jag har skrivit ser jag med egna ögon att vintrarna blir varmare för varje år, nya värmerekord
Man måste gå minst 10 år bakåt i tiden för att se tydliga skillnader

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Fast det har ju samtidigt varit rekordkallt i andra delar av världen. Årets vinter är såklart påverkad av klimatförändringar. Men det handlar ju mest om väder, som jag hoppas att du förstår.

Kollade på polarens el/gasräkning från dec 2019 och vi kan konstatera att det är 43% kallare på jorden idag..
Citera
2020-02-03, 18:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
2.20
https://www.youtube.com/watch?v=MsioIw4bvzI
Han verkar använda sig av siffror från dr Maslowski...
https://www.telegraph.co.uk/news/ear...t-by-2015.html
Lyssna på vad Al Gore säger, typ
Jag skriver som jag minns set, orkar inte lyssna för tusende gången.

En av Maslovskis beräkningar visar att Arktis kan vara isfritt på sommaren om fem år.
Själv använder han (Bob) 2030.
Citera
2020-02-03, 18:33
Medlem
Illustrativt är att vindkraftsindustrin i Tyskland har kollapsat efter att förutsättningarna för subventioner har ändrats
Problemet är snarare att statsmakten har kapitulerat inför en alltför stor politisk experimentlusta när den i stället borde kravställa utifrån de behov samhället har i dag och sannolikt kommer att få i framtiden. Baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet har en sådan kravställan dessutom stora chanser att långsiktigt överleva politiska nycker. Så skriver en professor.

Nu tycker även jag att det är en varm vinter. Kommer dock ihåg 1992 när det i norrland under vintern var mindre snö än det är nu i februari-mars. På det ställe där jag befann mig. 2017 var också väldigt snöfattigt. 2018 var det massor av snö.
Citera
2020-02-03, 18:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
I Sverige har vi haft många vintrar med mycket snö de senaste 10 åren. Dessutom var senaste decenniet kallare än både 00-talet och 90-talet. Faktum är att 30-talets vintrar hade högre medeltemp än senaste 30 åren i Sverige.

Medeltemp för vintrar (dec-feb) i Sverige.
30-talet: -2,23
90-talet: -2,78
00-talet: -2,6
10-talet: -3.40

Al Gore fick nobels fredspris tillsammans med IPCC för sin film fylld med fel och som vi nu kan se inte var sanna.
Är det någon sorts medelvärden för hela Sverige?
Om du visar 40-talet, hur blir det då?
Ärligast är väl att ta med data från varje decennium där mätningar finns, eller vad tycker du?
Citera
2020-02-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Oavsett vad du säger så funkar det för mig enligt www.klimatkontot.se
Summa 2,7 ton/år enligt www.klimatkontot.se

De samhällsgemensamma CO2-utsläppen är cirka 2 ton/år.

Totalt för mig blir det 4,7 ton/år.
Svenskt genomsnitt 9 - 10 ton/år
inklusive de samhällsgemensamma utsläppen.

Skulle vara intressant om några andra vill dela med sig av sina resultat?

Mitt resultat:
Kod:
Bostad		0,3 ton CO2e (Bergvärme)
Resor		0,9 ton CO2e (Flyger sällan, elbil)
Mat		0,4 ton CO2e (Flexitarian)
Konsumtion	0,2 ton CO2e (Sparsam, inga behov av att skryta med fina prylar och kläder)
Totalt 		1,8 ton CO2e

Som jag skrev i en annan tråd, så handlar utsläppen mest om hur mycket pengar man omsätter. Och eftersom att jag insåg för flera år sedan att min egen sparsamhet går hand i hand med att minska utsläppen, så har jag fått ännu större anledning att t.ex.reparerara istället för att slänga (tycker jag är ganska roligt), titta efter prylar på begagnatmarknaden istället för att köpa nytt, o.s.v. Att leta i containrar efter saker som fortfarande har värde eller kan repareras kan vara kul också. Har även provat att dumpstra matvaror, vilket var spännande, men jag är lite för bekväm för att stå ute i mörker och kyla och leta efter slängt bröd och frukt o.s.v. Brukar baka bröd själv istället.

De samhällsgemensamma utsläppen är alltså större än mina egna... det tycker inte jag riktigt står i proportion till de resurser jag nyttjar i samhället. Jag är lite "gammeldags". Tar inte för mig i onödan. Där är jag iofs i gott sällskap, då ungefär hälften av svenskarna per definition utnyttjar mindre av samhällets resurser, och andra hälften utnyttjar mer av samhällets resurser än genomsnittet.
Senast redigerad av suppose 2020-02-03 kl. 19:48.
Citera
2020-02-03, 20:19
Medlem
Nixters avatar
Citat:
I Sverige har vi haft många vintrar med mycket snö de senaste 10 åren. Dessutom var senaste decenniet kallare än både 00-talet och 90-talet. Faktum är att 30-talets vintrar hade högre medeltemp än senaste 30 åren i Sverige.

Medeltemp för vintrar (dec-feb) i Sverige.
30-talet: -2,23
90-talet: -2,78
00-talet: -2,6
10-talet: -3.40

Al Gore fick nobels fredspris tillsammans med IPCC för sin film fylld med fel och som vi nu kan se inte var sanna.

Exakt. 1930-talet är det varmaste decennium världen uppmätt under de senaste 150-åren.

Det finns om vi startar mätningar från 30-talet ingen global uppvärmning utan en global nedkylning. Det faktum att man kan få ut precis vad man vill om man startar kurvan där den passar ens syfte visar varför alla alarmister väljer att starta dina kurvor 1978-1979.

Då en klimat trend kräver minst en 60-års periid är 1930-talet dessutom en väsentligt bättre startpunkt än 1979.
Citera
2020-02-03, 20:21
Medlem
Nixters avatar
Isutbredning historiskt har varit väsentligt lägre än dagens
https://mobile.twitter.com/lind_ake/...67605996515328

Vad har hänt 2020 till 1:a Februari:

- Alaska har haft köldrekord
- Grönland har haft köldrekord
- Snöutbredning på den norra hemisfären är över medel
- Arktis isutbredning ökar kvickt och närmar sig 1981-2010's median
- Antarktis isutbredning är normal

..Och med ovan domedagsscenario önskar Silltruten, Xenofobia, Suputen be alla lägga sina pengar i en stor burk och sända dem till FN för att dom är dom enda som kan lösa dessa 'problem'.
Senast redigerad av Nixter 2020-02-03 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in