2020-12-15, 13:37
Medlem
lasternassummas avatar
En stor del av uppvärmningen tas upp av haven
I NOAAs översikt över den globala uppvärmningen med data från november 2020, som det finns länk till ovan, finns en länk till en sida som illustrerar hur oceanerna värms upp av den globala uppvärmningen. Havens uppvärmning går långsammare, eftersom det tar mycket mer tid att värma vatten än att värma luft. Här finns några grafer som illustrerar hur oceanerna värms upp.

https://www.ncei.noaa.gov/access/glo...-heat-content/

Notera att den första grafen egentligen är 14 olika grafer.

Citera
2020-12-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om cykling för hälsan, miljön och klimatet
Du återkommer till en beskrivning som ser ut att gå ut på att vi antingen ska ha säkra cykelvägar med bra framkomlighet eller ha en bra IT-infrastruktur. Dom två står inte på något sätt mot varandra. Det är helt olia saker som båda har närmast försumbar kostnad, jämfört med dom stora budgetposterna. Vi talar om ett ensiffrigt eller möjligen tvåsiffrigt antal mijarder i budgetar som omsluter tusentals miljarder.

Här är det frestande att påminna om att vi lever i ett land där en plats i ett ungdomsfängelse kostar ca 5 miljoner per intagen och år och att flyktingmottagningen när "kranarna" är mer än halvöppna kräver extraanslag (utöver ordinarie anslag) på tiotals miljarder, bara för några månader. Se det som en parantes, som är nära off topic. Men, sådana belopp kan vi inte tänka oss att satsa på att t.ex. barn ska få cykla säkert till skolan.

Om Malmö eller dom områden där du mest rör dig har väldigt få cyklister så kan det ju ha olika förklaringar. Jag nöjer mig sällan med att konstatera "att". Jag vill veta varför. Jag har redovisat nationell statistik i tidigare inlägg, bl.a. detta:
SCB:
Av ungefär 400000 vårdanställda i Sverige så skulle ungefär hälften kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter.
https://www.scb.se/hitta-statistik/r...a-till-jobbet/

I genomsnitt:
– 800000 personer cyklar dagligen i Sverige.
– I genomsnitt cyklar dessa 700 mil per år. Det blir 5600 miljoner km.
http://trafikverket.diva-portal.org/...FULLTEXT01.pdf
Minskade CO₂-utsläpp, med 5%
Jag har visat (om jag räknat rätt), baserar på statistiken, att om vi kunde tredubbla cyklandet genom att få några fler av dom som har mindre än 30 minuters cyklelväg till jobbet att cykla, så kan det motsvara ungefär 5% av våra CO₂-utsläpp.

Jag har haft fördelen att kunna förflytta mig en hel del med cykel, både i stora tätorter, i mindre orter och i glesbygd. Ofta har jag cyklat ca 25 km per dag eller mer. Vid arbetsresor och andra resor. Ofta, i synnerhet i stora tätorter, med en tidsbesparing jämfört med egen bil eller kollektivtrafik.

Mitt sammanfattade intryck av mitt eget ganska omfattande cyklande på olika orter av olika storlek är detta (som delvis är upprepningar):
– Det är bra för hälsan
– Det spar energi
– Det är bra för miljön
– Det är ekonomiskt
– Det är ofta förenat med livsfara
Fyra viktiga och starka positiva argument och ett starkt negativt
Det negativa, är bl.a. är baserat på erfarenheter av att några gånger vara på väg att hamna under en lastbil eller buss som svänger till höger i en korsning där jag ska rakt fram, eller av att med alldeles för litet avstånd passerats av tunga fordon på små vägar utan väggren.
I båda fallen relaterar det till ganska små åtgärder, med ganska liten kostnad som ofta diskuterats, planerats och förhalats under tiotals år. Om det är av ovilja eller oförmåga från ansvarigas sida vet jag inte. Under tiden ökar allvarliga personskador bland cyklister samtidigt som skadade i bilolyckor minskar.

När etableras beteendemönster?
Det sker hos unga. För mer än 30-40 år sedan kunde dom flesta unga cykla säkert till skolan. Så är det inte idag. Infrastrukturen är inte uppbyggd med cyklande skolbarn i åtanke. Nu är det ofta föräldrar med bil eller kollektivtrafiken som tar barn till skolan. Är det en positiv och önskvärd utveckling? Inte som jag ser det! Men, något annat är inte att vänta, så länge det inte finns säkra cykelvägar.

Jag avlutar med en länk till en tidningsartikel.
Nästan alla olyckor med cykel kan undvikas
«Med några få, enkla insatser hade 9 av 10 dödsolyckor med cyklister kunnat få mindre allvarlig utgång, eller kanske inte inträffat alls.

– Det betyder att det finns något man kan göra, säger Anders Kullgren, forskningschef för Folksam.»

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...l-kan-undvikas

Jag vill påpeka att de står mot varandra för en stor del av befolkningen och framförallt budgetmässigt i kommunerna.

Säg att du bär i Kristianstads kommun med 80.000 invånare. Bor du inte i tätort har du några mil att pendla, och även om där finns cykelväg t ex mellan Åhus och Kristianstad är det ingen som cyklar där.

Kanske det behövs mer i Kristianstad, jag cyklar inte där, men vet flera som cyklar t ex till jvg stat och pendlar vidare.

Bor du i Tollarp saknas cykelväg till K-stad, men det är lugna puckar att cykla inom tätorten.

Kommunen saknar i princip järnvägar.

Där är läget.

Du vill prompt bygga cykelväg mellan Tollarp och K-stad för pengarna till en ganska hög miljökostnad, inte minst eftersom den i så fall byggs på bördig potatis- och veteåker.

För att bilpendlingen mellan Tollarpstrakten och K-stad skall minska är det dock bortkastade pengar. Här skulle IT-lösningar och upprustningen av järnvägen mellan Åhus och Kristiansstad göra större nytta.

Men pengarna är slut, för de har du satsat på ett idiotprojekt.

Du sitter med centralsvensk storstadsmentalitet. Men den funkar väldigt illa över landet som helhet.

Jag säger inte att Malmö har få cyklister. Jag säger att Malmö har redan jävligt bra cykelvägar, till skillnad mot S-holm. Och det är inte där jag bor idag (tack och lov). Jag tycker cykelvägar skall byggas där det finns cyklister. De skall inte byggas om det saknas underlag för cykeltrafik och det sker mycket idag.

Jag förstår att t ex Stockholm vill bygga cykelvägar med den situation där är, men det är inte en särskilt bra enhetslösning för hela landet.

Varför i helvete har man byggt cykelväg mellan Glimåkra och Broby? Vad kostar varje cyklist samhället? Idiotiska projekt är det!!! Stockholmare får gärna sköta sitt, men inbilla er inte att det funkar generellt.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-12-15 kl. 13:54.
Citera
2020-12-15, 14:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag vill påpeka att de står mot varandra för en stor del av befolkningen och framförallt budgetmässigt i kommunerna.

Säg att du bär i Kristianstads kommun med 80.000 invånare. Bor du inte i tätort har du några mil att pendla, och även om där finns cykelväg t ex mellan Åhus och Kristianstad är det ingen som cyklar där.

Kanske det behövs mer i Kristianstad, jag cyklar inte där, men vet flera som cyklar t ex till jvg stat och pendlar vidare.

Bor du i Tollarp saknas cykelväg till K-stad, men det är lugna puckar att cykla inom tätorten.

Kommunen saknar i princip järnvägar.

Där är läget.

Du vill prompt bygga cykelväg mellan Tollarp och K-stad för pengarna till en ganska hög miljökostnad, inte minst eftersom den i så fall byggs på bördig potatis- och veteåker.

För att bilpendlingen mellan Tollarpstrakten och K-stad skall minska är det dock bortkastade pengar. Här skulle IT-lösningar och upprustningen av järnvägen mellan Åhus och Kristiansstad göra större nytta.

Men pengarna är slut, för de har du satsat på ett idiotprojekt.

Du sitter med centralsvensk storstadsmentalitet. Men den funkar väldigt illa över landet som helhet.

Tätorter och glesbygd
Glesbygdens problem är helt olika tätorters i många avseenden.
Förutsättningarna, som praktiska och ekonomiska är olika.
Att utgå från glesbygdens situation när man försöker lösa problem i tätorter är lika olämpligt som att utgå från tätorters situation när man ska lösa problem i glesbygd.

Som ofta finns olika definitioner, men om vi utgår från (tidigare) Glesbygdsverkets definition så bor 2% i glesbygd. 21,6% bor i tätortsnära landsbygd. Den stora majoriteten bor i tätorter.

https://www.tillvaxtanalys.se/downlo...er-2007-07.pdf

Det finns inget i Kristianstads budget som gör att det måste vara farligt att cykla i staden
Här finns en översikt över kommunens budget.
https://www.kristianstad.se/en/kommu...mi_och_budget/
I stora drag (störst först):
– Äldreomsorg: 24%
– Grundskola: 19%
– Förskoleverksamhet och skolbarnomsorg: 13%
– Insatser till personer med funktionsnedsättning: 10%
– Individ och familjeomsorg: 8%
– Gymnasieskola: 7%
– Kommungemensam verksamhet: 5%
– Övrig utbildnng: 4%
– Kultur och fritid: 4%
– Gator parker teknik: 3%
– Miljö och samhällsskydd: 2%
– Integration och arbetsmarknadsåtgärder: 1%
Det är nog allt, eftersom det tillsammans blir 100%.

Jag har lite svårt att, utgående från detta, se det du beskriver. Att om cykling i Kristianstad ska göras säker så kan det bara ske om kommunen minskar sina satsningar på IT-infrastruktur. Om det är vad du menar?

Var ska vi lägga fokus när vi vill minska utsläpp av växthusgaser?
Glesbygd förtjänar på många sätt att behandlas annorlunda än tätorter. Om det finns åtgärder som kan nå den stora merparten av befolkningen och huvuddelen av de stora orsakerna till utsläpp så ska vi ta hänsyn till detta när vi prioriterar bland tänkbara åtgärder.

Du körsbärsplockar ett exempel och vill använda det som utgångspunkt och ger intryck av att du vill använda det för nationella riktlinjer. Det är lite som om någon skulle säga att alla som bor söder om gränsen mellan Skåne och resten av Sverige är dumma, dryga, feta och lata. Därför är det ingen idé att tänka på att få skåningar att cykla. Jag tror inte att många skåningar är dumma, dryga, feta och lata. Inte heller tror jag att dom är obildbara. När det sprids sådana uppfattningar så tror jag att det är fördomar och grova genraliseringar.

Du skriver:
«Du vill prompt bygga cykelväg mellan Tollarp och K-stad för pengarna till en ganska hög miljökostnad, inte minst eftersom den i så fall byggs på bördig potatis- och veteåker.»

och

«Du sitter med centralsvensk storstadsmentalitet.»
Det är inget som jag framfört och inget som jag vill. Kan du inte nöja dig med att framföra dina synpunkter och åsikter i stället för att komma med falska påståenden om vad jag vill och vad jag tycker? Den dåliga vanan finns det redan alltför många Flashbackare som har.
Det du skriver är ungefär lika övertygande som uppfattningen att skåningar är dumma, dryga, feta och lata. Det är också IMO grundlösa förutfattade meningar, tills något annat bevisats.

Cykla mer!
Återigen. Vi kan uppnå betydande minskningar av utsläpp av växthusgaser genom att cykla mer. I Sverige är det viktigaste hindret att det, för många, saknas säkra cykelvägar. Om någon eller några procent av det som satsas på t.ex. fordonstrafik skulle satsas på säkrare och bättre framkomliga cykelvägar så skulle det ge många fördelar.

Vilka IT-lösningar är det som saknas?
När du skriver om IT-lösningar som saknas så vore det intressant att veta vad du syftar på. Är det bredband och fiber? För enstaka hushåll i glesbygd, i något litet samhälle eller i tätort?

Det är väl off-topic här, men jag kan väl säga att jag inte är imponerad av hur fiberutbyggnaden gått till. På flera sätt. Men jag kan nog lova att dom svagheter jag sett i fiberhanteringen inte är cyklarnas fel...

Senast redigerad av lasternassumma 2020-12-15 kl. 15:38.
Citera
2020-12-15, 15:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag säger inte att Malmö har få cyklister. Jag säger att Malmö har redan jävligt bra cykelvägar, till skillnad mot S-holm. Och det är inte där jag bor idag (tack och lov). Jag tycker cykelvägar skall byggas där det finns cyklister. De skall inte byggas om det saknas underlag för cykeltrafik och det sker mycket idag.

Jag förstår att t ex Stockholm vill bygga cykelvägar med den situation där är, men det är inte en särskilt bra enhetslösning för hela landet.

Varför i helvete har man byggt cykelväg mellan Glimåkra och Broby? Vad kostar varje cyklist samhället? Idiotiska projekt är det!!! Stockholmare får gärna sköta sitt, men inbilla er inte att det funkar generellt.

Kort om ditt tillägg.

Man kan inte förvänta sig att många ska börja cykla om förutsättningarna är usla. Det kommer inte att hända. Man måste skapa förutsättningarna, säkra cykelvägar med bra framkomlighet, först. Då kommer cyklisterna.

Naturligtvis måste man göra rimliga uppskattningar av det potentiella behovet innan man budgeterar medel. Om det inte fungerar så, så är inte heller det cyklarnas fel. Det beror, om det inte görs, på inkompetenta politiker eller inkompetenta befattningshavare inom statlig eller kommunal förvaltning. Sådana finns och det kan det skrivas mycket om, men det bör väl i så fall göras under en annan rubrik? Att dom finns är inte heller cyklarnas fel...

Citera
2020-12-15, 15:38
Medlem
Citat:
Tätorter och glesbygd
Glesbygdens problem är helt olika tätorters i många avseenden.
Förutsättningarna, som praktiska och ekonomiska är olika.
Att utgå från glesbygdens situation när man försöker lösa problem i tätorter är lika olämpligt som att utgå från tätorters situation när man ska lösa problem i glesbygd.

Som ofta finns olika definitioner, men om vi utgår från Glesbygdsverkets definition så bor 2% i glesbygd. 21,6% bor i tätortsnära landsbygd. Den stora majoriteten bor i tätorter.

Det finns inget i Kristianstads budget som gör att det måste vara farligt att cykla i staden
Här finns en översikt över kommunens budget.
https://www.kristianstad.se/en/kommu...mi_och_budget/
I stora drag (störst först):
– Äldreomsorg: 24%
– Grundskola: 19%
– Förskoleverksamhet och skolbarnomsorg: 13%
– Insatser till personer med funktionsnedsättning: 10%
– Individ och familjeomsorg: 8%
– Gymnasieskola: 7%
– Kommungemensam verksamhet: 5%
– Övrig utbildnng: 4%
– Kultur och fritid: 4%
– Gator parker teknik: 3%
– Miljö och samhällsskydd: 2%
– Integration och arbetsmarknadsåtgärder: 1%
Det är nog allt, eftersom det tillsammans blir 100%.

Jag har lite svårt att, utgående från detta, se det du beskriver. Att om cykling i Kristianstad ska göras säker så kan det bara ske om kommunen minskar sina satsningar på IT-infrastruktur. Om det är vad du menar?

Var ska vi lägga fokus när vi vill minska utsläpp av växthusgaser?
Glesbygd förtjänar på många sätt att behandlas annorlunda än tätorter. Om det finns åtgärder som kan nå den stora merparten av befolkningen och huvuddelen av de stora orsakerna till utsläpp så ska vi ta hänsyn till detta när vi prioriterar bland tänkbara åtgärder.

Du körsbärsplockar ett exempel och vill använda det som utgångspunkt och ger intryck av att du vill använda det för nationella riktlinjer. Det är lite som om någon skulle säga att alla som bor söder om gränsen mellan Skåne och resten av Sverige är dumma, dryga, feta och lata. Därför är det ingen idé att tänka på att få skåningar att cykla. Jag tror inte att många skåningar är dumma, dryga, feta och lata. Inte heller tror jag att dom är obildbara. När det sprids sådana uppfattningar så tror jag att det är fördomar och grova genraliseringar.

Du skriver:
«Du vill prompt bygga cykelväg mellan Tollarp och K-stad för pengarna till en ganska hög miljökostnad, inte minst eftersom den i så fall byggs på bördig potatis- och veteåker.»

och

Det är inget som jag framfört och inget som jag vill. Kan du inte nöja dig med att framföra dina synpunkter och åsikter i stället för att komma med falska påståenden om vad jag vill och vad jag tycker? Den dåliga vanan finns det redan alltför många Flashbackare som har.
Det du skriver är ungefär lika övertygande som uppfattningen att skåningar är dumma, dryga, feta och lata. Det är också IMO grundlösa förutfattade meningar, tills något annat bevisats.

Cykla mer!
Återigen. Vi kan uppnå betydande minskningar av utsläpp av växthusgaser genom att cykla mer. I Sverige är det viktigaste hindret att det, för många, saknas säkra cykelvägar. Om någon eller några procent av det som satsas på t.ex. fordonstrafik skulle satsas på säkrare och bättre framkomliga cykelvägar så skulle det ge många fördelar.

Vilka IT-lösningar är det som saknas?
När du skriver om IT-lösningar som saknas så vore det intressant att veta vad du syftar på. Är det bredband och fiber? För enstaka hushåll i glesbygd, i något litet samhälle eller i tätort?

Det är väl off-topic här, men jag kan väl säga att jag inte är imponerad av hur fiberutbyggnaden gått till. På flera sätt. Men jag kan nog lova att dom svagheter jag sett i fiberhanteringen inte är cyklarnas fel...

Du är en rolig jävel som kallar Kristianstad för glesbygd. Har du inga nyanser? Åhus har 10.000 inv och Tollarp har 5.000 inv. Det finns miljoner i Sverige som bor i den storleken på tätorter en bit från en centralort.

IT-lösningarna växer ju fram nu under corona. Och fiber eller 4G funkar väl överallt i Skåne snart.

Jag jobbar själv helt på distans just nu som lärare. Jag skall inte in på skolan före jul hade jag tänkt.
Citera
2020-12-15, 15:49
Medlem
Citat:
Kort om ditt tillägg.

Man kan inte förvänta sig att många ska börja cykla om förutsättningarna är usla. Det kommer inte att hända. Man måste skapa förutsättningarna, säkra cykelvägar med bra framkomlighet, först. Då kommer cyklisterna.

Naturligtvis måste man göra rimliga uppskattningar av det potentiella behovet innan man budgeterar medel. Om det inte fungerar så, så är inte heller det cyklarnas fel. Det beror, om det inte görs, på inkompetenta politiker eller inkompetenta befattningshavare inom statlig eller kommunal förvaltning. Sådana finns och det kan det skrivas mycket om, men det bör väl i så fall göras under en annan rubrik? Att dom finns är inte heller cyklarnas fel...

Förutsättningarna är bra. Har du tänkt dig tak och elvärme?

De flesta vill inte cykla 20 km helt enkelt, inte ens om det är soligt väder och medvind.

Då hade moppen varit mycket populärare, eller hur?
Citera
2020-12-15, 16:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du är en rolig jävel som kallar Kristianstad för glesbygd.

Var skrev jag att Kristianstad är glesbygd?

Visa gärna, så vi slipper tro att du hittar på när du påstår vad jag skrivit.

Så här skrev jag:
Som ofta finns olika definitioner, men om vi utgår från (tidigare) Glesbygdsverkets definition så bor 2% i glesbygd. 21,6% bor i tätortsnära landsbygd. Den stora majoriteten bor i tätorter.

Här är definitionen (från det som var Glesbygdsverket) som jag refererade till:
Glesbygder är områden med mer än 45 minuters bilresa till närmaste tätort med fler än 3 000 invånare, samt öar utan fast landförbindelse.
Tätortsnära landsbygder är områden som finns inom 5 till 45 minuters bilresa från tätorter med fler än 3 000 invånare.
Tätorter är orter som har fler än 3 000 invånare. Till tätorter räknas även området inom 5 minuters bilresa från tätorten.
Jag tycker att det ser ut om om du tolkar det jag skriver ungefär som fan läser bibeln. Kanske är det ett sätt att undvika sakinnehållet i det jag skriver?

Hur prioriterar man när man ska minska utsläpp av växthusgaser?
Det var den bakomliggande frågan som gjorde att jag tog in detta i diskussionen.
I korthet förordar jag att man prioriterar efter:
– Vilka åtgärder som ger bästa resultat.
– Vilka åtgärder som kan genomföras till rimlig kostnad.

Cykling är något som både minskar utsläpp och medför mindre kostnader. Jämfört med att alla ska transportera sig med bil på väl utbyggda trafiksystem. Självfallet varierar det potentiella utfallet och även kostnaderna (per cyklist) i hög grad mellan t.ex. Stockholm och Tollarp eller Broby. Förutsättningarna varierar ju på fler sätt än så.

Att du väljer att tolka det jag skriver som du skrev:
kan jag inte tolka på annat sätt än som att du antingen inte läst ens en bråkdel av vad jag skrivit eller också att du inte förstått ens en bråkdel.

Citera
2020-12-15, 16:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Förutsättningarna är bra. Har du tänkt dig tak och elvärme?

De flesta vill inte cykla 20 km helt enkelt, inte ens om det är soligt väder och medvind.

Då hade moppen varit mycket populärare, eller hur?

I den statistik som jag refererade till tidigare så fanns bl.a. dessa uppgifter, om förutsättningar:
– Resan ska kunna ske på mindre än 30 minuter.
– Medelhastigheten som använts i beräkningarna var 17 km/t.

Med 17 km/t kommer man 8,5 km på 30 minuter. En förutsättning är att framkomligheten är bra. Vilket den inte alltid är.

Det var baserat på dom uppgifterna jag uppskattade det som rimligt att öka omfattningen av cyklandet i landet som helhet med en faktor tre.

Igen:
– Kortare restid än 30 minuter.
– Medelhastighet på 17 km/t.
– Mindre avstånd än 8,5 km.
Även om det som du skriver, "De flesta vill inte cykla 20 km" är sant, hur menar du att det påverkar dom som har mindre avstånd än 8,5 km? Mindre än 30 minuter, medelhastighet på 17 km/t och mindre avstånd än 8,5 km, var förutsättningarna.

En strikt personlig åsikt är att jag gärna vill ha den motion som jag får om jag cyklar minst 10 km, men att även en kortare sträcka är mycket bättre än inget alls.

Menar du fossilmoppe eller elmoppe?

Citera
2020-12-15, 16:38
Medlem
Citat:
Var skrev jag att Kristianstad är glesbygd?

Visa gärna, så vi slipper tro att du hittar på när du påstår vad jag skrivit.

Så här skrev jag:

Här är definitionen (från det som var Glesbygdsverket) som jag refererade till:
Glesbygder är områden med mer än 45 minuters bilresa till närmaste tätort med fler än 3 000 invånare, samt öar utan fast landförbindelse.
Tätortsnära landsbygder är områden som finns inom 5 till 45 minuters bilresa från tätorter med fler än 3 000 invånare.
Tätorter är orter som har fler än 3 000 invånare. Till tätorter räknas även området inom 5 minuters bilresa från tätorten.
Jag tycker att det ser ut om om du tolkar det jag skriver ungefär som fan läser bibeln. Kanske är det ett sätt att undvika sakinnehållet i det jag skriver?

Hur prioriterar man när man ska minska utsläpp av växthusgaser?
Det var den bakomliggande frågan som gjorde att jag tog in detta i diskussionen.
I korthet förordar jag att man prioriterar efter:
– Vilka åtgärder som ger bästa resultat.
– Vilka åtgärder som kan genomföras till rimlig kostnad.

Cykling är något som både minskar utsläpp och medför mindre kostnader. Jämfört med att alla ska transportera sig med bil på väl utbyggda trafiksystem. Självfallet varierar det potentiella utfallet och även kostnaderna (per cyklist) i hög grad mellan t.ex. Stockholm och Tollarp eller Broby. Förutsättningarna varierar ju på fler sätt än så.

Att du väljer att tolka det jag skriver som du skrev:
kan jag inte tolka på annat sätt än som att du antingen inte läst ens en bråkdel av vad jag skrivit eller också att du inte förstått ens en bråkdel.

Jag har varit noga att påpeka att situationen ser olika ut i olika delar av landet. Och jag har inga problem om Stockholm eller annan stad förbättrar situationen för cyklister.

Jag har dock pekat på ett antal felsatsningar när man byggt cykelleder mellan tätorter. De används möjligen för friluftsliv, men det är aldrig jag ser någon cykla där. Exemplen jag ger är i relativt tätbefolkade områden, undantaget kanske Östra Göinge.

Jag problematiserar satsningen på cykelleder och påpekar att det äter i budgeten från andra satsningar som skulle främja dina mål.

De flesta städer jag bott i och känner till går det alldeles utmärkt att cykla om man vill. trafiken är inte särskilt hetsig, och där den är det finns det cykelvägar. Malmö, Lund, Kristianstad, Åhus om det räknas....

Du sjunger ändå din lov helt tondöv från församlingen. Vi har begränsade resurser att satsa, framförallt om vi nu samtidigt skall minska produktionsapparatens storlek....

Du kan inte centralstyra folks cyklande med dekret. Ditt tänk är samma Mao Tse Dung eller Lenin.
Citera
2020-12-15, 16:40
Medlem
Citat:
I den statistik som jag refererade till tidigare så fanns bl.a. dessa uppgifter, om förutsättningar:
– Resan ska kunna ske på mindre än 30 minuter.
– Medelhastigheten som använts i beräkningarna var 17 km/t.

Med 17 km/t kommer man 8,5 km på 30 minuter. En förutsättning är att framkomligheten är bra. Vilket den inte alltid är.

Det var baserat på dom uppgifterna jag uppskattade det som rimligt att öka omfattningen av cyklandet i landet som helhet med en faktor tre.

Igen:
– Kortare restid än 30 minuter.
– Medelhastighet på 17 km/t.
– Mindre avstånd än 8,5 km.
Även om det som du skriver, "De flesta vill inte cykla 20 km" är sant, hur menar du att det påverkar dom som har mindre avstånd än 8,5 km? Mindre än 30 minuter, medelhastighet på 17 km/t och mindre avstånd än 8,5 km, var förutsättningarna.

En strikt personlig åsikt är att jag gärna vill ha den motion som jag får om jag cyklar minst 10 km, men att även en kortare sträcka är mycket bättre än inget alls.

Menar du fossilmoppe eller elmoppe?

Lik förbaskat finns det cykelväg mellan Åhus och K-stad, Kävlinge och Lödde.

Du får cykla så mycket du vill, men de flesta tänker annorlunda.
Citera
2020-12-15, 17:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du får cykla så mycket du vill, men de flesta tänker annorlunda.

Det är ju en logisk följd av att dom som växer upp i dag blir totalt avvänjda från att cykla. Eftersom det inte finns säkra cykelvägar med god framkomlighet mellan hem och skola på det sätt som det oftast fanns för 30-40 år sedan och mer.

Ska vi roa oss med lite gissningslek?

Tror du att jag tycker att du är totalt tondöv?

Citera
2020-12-15, 17:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Du kan inte centralstyra folks cyklande med dekret. Ditt tänk är samma Mao Tse Dung eller Lenin.

Kan du referera till ett enda inlägg där jag föreslagit "centralstyrning med dekret"?

Jag pekar på möjligheter. Möjligheter med en lång rad fördelar. När du inte gillar det jag pekar på så samlar du en hög pejorativa omdömen om mig och det jag skriver.

Tycker du att det är en bra diskussionsteknik?

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du inte har några invändningar som baseras på fakta mot det jag skriver.

Jag formulerar en enkel fråga:
– Vad ser du för nackel med om cyklandet ökade med en faktor tre i Sverige om det fick koldioxidutsläppen att minska med 5%?
Väg gärna in i svaret dom andra fördelar som det medför, som jag skrivit om tidigare.

Ett par fördelar som jag inte nämnt tidigare är minskad trängsel i trafiken, både på vägar och i kollektivtrafiken. Detta är mest uppenbart i stora tätorter.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in