Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-02, 08:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om du tänker efter, tror du att jag ifrågasätter detta? Du ser inga slutsatser i ditt inlägg? Vill du ha hjälp?

Och du menar (felaktigt) att det visar att koldioxid saknar tydlig korrelation med temperatur (felaktigt) eftersom koldioxiden inte ökade då (felaktigt) medan temperaturen ökade (korrekt).

Notera. Premissen är fel. Där premissen är att koldioxiden inte ökat (på sådant sätt att den kan förklara uppvärmingen).

Men det är inte den jag adresserar här. Jag argumenterar för och har tidigare förklarat varför slutsatsen inte följer denna felaktiga premiss, även om den skulle stämma.

Den är lika felaktig som "Antalet mål ett fotbollslag gör korrelerar väl med speltiden för Messi. Slutsats: alltså korrelerar inte antal gjorda mål med Ronaldos speltid".

Du säger ju själv att temperaturen steg utan inverkan från CO2. Av det kan inga slutsatser dras om korrelationen med CO2.

Du förnekar WG1. Det i kombination med din ovilja att förstå enkla resonemang som för dig leder till en identitetskris, är exakt vad som gör dig till en förnekare. Du förnekar ju det vetenskapliga forskningsläget och baserar detta på okunskskap och missförstånd. Som alla andra förnekare.
Du verkar hyfsat rubbad. Jag ”förnekar” inte WG1 eftersom jag hänvisar till data därifrån. Den enstaka mening från ”Executive summary” som du hänger upp dig på stämmer inte med data som rapporten visar.
Citera
2023-06-02, 09:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du verkar hyfsat rubbad. Jag ”förnekar” inte WG1 eftersom jag hänvisar till data därifrån. Den enstaka mening från ”Executive summary” som du hänger upp dig på stämmer inte med data som rapporten visar.
Det handlar ju om vad du förnekar, som gör dig till förnekare. Inte vad du körsbärsplockar som du felaktigt tror stödjer din identitet.

The likely range of human-induced warming in global-mean surface air temperature (GSAT) in 2010–2019 relative to 1850–1900 is 0.8°C–1.3°C, encompassing the observed warming of 0.9°C–1.2°C, while the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C
Citera
2023-06-02, 09:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det handlar ju om vad du förnekar, som gör dig till förnekare. Inte vad du körsbärsplockar som du felaktigt tror stödjer din identitet.

The likely range of human-induced warming in global-mean surface air temperature (GSAT) in 2010–2019 relative to 1850–1900 is 0.8°C–1.3°C, encompassing the observed warming of 0.9°C–1.2°C, while the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C
Det är bara en konstruktion som bygger på en absurt förenklad kurvanpassning till temperaturen i intervallet 1850 – 2019. Det är bara en bisarr lek med siffror för att ge en tillrättalagd bild. Det är precis sådant som gör att IPCC tappar trovärdighet.
Citera
2023-06-02, 09:41
Avstängd
Citat:
Det är bara en konstruktion som bygger på en absurt förenklad kurvanpassning till temperaturen i intervallet 1850 – 2019. Det är bara en bisarr lek med siffror för att ge en tillrättalagd bild. Det är precis sådant som gör att IPCC tappar trovärdighet.
Hade du brytt dig om att läsa något om vetenskapen bakom hade du förstått att det inte bara är en kurvanpassning utan att man faktiskt räknat på hur stor inverkan olika faktorer har.
Citera
2023-06-02, 10:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hade du brytt dig om att läsa något om vetenskapen bakom hade du förstått att det inte bara är en kurvanpassning utan att man faktiskt räknat på hur stor inverkan olika faktorer har.
Det går att se med blotta ögat att stora temperaturförändringar under helt olika omständigheter reducerats till en simpel kurva. Det är så förenklat att all trovärdighet saknas. Men fortsätt ni att tro. Kan vi avsluta denna rundgång nu?
Citera
2023-06-02, 10:57
Medlem
Citat:
the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C

Den siffran stämmer inte. IPCC utelämnar de bevis som visar annat.
Citera
2023-06-02, 11:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Och ändå sitter du och refererar till en figur från IPCC som beskriver precis samma sak.

Du behöver inte förklara varför du förnekar. Vi vet redan.
Citera
2023-06-02, 11:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Den siffran stämmer inte. IPCC utelämnar de bevis som visar annat.
Den siffran stämmer såklart överens med vad som finns i WG1. Och en samlad bedömning av vad publicerade forskningen visar.
Citera
2023-06-02, 11:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och ändå sitter du och refererar till en figur från IPCC som beskriver precis samma sak.

Du behöver inte förklara varför du förnekar. Vi vet redan.
Figuren visar inte alls ”samma sak”. Du visar att du inte alls förstår vad du skriver om. Kan vi avsluta din bisarra rundgång nu?
Citera
2023-06-02, 11:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Figuren visar inte alls ”samma sak”. Du visar att du inte alls förstår vad du skriver om. Kan vi avsluta din bisarra rundgång nu?
Jo, det gör den.

This leads to a likely range for anthropogenic attributable warming in 2010-2019 relative to 1850-1900 of 0.8 to 1.3 °C in terms of GSAT.

Det står i texten under figuren.

Du har ingen trovärdighet. Du förnekar vetenskap. I synnerhet klimatvetenskap och säkerligen all vetenskap som går emot din politiska identitet och intressen. För dig är vetenskapliga resultat politiska och inte naturvetenskapliga. Du och dina gelikar har ingen koll och kommer med säkra men felaktiga slutsatser som vi alla får känna konsekvenserna av. Framtiden kommer att döma er hårt.
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-02 kl. 12:06.
Citera
2023-06-02, 12:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Jag förstår inte vad du menar. Det är länge sedan jag räknade på klimatalternativ och jag har ingen referenslista. Men det är lätt att finna allmänt accepterade värden för absorptionsband. Med en IR-termometer kan du se temperaturer i din omgivning och följa hur klimatet fungerar. Och jag tar för givet att du gör rimlighetsbedömning innan du tror på ett påstående, men det måste du göra själv.
Om du tror att du har hittat en enkel lösning på ett problem som alla experter har missat, kanske du vill kolla om det faktiskt finns goda skäl till att det inte är en så bra lösning som du först trodde.

Jag menar, om det är uppenbart för dig, föreställ dig hur uppenbart det förmodligen är för de människor som har ägnat hela sitt liv åt detta område. De kan/förmodligen redan ha övervägt det du just har tänkt upp.

Detta är inte att säga att experter alltid har rätt, eller något annat dumt uttalande, men om du tror att du har löst, säg klimatproblemet genom att titta på youtube-filmer eller förnekarbloggar kanske du borde överväga att stanna till en minut och överväga möjligheten att du har fel.
Citera
2023-06-02, 13:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jo, det gör den.

This leads to a likely range for anthropogenic attributable warming in 2010-2019 relative to 1850-1900 of 0.8 to 1.3 °C in terms of GSAT.

Det står i texten under figuren.

Du har ingen trovärdighet. Du förnekar vetenskap. I synnerhet klimatvetenskap och säkerligen all vetenskap som går emot din politiska identitet och intressen. För dig är vetenskapliga resultat politiska och inte naturvetenskapliga. Du och dina gelikar har ingen koll och kommer med säkra men felaktiga slutsatser som vi alla får känna konsekvenserna av. Framtiden kommer att döma er hårt.
Nej, ”Figure SPM.1” finns på sidan 6. Det du påstår står inte där. Det finns överhuvudtaget inga mätdata eller bevis för påståendet.

https://report.ipcc.ch/ar6/wg1/IPCC_...FullReport.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in