2023-07-12, 00:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nej, jag tror det är du som är det barnet, som just har lärt sig diagnosen.

Och du vet att det där är ad hominem. Det var ditt enda försvar.

Men vet du vad, det jag sade var sanning, och dina svar meningslösa.

Den som tramsar och fabulerar är du, för du är oförmögen att stå för något mer än att det blir problem med många människor.

Tittar man på tidigare utdöenden, finns det en risk att vi skapar en sådan, medan du postar om att det inte är så farligt.

Gör nu så att du preciserar problemen, och talar om vilka lösningar som finns, obs. inte en länk.
Det mest grundläggande är givetvis att förstå hur stor klimatkänsligheten är.
Citera
2023-07-12, 07:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En ny studie, ”Lewis22”, sänker klimatkänsligheten ytterligare:
Jodå, man kan hitta låga värden om man körsbärsplockar just artiklar som passar ens agenda och bortser från alla andra studier.
Citera
2023-07-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jodå, man kan hitta låga värden om man körsbärsplockar just artiklar som passar ens agenda och bortser från alla andra studier.

Ingen, oavsett åsikt i debatten, ska väl bortse från någon studie? Eller tänker jag fel här?
Citera
2023-07-12, 13:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ingen, oavsett åsikt i debatten, ska väl bortse från någon studie? Eller tänker jag fel här?
Har du kompetens att bedöma kvaliteten på studier som dessa? Jag tittade på vilka som citerat den och det var inte imponerande.
Citera
2023-07-12, 14:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du tänker förstås rätt. Den här studien tar dessutom på punkt efter punkt upp det som IPCC grundar sin bedömning av klimatkänsligheten på. Det är definitivt ingen ”körsbärsplockning” som Xenonen grundlöst antyder. Nya studier tillkommer förstås efterhand som kunskapen ökar. Den teoretiska klimatkänsligheten har succesivt sänkts och studien ”Lewis22” tyder på att den kan komma att sänkas ytterligare. Klimatkänsligheten är grunden för hela ”klimatkrisen” och en helt fundamental sakfråga.
Citera
2023-07-12, 14:29
Avstängd
Citat:
Du tänker förstås rätt. Den här studien tar dessutom på punkt efter punkt upp det som IPCC grundar sin bedömning av klimatkänsligheten på.
Anser du dig ha kompetens att bedöma denna och att dess skattning är bättre än Sherwood et al. som den utgår från? Jag vill inte säga att jag har det, men om man jämför kompetensen hos forskarna i den tidigare tror jag då mer på dessa än på Lewis försök att omanalysera resultatet.
Citat:
Den teoretiska klimatkänsligheten har succesivt sänkts och studien ”Lewis22” tyder på att den kan komma att sänkas ytterligare.
Nej, det har den inte. Tvärtom fick man i senaste IPCC rapporten lägga in en brasklapp att de teoretiska skattningarna i många nya klimatmodeller låg väl högt i förhållande till vad man härlett ur historiska klimatvariationer.
Citera
2023-07-12, 15:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Anser du dig ha kompetens att bedöma denna och att dess skattning är bättre än Sherwood et al. som den utgår från? Jag vill inte säga att jag har det, men om man jämför kompetensen hos forskarna i den tidigare tror jag då mer på dessa än på Lewis försök att omanalysera resultatet.
Du är givetvis fri att tro vad du vill. Nyckelordet är just ”tro”.

Citat:
Nej, det har den inte. Tvärtom fick man i senaste IPCC rapporten lägga in en brasklapp att de teoretiska skattningarna i många nya klimatmodeller låg väl högt i förhållande till vad man härlett ur historiska klimatvariationer.
Både övre gräns och spridning har varit större i IPCC AR4 och AR5.
Senast redigerad av Totius 2023-07-12 kl. 15:05.
Citera
2023-07-12, 16:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du är givetvis fri att tro vad du vill. Nyckelordet är just ”tro”.

Både övre gräns och spridning har varit större i IPCC AR4 och AR5.
Säkerheten, confidence för olika (framförallt en nedre gräns) gränser är högre i AR6.

Citat:

Based on multiple lines of evidence the best estimate of ECS is 3°C, the likely range is 2.5°C to 4°C, and the very likely range is 2°C to 5°C. It is virtually certain that ECS is larger than 1.5°C. Substantial advances since AR5 have been made in quantifying ECS based on feedback process understanding, the instrumental record, paleoclimates and emergent constraints.

There is a*high level of agreement among the different lines of evidence. All lines of evidence help rule out ECS values below 1.5°C, but currently it is not possible to rule out ECS values above 5°C. Therefore, the 5°C upper end of the very likely range is assessed to have medium confidence and the other bounds have high confidence.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/d..._Chapter07.pdf
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-12 kl. 16:15.
Citera
2023-07-12, 17:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Säkerheten, confidence för olika (framförallt en nedre gräns) gränser är högre i AR6.

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/d..._Chapter07.pdf
Motsvarande konfidensintervall har givetvis varit större tidigare (t.ex. AR5):
The equilibrium climate sensitivity (ECS) is likely in the range 1.5°C to 4.5°C, extremely unlikely less than 1°C, and very unlikely greater than 6°C.
https://archive.ipcc.ch/pdf/assessme...ull_wcover.pdf
Citera
2023-07-12, 19:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Motsvarande konfidensintervall har givetvis varit större tidigare (t.ex. AR5):
The equilibrium climate sensitivity (ECS) is likely in the range 1.5°C to 4.5°C, extremely unlikely less than 1°C, and very unlikely greater than 6°C.
https://archive.ipcc.ch/pdf/assessme...ull_wcover.pdf
Ja, det var ju det jag skrev. Och det var ju de riktigt låga känsligheterna vi hade att hoppas på. Men inte längre.

Den som alla räknar med, bästa estimatet, står fast kring 3 grader. Även om "betydligt högre" inte kan uteslutas, liksom "lite lägre".
Citera
2023-07-12, 20:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, det var ju det jag skrev. Och det var ju de riktigt låga känsligheterna vi hade att hoppas på. Men inte längre.

Den som alla räknar med, bästa estimatet, står fast kring 3 grader. Även om "betydligt högre" inte kan uteslutas, liksom "lite lägre".
(Ja, dina ”svar” är bara upprepningar.) Även klimatvetenskapen utvecklas förstås och blir mer exakt med tiden. Det finns ingen anledning att misstro Lewis22.
Citera
2023-07-12, 21:44
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
(Ja, dina ”svar” är bara upprepningar.)

Iofs var det du som upprepade vad jag skrev och försökte ta credden för det.
Citat:

Även klimatvetenskapen utvecklas förstås och blir mer exakt med tiden. Det finns ingen anledning att misstro Lewis22.
Ja den utvecklas.
Referensen är en vetenskaplig publikation som omväxling åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in