Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Jag har idag en anställning som ger mig ca 30 000 kr netto per månad.
Jag har dessutom ett företag som drar in ca 50 000 kr netto per månad, jag tar inte ut någon lön ur företaget.
Min fundering är hur jag ska kunna ta ut dessa pengar ur företaget på billigaste sättet? Jag tar redan ut maxutdelning enligt 3:12 regler varje år.
Just nu verkar det bara gå att ta ut pengarna som lön, skatta och vara nöjd med det. Hur mycket kan jag i så fall ta ut totalt netto? När kliver marginalskatten in?
Finns inte så många bra. Som du redan vet, ta ut så mycket 20%-beskattad utdelning som du kan är det bästa sättet. Det kan du ju gör år ut och år in tills det inte finns mer kvar att ta ut.
Om du har lagt ner verksamheten kan du efter 5 år ta ut obegränsat med utdelning till 25% beskattning om du inte har varit verksam i betydande omfattning i bolaget (jag antar att ditt är ett fåmansföretag, se trädabolag alt 5:25-reglerna) de senaste 5 åren.
Om du har ett rum att avvara i villan kan du hyra ut ett rum till företaget. Fullt avdragsgill kostnad för företaget och kapitalbeskattas (förutsatt att hyran är marknadsmässig) hos dig.
Har du som privatperson egendom som kan tänkas vara till nytta för företaget kan du sälja dessa till företaget för marknadspris.
Med tanke på din inkomst från din anställning skulle jag absolut inte ta ut någon lön från företaget, du betalar högsta marginalskatt från första tusenlappen skulle jag tro.
Om du menar brytpunkt för statlig inkomsskatt så går den för 2011 vid 32.967 (värnskatt slår till vid 46.742:-). Se
http://www.pwcnews.se/Taxmatters/Aga...m-for-ar-2011/.