2011-11-05, 16:50
Medlem
Hej, skriver egentligen detta åt min mor...
Vi har tänkt att starta en livsmedelsbutik här vilket vi tror kan vara väldigt lönsamt, det ända vi har haft tillgång till är en kiosk som enbart har varit öppen under sommaren. Närmsta butiken nu ligger ca 6km bort och det finns ett STORT behov av att ha en här då det växer extremt snabbt, och är väldigt mycket barnfamiljer i området.

1990 : Fanns det endast 557 invånare
1995 : 582 (+4.5%)
2000 : 823 (+41.4%)
2005 : 1288 (+56.5%)
2009 : 2072 (+60.8%)
Det är alltså en ökning på ca 370% sedan 1990.
Det är planerat att de ska kunna flytta hit 9000 personer till inom 2025.
Inom 15år till så kommer det alltså bo ca 11 000 personer här.

I byggplanen finns det med som förslag att bygga en affär men som sagt är tidsramen 15år.
I Metro och Corren kan man läsa ofta från insändare som bor här att det finns ett väldigt stort behov utav en Livsmedelsbutik.

Planen är att genomföra detta tillsammans med Familjen, och vi kommer få bygga helt nya lokaler då det inte finns några befintliga som går att ta över och renovera.

Jag tror det skulle kunna vara ett EXTREMT lönsamt projekt ifall det går igenom

Och till sist nej, jag söker inte investerare här på flashback men däremot undrar jag var man kan vända sig då det kommer krävas ganska mycket pengar för att genomföra detta?

mvh
Senast redigerad av Ziooon 2011-11-05 kl. 17:41.
Citera
2011-11-05, 16:53
Medlem
Testat banken? Visar du upp en bra affärside och en plan på hur de ska gå till väga så kan du låna ett bra belopp. Annars har jag tyvärr ingen aning

Edit; detta går även ifall du har kronokalle på dig/er.
Jag fick ett OK att låna närmare 2 mille för att köpa upp ett företag och göra om det helt, fast än jag har kalle på mig (~150k) Så visa upp en bra plan gå kan det funka.
Citera
2011-11-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parisknowsitall
Testat banken? Visar du upp en bra affärside och en plan på hur de ska gå till väga så kan du låna ett bra belopp. Annars har jag tyvärr ingen aning

Edit; detta går även ifall du har kronokalle på dig/er.
Jag fick ett OK att låna närmare 2 mille för att köpa upp ett företag och göra om det helt, fast än jag har kalle på mig (~150k) Så visa upp en bra plan gå kan det funka.

Har ingen fullständig affärsidé utan är i det stadiet nu
Jätte bra idé dock så tror jag det kommer krävas mer än 2 miljoner, men får se till att gå och prata med dem
Citera
2011-11-06, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziooon
Har ingen fullständig affärsidé utan är i det stadiet nu
Jätte bra idé dock så tror jag det kommer krävas mer än 2 miljoner, men får se till att gå och prata med dem

Alltså det du borde göra nu är att skutta iväg till banken i veckan o fråga vad dom vill se för något för ett lån.. vad du kommer att behöva och vad dom kräver. sen efter det göra en affärsplan osv.
Citera
2011-11-07, 15:14
Medlem
Jag tror att det smartaste du kan göra är att etablera dig i samarbeta med någon av de större kedjorna, t.ex. ICA. De har färdiga koncept med finansiering och allt för nya butiker. Se till exempel beskrivningen på:

http://www.ica-historien.se/Butikern...k-kommer-till/

Du tar en väldigt stor risk om du lägger miljoner på en fristående nyetablering i ett expansivt område utan stöd från någon större kedja.

Ta bara en sådan sak som de tillstånd som krävs för att starta livsmedelsförsäljning. Många kommuner styr sådana nyetableringar med järnhand. Det är inte bara att bygga en lokal och köpa in varor. Skall du ha en större verksamhet så påverkar det hela områdets detaljplan (med vägar och påfarter mm). Om du mot förmodan får till en sådan verksamhet (typ mindre närlivsbutik) så är risken stor att du snart ligger granne med en ICA-Maxi eller Coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in