2011-11-07, 00:53
Medlem
Jag undrar om det är så att ImageIO.read(File) roterar stående bilder och lägger dem ned?
Hur undviker jag att rotera dem i koden i så fall? Om jag nu vill ha bilden så som den är i mitt OS
Citera
2011-11-07, 09:10
Medlem
flesks avatar
Känns tveksamt. Har själv aldrig upplevt det. Hur ser du upp och ner? När du sparar den eller ritar du upp den i ett gui lr nått?
Citera
2011-11-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesk
Känns tveksamt. Har själv aldrig upplevt det. Hur ser du upp och ner? När du sparar den eller ritar du upp den i ett gui lr nått?
Okej.. Kan der ha något med EXIF-data att göra?
Jag läser bara in bilden och det är då den har "roterat" bilden, sen sparar jag ner det till en ny bild.
Det är foton som jag har testat att köra på så, så kan testa hur det blir om jag kör på en bild som jag skapar själv i typ paint eller PS.
Citera
2011-11-07, 19:52
Medlem
Det verkar som att det har med kameran att göra(?) för testade nu att göra en stående bild i PS och laddade in den, och den roterade sig inte..

Vad kan jag göra för att gå runt detta? Jag skall kunna köra mitt script utan att veta om bilden är liggande eller stående.
Citera
2011-11-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morre89
Det verkar som att det har med kameran att göra(?) för testade nu att göra en stående bild i PS och laddade in den, och den roterade sig inte..

Vad kan jag göra för att gå runt detta? Jag skall kunna köra mitt script utan att veta om bilden är liggande eller stående.
När är bilden stående? I kameran?

En del kameror roterar inte bilden, den visar den enbart roterad. Öppnar du den i dator ligger den förmodligen.
Citera
2011-11-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibbe_15
När är bilden stående? I kameran?

En del kameror roterar inte bilden, den visar den enbart roterad. Öppnar du den i dator ligger den förmodligen.
Bilden är stående när jag kollar på den i min dator (Mac OS X) och även på min andra dator (Windows 7).
Men sen rotarar Java bilden till liggande när jag läser in den som jag beskrivit..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in