2011-11-09, 01:17
Medlem
MiJes avatar
Hej!

Gick igenom en massa tidningsurklipp som pappa och mamma klippt ut, där hittade jag detta fall som jag gärna vill ha ett svar på.

Finns det någon som kommer ihåg, vet eller kan hitta svaret bättre än mig?

Jag kan leta upp urklippet och skriva ner det om någon är intresserad.
Citera
2011-11-09, 11:39
Medlem
MiJes avatar
Norrköpings Tidningar Torsdag 6 februari 1975

Sidan 2

Dödskalle hängde på stolpe

ÖSTHAMMAR (TT) Ett kranium har hittats under märkliga omständigheter på vägen mellan Gimo och Ekeby i Östhammars kommun. Dödskallen var upphängd på en av vägverkets kantstolpar då den upptäcktes av en Gimobo som passerade platsen med bil.

Gimobon som trodde att det var en plastavgjutning tyckte att det var ett ovanligt absurt skämt. Han återvände emellertid till platsen och upptäckte att kraniet var äkta. Han gjorde en polisanmälan om fyndet.
Kraniet ska nu ålderbestämmas. Det är relativt litet och härrör gissningsvis från någon yngre människa.
-Vi kan givetvis inte utesluta misstankar om brott, säger kriminalinspektör Olof Falk vid Tierpspolisen som utreder fyndet
Citera
2011-11-09, 15:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
I trakterna av Östhammar 1975.

Citat:
Ursprungligen postat av MiJe
Norrköpings Tidningar Torsdag 6 februari 1975

Sidan 2

Dödskalle hängde på stolpe

ÖSTHAMMAR (TT) Ett kranium har hittats under märkliga omständigheter på vägen mellan Gimo och Ekeby i Östhammars kommun. Dödskallen var upphängd på en av vägverkets kantstolpar då den upptäcktes av en Gimobo som passerade platsen med bil.

Gimobon som trodde att det var en plastavgjutning tyckte att det var ett ovanligt absurt skämt. Han återvände emellertid till platsen och upptäckte att kraniet var äkta. Han gjorde en polisanmälan om fyndet.
Kraniet ska nu ålderbestämmas. Det är relativt litet och härrör gissningsvis från någon yngre människa.
-Vi kan givetvis inte utesluta misstankar om brott, säger kriminalinspektör Olof Falk vid Tierpspolisen som utreder fyndet

Verkligen intressant MiJe! Tyvärr har jag inte hört talats om detta makabra "skämt" förut.

Hoppas någon av alla duktiga medlemmar, och som kanske kommer från trakterna av Tierp och Östhammar, har hört talats om detta förut?
Citera
2011-11-10, 01:17
Medlem
MiJes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Verkligen intressant MiJe! Tyvärr har jag inte hört talats om detta makabra "skämt" förut.

Hoppas någon av alla duktiga medlemmar, och som kanske kommer från trakterna av Tierp och Östhammar, har hört talats om detta förut?

Ja, det hoppas jag med...annars har jag en viss kontakt som ev kan få fram det, men bara i yttersta nödfall..
Citera
2011-11-10, 10:44
Medlem
Mandelbrots avatar
Ett liknande fenomen upptäcktes i september i år utanför Motala. Man hittade då ett antal (från minst 11 personer) 8000 år gamla kranier, varav två var monterade på trästavar, i samband med ett vägbygge. Man tror att det har varit en rituell plats där de skallarna påträffades. Hur kan trästavar hålla i 8000 år? Eller har skallarna monterats på dem relativt nyligen?
http://www.nt.se/ostergotland/artike...icleid=7114685
http://www.unt.se/sverige/unikt-fynd...r-1462646.aspx

Fast med trådens skalle monterad på en av vägverkets stavar, har den ju placerats där i relativ närtid från 1975. Det utesluter dock inte att skallen kan ha legat alldeles nära under mycket lång tid innan den placerats på stolpen.
Senast redigerad av Mandelbrot 2011-11-10 kl. 10:49.
Citera
2011-11-10, 18:43
Medlem
FabiusCunctators avatar
I Upsala Nya Tidning den 5 februari 1975 finns ett fotografi på kraniet och en litet utförligare bildtext än notisen i Norrköpings Tidningar. Olof Falk vid Tierpspolisen yttrade sig och sa att den första åtgärden skulle bli att åldersbestämma kraniet. Han framhöll att det var för tidigt att säga huruvida något brott låg bakom fyndet, eftersom det tydligen kunde hända att gamla benrester kunde blottläggas i samband med grävningsarbeten (polisen hade dock redan kunnat utesluta att kraniet härrörde från någon närbelägen kyrkogård). Falk tillstod att fyndplatsen var "onekligen besynnerlig" och hans kollega Rolf Edhlund, som tagit hand om kraniet, framhöll att det saknade alla spår av jordrester och inte föreföll ha legat i jorden. Polisen trodde inte heller att det kunde komma från anatomiska institutionen vid Uppsala universitet, och i närområdet fanns inga försvunna personer som kunde kopplas till fyndet. Edlund kunde också konstatera att det var ett förhållandevis litet kranium, som måste ha tillhört en yngre människa.
Citera
2011-11-10, 21:54
Medlem
MiJes avatar
Tack! För den lite mer detaljrika notisen
Citera
2012-04-20, 02:54
Medlem
noidea2k8s avatar
grymt intresserad och bör i närheten. dock är jag ny i gemet. bor i trakten pma gärna om ni vet hur jag ska gå vidare med detta.
Citera
2012-04-21, 12:10
Medlem
Feedback66s avatar
Intressant! Om Gimobon som upptäckte kraniet gjorde en polisanmälan omkring tiden då artikeln skrevs (februari 1975) borde det väl inte vara helt omöjligt att hitta denna och därmed även förundersökningen, om sådan inletts?
Citera
2012-04-22, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Intressant! Om Gimobon som upptäckte kraniet gjorde en polisanmälan omkring tiden då artikeln skrevs (februari 1975) borde det väl inte vara helt omöjligt att hitta denna och därmed även förundersökningen, om sådan inletts?

Absolut, men lycka till att få ut ett FUP. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in