Citat:
Ursprungligen postat av
Ruger89
Det här är helt sant. Det finns INGA genvägar runt det faktum att hitte-på-namn och icke-klassiska namn är högriskfaktor på wt-skalan.
Vanliga rekorderlig namn är det som gäller. Kan du inte komma på 5 personer som heter der namn du vill ge ditt barn har du antagligen valt ett dåligt namn.
Håller med om det första, men inte det andra. Det går att hitta namn i t.ex. äldre svensk eller klassisk litteratur (tänk romerskt, gammalgrekiskt, bibliskt, isländska sagor...) som nästan ingen heter idag, men som ändå är så långt ifrån WT som man kan komma. Och alltså inte "dåligt" i den bemärkelsen. Däremot kan ett alltför unikt namn vara dåligt i den bemärkelsen, att personen blir väldigt lätt att googla fram. Jag är nöjd med mitt vanliga namn ur den aspekten, att ingen kan hitta mig bland flera tusen andra med samma för- och efternamnskombo i Sverige. (Om de bara har mitt namn. Och det blir svårt om de har mitt födelseår också.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Tekktra
Jag gillar flicknamnet Hedda. Eller Oda, också väldigt fint. Nordiska namn båda två.
Jag tycker att de är ljudmässigt fula, och då hjälper det inte hur klassiska eller nordiska de är. Man skulle ju inte döpa sin dotter till Hjördis heller!