Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-27, 19:52
Medlem
halv portuges. namnet låter lite spanskt också. så om mamman är latinsk eller afrikansk så passar namnet bra
Citera
2020-05-27, 19:55
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Jag ser instinktivt framför mig en tidig 90 tals film från Bronx/New york där man filmar några halvghetto svarta personer i hoodet och någon säger "Eyy Ramone, lets go man we need to get out of here man"
Citera
2020-06-14, 05:36
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ta fram en svensk almanacka och välj valfritt namn från denna. Att börja hitta på namn är WT även om du nu inte vill vara det.

Barnet kommer att bli mobbat och varför ska han få lida för att du gillar Ramones. Är det inte i så fall bättre att du lägger till namnet om du nu tycker det är så fint.

Ramone låter dessutom som ett tjejnamn.
Det här är helt sant. Det finns INGA genvägar runt det faktum att hitte-på-namn och icke-klassiska namn är högriskfaktor på wt-skalan.

Vanliga rekorderlig namn är det som gäller. Kan du inte komma på 5 personer som heter der namn du vill ge ditt barn har du antagligen valt ett dåligt namn.
Citera
2020-06-14, 05:37
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
halv portuges. namnet låter lite spanskt också. så om mamman är latinsk eller afrikansk så passar namnet bra
Inte i Sverige.
Citera
2020-06-14, 06:00
Medlem
Tekktras avatar
Jag gillar flicknamnet Hedda. Eller Oda, också väldigt fint. Nordiska namn båda två.
Citera
2020-06-14, 06:20
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekktra
Jag gillar flicknamnet Hedda. Eller Oda, också väldigt fint. Nordiska namn båda två.

Jag gillar Klas-Krister eller Gert-Evert, två pojknamn med nordisk bäring.
Citera
2020-06-14, 06:24
Medlem
Tekktras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Jag gillar Klas-Krister eller Gert-Evert, två pojknamn med nordisk bäring.

Är du seriös nu? Stackars barn!
Citera
2020-06-14, 06:26
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Är du seriös nu? Stackars barn!

Stackars varför? Har hört klart mer störda namn på småbarn idag.
Citera
2020-06-14, 06:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Det här är helt sant. Det finns INGA genvägar runt det faktum att hitte-på-namn och icke-klassiska namn är högriskfaktor på wt-skalan.

Vanliga rekorderlig namn är det som gäller. Kan du inte komma på 5 personer som heter der namn du vill ge ditt barn har du antagligen valt ett dåligt namn.

Håller med om det första, men inte det andra. Det går att hitta namn i t.ex. äldre svensk eller klassisk litteratur (tänk romerskt, gammalgrekiskt, bibliskt, isländska sagor...) som nästan ingen heter idag, men som ändå är så långt ifrån WT som man kan komma. Och alltså inte "dåligt" i den bemärkelsen. Däremot kan ett alltför unikt namn vara dåligt i den bemärkelsen, att personen blir väldigt lätt att googla fram. Jag är nöjd med mitt vanliga namn ur den aspekten, att ingen kan hitta mig bland flera tusen andra med samma för- och efternamnskombo i Sverige. (Om de bara har mitt namn. Och det blir svårt om de har mitt födelseår också.)

Citat:

Jag tycker att de är ljudmässigt fula, och då hjälper det inte hur klassiska eller nordiska de är. Man skulle ju inte döpa sin dotter till Hjördis heller!
Citera
2020-06-14, 06:38
Medlem
Tekktras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Stackars varför? Har hört klart mer störda namn på småbarn idag.

Sant. Det finns mycket värre!

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att de är ljudmässigt fula, och då hjälper det inte hur klassiska eller nordiska de är. Man skulle ju inte döpa sin dotter till Hjördis heller!

Okej Nä det är nog inte så poppis med Hjördis, nej.
Citera
2020-06-14, 06:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Sant. Det finns mycket värre!

Okej Nä det är nog inte så poppis med Hjördis, nej.

Tyvärr är många fornnordiska namn ljudmässigt fula, enligt mig. Åsa, Åslög, Torkel, Ingemund... Annars tycker jag att det är viktigt att sådana namn bevaras, och att det inte bara blir amerikanska och andra internationella namn i Sverige.
Citera
2020-06-14, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag älskar Ramones och vill döpa min son till Ramone. Och nej, jag är inget jävla WT utan högutbildad, men jag råkar tycka om Ramones. Min fråga är dock hur allmänheten hade sett på ett gossebarn vid namn Ramone? Skulle det anses coolt eller tvärt om?

Ramona är ju ett flicknamn, och enligt SCB är Ramone ett unisexnamn här i Sverige. Det är dock bara kvinnor som har det som tilltalsnamn vilket ju är bra, för då behöver han inte byta namn vid en framtida könskorrigering:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...chInput=Ramone

Ramon kan däremot ses mer som ett pojknamn, och det är lättare att förstå hur det ska uttalas eftersom man tänker på Damon.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...rchInput=Ramon
Senast redigerad av ViolinaX 2020-06-14 kl. 06:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in