Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-14, 10:46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Under dina vändor, var det någon celebritet som stapplade in i taxin? Jag har bara jobbat en vecka men har redan stött på en jäkla massa karaktärer och halvkändisar. Känns som att typ Zlatan kan kliva in i taxin vilken dag som helst. Jag kör för TSAB så den här kundkretsen består till väldigt stor del av så kallade "framgångsrika" människor.

Körde många stora inom musik, finansvärlden samt den undre världen

Tänker inte namedroppa men bästa dricks jag någonsin fick var när jag körde ett par herrar från en känd orginisation. Var väl 6 på morgonen och dom hade varit på en fest. Fan vad slut dom var. Först körde vi förbi hans hus då han ville visa upp sina bilar, sen till Husta för att köpa påsar med tvivelaktigt innehåll.

När han skulle hoppa ut ramlade alla påsarna ner under sätet dessutom så jag vart tvungen att peta fram dom åt honom

Resan gick på 600 kr och fick 800kr i dricks som han gav då och då under resan. Varje gång han sa "du får inte berätta det här för någon" dök det upp en hundring han stoppade ner i fickan på skjortan medan jag körde
Citera
2024-12-14, 10:53
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Lite spontana tankar efter ca en vecka som taxichaufför:'

Det här jobbet är en berg och dalbana. Högt och lågt, man vet verkligen aldrig vad som kommer hända. Tänkte lista fördelar/nackdelar:

Positivt:

-Flexibelt: börja och sluta ungefär när man vill är lite av en lyx ändå.
-Action: Timmarna bara flyger iväg när man är på "rushen" och får körningar på löpande band
-Stimulerande: De flesta av mina kunder har varit jäkligt intressanta faktiskt, har inte plockat upp en enda gangster ännu (peppar peppar) utan varit mycket fint folk som skulle hem från jobbet till tex Danderyd, Täby och liknande. Dagen flyter på snabbt när man har någon att snacka med.
- Förbättrade geografiska kunskaper: snart så kommer man att kunna rabbla varenda gata i nattmössan....

Negativt:

-Långa arbetsdagar. Efter 12h så somnar man nästan vid ratten, jag gillar inte alls att köra de där sista timmarna för man tappar fokus (och det är farligt i trafiken).
- Iskalla perioder. I förrgår så var det iskallt i stan och fick knappt en körning på 12h... psykologiskt tungt att bara sitta och rulla tummarna obetalt.
- Kaotiska lägen. Varje dag är det någon unik trafiksituation som gör att topplocket går och kastar ens planer och rutter ur balans, så man måste hålla sig lugn (vilket jag är halvbra på, svär som en sjöman när något går fel, självklart aldrig med kund i bilen)
- Dåligt betalt. Har inte fått min första lön ännu men med tanke på att jag haft dagar med få körningar så kommer dessa ta ut sin rätt tillslut.
- Farligt? En vacker dag kommer jag att plocka upp något drägg som vill skapa oreda. Jag hoppas att det inte kommer hända med känns som oundvikligt.

Skulle vilja säga att den största X-faktorn med att vara taxichaufför är faktiskt hur oberäkneligt det är, vilket är både positivt och negativt men för min del är det ett plus. Jag avskyr jobb där man bara går in på ett sterilt kontor varje dag och låtsasjobba med att vända samma gamla papper varje dag. Här kan vad som helst hända, en superkändis kanske hoppar in i bilen liksom.
Vill du ha det stabilare ska du köra rullstolstaxi med trappklättrare. Åt en åkare som kör för Samtrans ex vis. Ingen dricks men du får iaf en stabil månadslön.
Citera
2024-12-14, 11:36
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Körde många stora inom musik, finansvärlden samt den undre världen

Tänker inte namedroppa men bästa dricks jag någonsin fick var när jag körde ett par herrar från en känd orginisation. Var väl 6 på morgonen och dom hade varit på en fest. Fan vad slut dom var. Först körde vi förbi hans hus då han ville visa upp sina bilar, sen till Husta för att köpa påsar med tvivelaktigt innehåll.

När han skulle hoppa ut ramlade alla påsarna ner under sätet dessutom så jag vart tvungen att peta fram dom åt honom

Resan gick på 600 kr och fick 800kr i dricks som han gav då och då under resan. Varje gång han sa "du får inte berätta det här för någon" dök det upp en hundring han stoppade ner i fickan på skjortan medan jag körde

Haha! Fan vad nice.

Har redan börjat få en del dricks, vilket är något jag aldrig fått tidigare i mitt arbetsliv - det ska egentligen skattas, eller hur?`Får se hur jag reagerar om jag hamnar i din situation där någon rik speleman halar fram sedlar och strösslar dem.

Man har ju läst om helt bisarra dricks som folk gett. Vissa NBA-spelare har ju gett servitriser typ 100.000 kr titt som tätt.
Citera
2024-12-14, 11:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Ingen aning, det var flera år sedan jag körde helg och då var det provision.

Var det markant bättre med kunder på helger än vardagar för din del?

Har bara jobbat en vecka men för mig var det tvärtom. I förrgår, torsdag kväll/natt, fanns det hur mycket körningar som helst, det fullkomligt svämmade över på fritt val. Igår fredag, ovanligt kallt. Kanske är det för att det är massor av förare som jobbar extra just fre/lör så att det finns för många bilar på vägarna?
Citera
2024-12-14, 12:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Haha! Fan vad nice.

Har redan börjat få en del dricks, vilket är något jag aldrig fått tidigare i mitt arbetsliv - det ska egentligen skattas, eller hur?`Får se hur jag reagerar om jag hamnar i din situation där någon rik speleman halar fram sedlar och strösslar dem.

Man har ju läst om helt bisarra dricks som folk gett. Vissa NBA-spelare har ju gett servitriser typ 100.000 kr titt som tätt.

Dricks är skattefri om inget ändrats.

Brukade räkna ihop dricksen i slutet av månaden och ta det från den kontanta kassan.
Citera
2024-12-23, 17:32
Medlem
Får man OB som taxichaufför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här