2011-11-21, 19:52
hej!
jag har en uppgift till skolan och jag har fastnat ordentligt mycket på,
jag är fortfarande väldigt ny till java just nu så det blir lite svårt för mig!
uppgiften följer:
Din uppgift är att utöka projektet och designa en klass med benämningen Gata. Instanser
av denna klass håller information om en gata genom att hantera en lista som innehåller
alla hus som finns utmed gatan. Listan i sin tur är ett fält (dvs. en medlemsvariabel) av
klassen
ArrayList<Hus>.
Klassen du skall designa skall innehålla:
1. En konstruktor som instansierar listan för hantering av hus samt namnger gatan
enligt ett parameterangivet namn.
2. En metod för att bygga ett hus på gatan (lägger till ett hus-objekt i listan). Det är
valfritt ifall huset levereras färdigbyggt (hus-objekt som parameter) eller om huset
byggs på plats enligt ”specifikationer” (husets egenskaper anges som parametrar).
här är koden jag har kommit fram till : den här fick vi till uppgiften
och den här har jag kommit fram till:
vet inte hur jag ska få informationen från den andra klassen till gata klassens arraylist?
resten tror jag att jag har koll på!
har försökt med massa saker men hittar inge bra.
någon som kan hjälpa?
jag har en uppgift till skolan och jag har fastnat ordentligt mycket på,
jag är fortfarande väldigt ny till java just nu så det blir lite svårt för mig!
uppgiften följer:
Din uppgift är att utöka projektet och designa en klass med benämningen Gata. Instanser
av denna klass håller information om en gata genom att hantera en lista som innehåller
alla hus som finns utmed gatan. Listan i sin tur är ett fält (dvs. en medlemsvariabel) av
klassen
ArrayList<Hus>.
Klassen du skall designa skall innehålla:
1. En konstruktor som instansierar listan för hantering av hus samt namnger gatan
enligt ett parameterangivet namn.
2. En metod för att bygga ett hus på gatan (lägger till ett hus-objekt i listan). Det är
valfritt ifall huset levereras färdigbyggt (hus-objekt som parameter) eller om huset
byggs på plats enligt ”specifikationer” (husets egenskaper anges som parametrar).
här är koden jag har kommit fram till : den här fick vi till uppgiften
Kod:
import java.util.*; public class Hus { private int yta; private String farg; public Hus(int yta, String farg) { this.yta = yta; this.farg = farg; } public void malaOm(String nyFarg) { farg = nyFarg; } public void byggUt(int utbyggnad) { yta += utbyggnad; } public String getFarg() { return farg; } public int getYta() { return yta; } }
och den här har jag kommit fram till:
Kod:
import java.util.*; public class gata { private ArrayList<String> gata; /** * constructor * */ public gata() { gata = new ArrayList<String>(); } /** * Adda hus till gatan */ public void storeHus(String hus) { gata.add(hus); } /** * @returnerar hur många hus som finns på gatan */ public int numberOfHus() { return gata.size(); } public void listHus() { for(String hus : gata) { System.out.println(hus); } } }
vet inte hur jag ska få informationen från den andra klassen till gata klassens arraylist?
resten tror jag att jag har koll på!
har försökt med massa saker men hittar inge bra.
någon som kan hjälpa?