2011-11-25, 10:48
Medlem
Tjena. Jag vill ha reda på medeltemperaturen i Sverige under alla 4 årstider. Har googlat som ett as efter svar, hittar dock endast SMHIs hemsida, där är det bilder med medeltemp för varenda stad i Sverige, jag vill veta medel i HELA Sverige.

Hoppas nån smart flashbackare kan hjälpa. Är färgblind ( ) så jag vill helst inte ha endast bilder som SMHI jobbar med. Vill gärna har text.

Med Vänliga Hälsningar
Citera
2011-11-25, 10:59
Medlem
Om du har temp på varje stad så kan du ju räkna ut medelvärdet
Citera
2011-11-25, 12:47
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskans
Om du har temp på varje stad så kan du ju räkna ut medelvärdet

Finns ganska många städer, tror nog TS föredrar ett enklare sätt.
Citera
2011-11-25, 14:53
Medlem
Aliennas avatar
Även svenska små byar, isolerade berg, och skog - har temperatur under alla årstider...
Citera
2011-11-25, 21:51
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrickkn
Tjena. Jag vill ha reda på medeltemperaturen i Sverige under alla 4 årstider. Har googlat som ett as efter svar, hittar dock endast SMHIs hemsida, där är det bilder med medeltemp för varenda stad i Sverige, jag vill veta medel i HELA Sverige.

Hoppas nån smart flashbackare kan hjälpa. Är färgblind ( ) så jag vill helst inte ha endast bilder som SMHI jobbar med. Vill gärna har text.

Med Vänliga Hälsningar

Får jag fråga varför du vill ha det? Ett problem kan vara med sådana beräkningar är om årstiden ska definieras på metrologisk vis? Eftersom de metrologiskt definierade årstiderna inte är synkrona över vårt avlånga land och varierar ofta år för år. Kiruna t.ex. har en lång vinter, normalt mycket kort höst och vår, samt en kort sommar. Där har jag en gång klivit ur bilen i början på juni i sandaler och 1 dm nysnö.

Eller vill du köra de tre månader man vanligen räknar till vinter, vår, sommar och höst? Det det senare är lättare att åstadkomma. Du kanske kan välja ut några lämpliga orter och räkna ut det du söker som en approximation?!
Citera
2011-12-27, 15:46
Medlem
Bajsfacistens avatar
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/temp.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in