Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 22:33
  #457
Medlem
Jag ska resa till Hurghada och har lite frågor.

• behöver man vaccinera sig eller ta tabletter osv?

• ska dit nu nån gång i december och undrar hur vädret är? Är det shysst?

• kan man hyra båt, vattenskoter, moppe eller mc?

Om någon har varit där kan ni gärna skriva vad ni tycker om staden, vad ni gjorde och vilket hotell ni bodde på.

Tack på förhand
Citera
2018-11-29, 00:59
  #458
Medlem
mijje85s avatar
Hoppas du varit till andra länder innan du åker dit. Har varit två gånger dit i februari/mars.


• behöver man vaccinera sig eller ta tabletter osv?
Jag hat inte gjort det någon gång och de ha fungerat utan problem men är du känslig så ta.

• ska dit nu nån gång i december och undrar hur vädret är? Är det shysst?
Har varit i februari/mars vid 2 tillfällen och totalt 1 månad.


• kan man hyra båt, vattenskoter, moppe eller mc?
Ja men ta INTE första bästa och de går alltid ned i pris hur mycket som helsy men är du ovan vid sådan trafik ska du nog undvika. Åk med någon taxi chaufför för att känna på rytmen.

Kör du på landsbygden så får du vara beredd på massor av kontroller med militärer.

Om någon har varit där kan ni gärna skriva vad ni tycker om staden, vad ni gjorde och vilket hotell ni bodde på.

Vi har bott i Arabia Azur Resort med eget rev vilket var riktigt bra med gångavstånd till stan. Väldigt nöjd meddetta hotell. Glöm inte snorkel eller köp en sån där mask de säljer på affärerna men inte direkt vid hotellet för de lurar dig på pengar!!

Giiftun Azur är det vi sist bodde på.. slitet och personal som säljer droger. Ligger i nya Hurghada så de är väl enda fördelen att de meata är fräschare där utanför fast allt händer i gamla.

Allmänt:

Jobbiga försäljare som fan, droger finns överallt, utelivet är horribelt och de saknar respekt för kvinnor. Skulle aldrig ta med mig en tonårsdotter dit. Var int3 känslig för ljud för de tutar på en hela tiden allihop. Betala int3 för mycket för taxi. Åk till Kairo för pyramider men planera det väl..
__________________
Senast redigerad av mijje85 2018-11-29 kl. 01:01.
Citera
2018-11-29, 09:52
  #459
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Ny här på fb så vet inte om jag placerade tråden rätt eller inte. Om det blev fel så kan mod gärna ändra


Jag ska resa till Hurghada och har lite frågor.

• behöver man vaccinera sig eller ta tabletter osv?

• ska dit nu nån gång i december och undrar hur vädret är? Är det shysst?

• kan man hyra båt, vattenskoter, moppe eller mc?

Om någon har varit där kan ni gärna skriva vad ni tycker om staden, vad ni gjorde och vilket hotell ni bodde på.

Tack på förhand

Köp gärna Bifiform Travel tabletter på apoteket. Väl värt.

Köp med handsprit och tvätta händerna väldigt ofta och ALLTID innan du äter och/eller ha haft med sedlar att göra då dessa är mycket smutsiga.

Vädret i Dec är "kallt".

Ca 22-25 grader dagtid. Kanske lite mer ibland.

Kallt på kvällar/nätter. Bara att Googla.

Uteliv finns men det kräver att men vet VAR det finns och vad man vill uppleva.

För taxi är det STARKT rekommenderat att ni endast kör via apparna UBER och Careem så blir ni aldrig blåsta och det funkar mer än utmärkt.

Jobbiga försäljare, det är nog mer den mesiga svensken som inte har det i sig att visa på "rätt" sätt att man inte är intresserad för vi har definitivt en mjäkigare säljkultur.

Sen är Egyptierna sliskiga men med det sagt så är det också till mångt och mycket den vita kvinnans eget fel.

Är mer än vanligt att vita kvinnor åker ner till unga Egyptiska killar och har lite roligt.

Väldigt många kvinnor från England, Tyskland, Ryssland men även Svenska kvinnor som åker ner for a "happy time".

Så det är inte bara Gambia som har kvinnlig sexturism. Det kan jag garantera.

Hyra båt kan ni definitivt.

Vet inte hur det är med MC och liknande.
Citera
2018-11-29, 17:45
  #460
Medlem
Hejdå allt, Jag bor I hurghada och skriver en blogg om Hurghada www.lifebeyondex.com. Det är på engelska, men jag hoppas att det hjälpar dig. Kommentera eller skicka mig e-mail om ni har flera frågarna. Vi ses i Hurghada! -Hanna-
Citera
2019-01-27, 20:22
  #461
Moderator
Elrosss avatar
Trådar sammanfogade/Mod
Citera
2019-07-23, 23:57
  #462
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Jag var i Hurghada förra året, även för 10 år sen. Antalet turister tycktes ha minskat drastiskt. Där man tidigare kunde träffa på svenskar var nu mest ryssar och en och annan engelsman.

Vår hotellreceptionist avrådde oss från att lämna hotellet på egen hand, bara ta deras transferbuss. Visst, hotellet hade fin pool, god mat och bra snorklingsvatten, men det blev lite trist att inte röra på sig mer. Finns ju en del värdiga utflykter att göra i öknen, men mitt sällskap vågade inte på grund av oro kring säkerheten.
Citera
2019-07-24, 10:04
  #463
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag var i Hurghada förra året, även för 10 år sen. Antalet turister tycktes ha minskat drastiskt. Där man tidigare kunde träffa på svenskar var nu mest ryssar och en och annan engelsman.

Vår hotellreceptionist avrådde oss från att lämna hotellet på egen hand, bara ta deras transferbuss. Visst, hotellet hade fin pool, god mat och bra snorklingsvatten, men det blev lite trist att inte röra på sig mer. Finns ju en del värdiga utflykter att göra i öknen, men mitt sällskap vågade inte på grund av oro kring säkerheten.

Förra året så kom turismen tillbaka till en viss del men de flesta turisterna stannar på sina all-inclusive hotell för har man betalat för all-inclusive så skall man satan ta mig få ut det mesta av det även om maten kan suga rejält och ölen är ljummen.

Detta år har det exploderat rejält med fullsatta hotell och markant högre resepriser och fullsatta plan ner.
Citera
2019-08-18, 19:45
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifebeyondex
Hejdå allt, Jag bor I hurghada och skriver en blogg om Hurghada www.lifebeyondex.com. Det är på engelska, men jag hoppas att det hjälpar dig. Kommentera eller skicka mig e-mail om ni har flera frågarna. Vi ses i Hurghada! -Hanna-

Det var en väldigt bra och informativ blogg du hade! Schysst med bilder också. Skulle vilja besöka lite olika ställen i Egypten men känns inte säkert just nu.
Citera
2024-02-29, 14:51
  #465
Medlem
Hur är Hurghada år 2024? Funderar på att dra dit med ungarna till något Picalbatros Jungle agua park. Ser ut som ett kul ställe med bra betyg på tripadvisor.

Har inga planer på att hänga ute på stan utan det blir området.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f172878

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback