• 1
  • 2
2005-01-06, 22:52
Medlem
bertil_ks avatar
Har gtt p efexor i ca 8 mnader.. ingen positiv effekt verhuvudtaget. svindyrt skrpknark r min sikt. Tycker snarare jag har mer ngest och r mer nedstmd nu n innan jag brjade med "mediciner". Ingen sexlust (vilket iofs inte har ngon betydelse fr en hoppls unkarl som en annan men men..). Biverkninarna som skakningar, muntorrhet o.s.v. r jag tydligen vldigt mottaglig fr men sjlva effekten man r ute efter uteblir.. Nu vill jag sluta med dem, och lkarn hjlper mig inte ett jota med det s jag slutade bara tvrt.. efter 2-3 dygn kunde jag knappt resa mig ur sngen. kndes som om blodtrycket saknades helt s jag fick brja igen.. ska frska mig p en nedtrappning p ngot stt men det skulle kanske underltta om lkaren kunde hjlpa till lite istllet fr att sga att jag ska ka dosen (vilket jag ocks testat och d jvlar visste ngesten inga grnser). En jvla sists man har frsatt sig i genom att brja med SSRI skrpet.
Citera
2005-01-07, 12:04
Medlem
Odjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisaflisa
knner ni er inte tomma? ngongng? gr p cipralex och edronax.
Nr jag brjade med cipralex knde jag mig avtrubbad och trtt. Och nr jag fick edronax s frsvann min aptit och jag blev "vrre" p alla vis. Fast frsta el andra veckan mdde jag jtte bra..? Kan knna mig helt knslols och tom
ibland eller fr mycket t det ena eller andra hllet.Tycker ni att medicinen har frbttrat er livskvalite? (om man kan frga ngot snt) sjlv tycker jag at jag r vrre n nr jag brjade (men sen vet jag inte hur jag mr utan det heller).

Jod, man kan likna ssri-preparatens trubbiga effekt likt en hgtalare som bde basen och diskanten r bortkopplad p, finns bara ett trkigt mellanregister kvar.

Jag blev apatisk, knslols, nnu mer depressiv med ordentliga sucidala inslag. Tillslut fick jag nog av alla jvla kvacksalvare, s jag trappade ner p alla mina antidepressiva, och jag knner enbart en frbttring i takt med att dosen snks. Jag brjar knna igen migsjlv, visst mr jag smmre nu n innna ibland, men det r det vrt d jag ocks mr mycket bttre n jag gjorde frr.

Jag tror mnga blir feldiagnostiserade och ter ssri-preparat i ondan, dock inte sagt att det inte hjlper dom som verkligen behver preparaten, men vissa av oss mr verkligen inte bttre av dom, det r helt klart.
Citera
2005-01-07, 12:07
Medlem
Odjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil_k
Har gtt p efexor i ca 8 mnader.. ingen positiv effekt verhuvudtaget. svindyrt skrpknark r min sikt. Tycker snarare jag har mer ngest och r mer nedstmd nu n innan jag brjade med "mediciner". Ingen sexlust (vilket iofs inte har ngon betydelse fr en hoppls unkarl som en annan men men..). Biverkninarna som skakningar, muntorrhet o.s.v. r jag tydligen vldigt mottaglig fr men sjlva effekten man r ute efter uteblir.. Nu vill jag sluta med dem, och lkarn hjlper mig inte ett jota med det s jag slutade bara tvrt.. efter 2-3 dygn kunde jag knappt resa mig ur sngen. kndes som om blodtrycket saknades helt s jag fick brja igen.. ska frska mig p en nedtrappning p ngot stt men det skulle kanske underltta om lkaren kunde hjlpa till lite istllet fr att sga att jag ska ka dosen (vilket jag ocks testat och d jvlar visste ngesten inga grnser). En jvla sists man har frsatt sig i genom att brja med SSRI skrpet.

Jag tror jag knner dig, Spoon (?).
Citera
2005-01-07, 16:36
Medlem
pyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisaflisa
Det dr med knslolsheten har jag inte riktigt frsttt mig p n. Om det beror p medicinen.Nn som knt sig mer knslols och avtrubbad av antidepp medicin?
Har bara tit SNRI, inte SSRI. Nr dalarna frsvann, frsvann ven topparna, men det var inget jag reflekterade ver. Jag har hellre ett jmnt humr, r ngot knslomssigt avtrubbad och mr BRA, n att jag r deprimerad 90% av tiden och har flera panikngestattacker i veckan.
Citera
2005-01-07, 16:55
Medlem
pyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankot
Har SSRI behandling fungerat fr ngon? Hur lng tid tog det och hur kade ni dosen? Mdde ni dligt i ngra veckor frst?
S, fr att svara p frgan. ter SNRI, har gjort i tv omgngar. Bda gngerna brjade jag med lg dos och dubblade efter ca. tv veckor. Frsta dygnen var fysiskt jobbiga, och drefter fljde ett par psykiskt jobbiga dygn, men s snart kroppen har vant sig brukar allt bli jttebra. Det hjlper lite om man r nitiskt regelbunden med sin medicinering.
Citera
2005-01-08, 22:53
Medlem
Kundalinis avatar
Verkar ju som om en hel del av er har haft ganska mediokra resultat med SSRI och SNRI-preparaten.

Ngon som ftt tillflle att testa Tianeptin? Skrivs iofs inte ut i Sverigen, men vl i Frankrike och har r en anti-SSRI med lite oklar verkningsmekanism.

Ngon som har erfarenhet av ECT-behandling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in