Jag hade tnkt brja med ngot stort snart, ett 3D spel. Jag kommer ha med quester i detta spelet. Antagligen en main questline och en mngd sid-quest. Men jag funderar p hur jag ska programmera just questerna. En quest kommer ha ett namn, en beskrivning, ngra rewards, followup-quests, vad som behvs fr att klara questet (dda 5 vargar, samla 10 kristaller) och kanske kod som krs d questet r klart/brjar. Jag kommer ju d ha en superklass som heter Quest. Men hur ska jag g vidare? Har kommit p 3 olika stt.
1. En superklass som heter Quest, en subklass fr varje nytt quest (lter dligt, blir skert 50+ subklasser)
2a. En klass som heter Quest och ngonstans i koden grs en vldans massa new Quest(...); som lggs i en lista.
2b. Samma som fregende men alla quester lagras i en textfil/databas.
Det bsta jag kan tnka mig just nu r ungefr 2b, en textfil i stil med detta formatet, ett quest per rad:
Citat:
id|namn|beskrivning|text nr man blir klar|143,144|43
Dr 143,144 r rewards och 43 r followup quest. Sedan kan jag hrdkoda ifall ngot script ska kras fr ett quest med ett visst id. Skulle ocks kunna gra detta till en sqlite databas eller liknande.
Ngon som har frslag eller synpunkter? Spelet ska antagligen vara offline.