2011-12-17, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Intressanta frgestllningar och ett bra diskussionsunderlag.
1) Jag har sjlv funderat en del kring fenomenet vitpixling och undrar om det inte r lite vl mycket konspirationsteorier bakom tron att media medvetet vill dlja sanningen fr sina lsare.
2) I vilket syfte skulle de medvetet frvrnga en bild p en frvare om den nu rkar ha en annan hudfrg n vit?
3) Srskilt kvllspressen r ju pigga p att vara frst med sensationsnyheter. Rent politisk har ju bda kvllstidningarna motsatt politisk frg.
4) Det stmmer att jag ser sambanden ur ett socioekonomiskt perspektiv och drfr menar att om man har risiga hemfrhllanden, kanske dr missbruk och arbetslshet frekommer, r det strre risk att hamna snett.
5) Det gller i lika stor grad infdda svenskar.
6) En vriden sexsyn fds man inte med. Att invandrare r verrepresenterade nr det gller verfallsvldtkter r s klart illa och det r mjligt att just den vldtktsformen skulle minska om vi stngde grnserna, men sexbrotten i stort skulle inte minska.
7) Vsterlndska, svenska mn begr i lika stor utstrckning sexbrott.
8) Gngvldtkt r inget jag frsvarar, men jag vill nyansera det och flytta fokuset till sexbrott generellt.
9) Mjligt att verfallsvldtkterna i Norge skulle minska, jag har verkligen ingen aning.
10) Uppenbarligen har man misslyckats med att jobba frebyggande.
11) Du har helt rtt i att mnniskor med smre frutsttningar oftare r bengna att beg brott, men jag vgrar lgga problemet enbart p individniv, en del av problemen har med misslyckad integrationspolitik att gra. Det kan man inte skylla p dem som kommer hit.
12) De flesta som kommer vill ju gra rtt fr sig, men de fyrkantiga lagarna och reglerna i detta land gr det inte precis ltt att integreras.
13) Klart att det finns rtgg bland dem som kommer hit, men r trist att alla kollektivt fr lida fr det.
1) Jag har sjlv funderat en del kring fenomenet vitpixling och undrar om det inte r lite vl mycket konspirationsteorier bakom tron att media medvetet vill dlja sanningen fr sina lsare.
2) I vilket syfte skulle de medvetet frvrnga en bild p en frvare om den nu rkar ha en annan hudfrg n vit?
3) Srskilt kvllspressen r ju pigga p att vara frst med sensationsnyheter. Rent politisk har ju bda kvllstidningarna motsatt politisk frg.
4) Det stmmer att jag ser sambanden ur ett socioekonomiskt perspektiv och drfr menar att om man har risiga hemfrhllanden, kanske dr missbruk och arbetslshet frekommer, r det strre risk att hamna snett.
5) Det gller i lika stor grad infdda svenskar.
6) En vriden sexsyn fds man inte med. Att invandrare r verrepresenterade nr det gller verfallsvldtkter r s klart illa och det r mjligt att just den vldtktsformen skulle minska om vi stngde grnserna, men sexbrotten i stort skulle inte minska.
7) Vsterlndska, svenska mn begr i lika stor utstrckning sexbrott.
8) Gngvldtkt r inget jag frsvarar, men jag vill nyansera det och flytta fokuset till sexbrott generellt.
9) Mjligt att verfallsvldtkterna i Norge skulle minska, jag har verkligen ingen aning.
10) Uppenbarligen har man misslyckats med att jobba frebyggande.
11) Du har helt rtt i att mnniskor med smre frutsttningar oftare r bengna att beg brott, men jag vgrar lgga problemet enbart p individniv, en del av problemen har med misslyckad integrationspolitik att gra. Det kan man inte skylla p dem som kommer hit.
12) De flesta som kommer vill ju gra rtt fr sig, men de fyrkantiga lagarna och reglerna i detta land gr det inte precis ltt att integreras.
13) Klart att det finns rtgg bland dem som kommer hit, men r trist att alla kollektivt fr lida fr det.
1) Bde Janne Josefsson och Gunnar Sandelin har uttryckligen sagt att s r fallet. Du kan lsa om deras sikter i frgan verallt p Ntet. Frgan r ju om dessa tv vet vad de talar om? Pratar de strunt?
http://erixon.com/blogg/2008/05/89-a...-invandringen/
2) Kan du verkligen inte rkna ut det? Sg inte att du INTE kan det, please. Tnk efter: sger inte journalistkren, unisont, att de kmpar mot frmlingsfientlighet och rasism, att de r FR mngkultur? Kan du hitta en journalist av rang som INTE r en mngkulturalist? Om du inte gillar ordet konspiration s kan jag fresl ett annat: konsensus.
3) Men de r alla mngkulturalister. Eller hur?
4) Det r skillnad p att "hamna snett" och gruppvldta, verfallsvldta och vldta. Studier om just vldtkter visar tydligt att socioekonomi endast r en liten, liten faktor i brottet. Jag frslr att du lser p, fr den socioekonomi du lutar dig mot r fr lnge sedan avfrdad, faktiskt. Jag kan dra mig till minnes en studie om saken av tv liberaler, den ene hette Yochelson, som ville bevisa att sexbrottlingar var offer fr socioekonomi. Deras slutsats var ytterst intressant, och de vmjdes men var rlilga nog att publicera nd: sexbrottslingar agerar helt utanfr de socioekonomiska ramarna. En kort ess om denna studie finns i boken The Mammoth Book of Murder, av Colin Wilson.
En annan sak med liberalers mrkliga syn p brottslingar r att deras regler (som vanligt) inte kan appliceras p dem och deras nra. En frga: kan du tnka dig att din far skulle vara engruppvldtktsman om han vore fattig? Kan du se dig sjlv gngmisshandla ngon och rna dem om du hade "hamnat snett"?
5) Men det gr det inte. Det r nmligen det "verrepresentation" betyder. Invandrare r oftare vldtktsmn n vita svenskar till frhllande till sin population. Frstr du? Allts gller det inte alls i lika hg grad svenskar, s det fr du nog revidera.
6) Hur tnker du nu? Det skulle minska, men inte minska?
7) Nej, det gr de inte. n en gng: studera saken.
8) Varfr? Det vore lika kontraproduktivt som att flytta fokus frn mord till vldsbrott generellt. Vad skulle du kunna stadkomma genom att flytta fokus? Svara rligt nu. r det meningen att vi ska bekmpa brott och skydda medborgarna, eller r det viktigare att skydda vissa etniska grupper?
9) Men snlla, varfr s vag och defensiv? Norska polisen redigr fr att 100% av verfallsvldtkterna begicks av utomeuropeiska invandrare, och du "har verkligen ingen aning" om verfallsvldtkterna skulle ha minskat om inte grnserna var ppna fr dessa folkgrupper. Tror du p predestination? Att de kvinnor som blev offer skulle ha blivit verfallsvldtagna i alla fall? Jag tycker ditt resonemang reflekterar illa p dig sjlv.
10) Ja, uppenbarligen. Men det enda skra frebyggande skulle frsts ha varit att inte slppa in folk som enligt alla fakta vi har medfr kade vldtkter. Men ni liberaler bryr er helt enkelt inte om vita mnniskors liv och hlsa och trygghet. Jag kan inte tolka det p ngot annat stt, tyvrr. Men jag frgar: knner du till ngon 100% fungerande frebyggande metod? Om inte - ska vi inte anvnda den enda 100% fungerande metod som vi knner till? Du mste vid en viss punkt frga dig sjlv vilket som betyder mest: ett tryggare samhlle, eller att utomeuropeer ska ha tillgng till vra lnder. Fr du frstr - hittills, oavsett rd eller bl politik, s kan vi inte f bde ock.
11) Men oavsett vad vi vill skylla p s str vi infr det faktum att icke-vit invandring kar otryggheten, brotten, vldet, dd och vldtkt i vrt samhlle. Detta r det enda vi vet. Min lsning r att gra som vi alltid har gjort: stng grnserna fr invandring frn dessa delar av vrlden. Vilken r din lsning? Kom ihg att ni liberaler faktiskt HAR lyckats med en sak: ni har kat vlstndet fr alla under de senaste 50 ren. Men helt i strid med era teorier s KAR brott och sjlvdestruktiv beteende. Och en sak till: afrikaner och araber som kommer hit fr det uppenbarligen bttre ven om de inte blir rika... frbttringen i deras materiall situation, samt den trygghet de fr hr, BORDE gra dem mindre brottsliga, helt i enlighet med den socioekonomiska teorin. Men detta sker inte. Och jag antar att du anser att de fr det bttre hr i Sverige n i sina hemlnder?
12) Men kan du visa ngot land dr integration sker d? Fr jag kan det sannerligen inte. Frutom Singapore, men dr sker det med tvng, och fd. borgmstaren erknde att de misslyckades med muslimerna nd. Visa mig var frivillig integration sker, s ska jag erknna att det gr, och d kan vi ocks studera vilken politik som anvndes. Ge mig exempel, tack. Och om du INTE kan ge mig exempel kanske du mste inse att integration enbart kan ske genom tvng... och snacka om fyrkantiga regler DET skulle bli.
13) Ser du hur olika vi r, du och jag? Du lider med invandrarna i vars led terfinns en verrepresentation brottslingar, och jag lider med de svenskar som dr, rnas, misshandlas och vldtas.
Att ngon mste stanna i sitt hemland r kanske "trist". Men att ngon dr, rnas, misshandlas eller vldtas r en ohygglig katastrof. Jag vljer att med alla medel se till att frebygga de sistnmnda, medan du ser det sistnmnda som ett ndvndigt ont fr att invandrare ska kunna komma hit och bo hr.