Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-17, 18:37
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Intressanta frgestllningar och ett bra diskussionsunderlag.

1) Jag har sjlv funderat en del kring fenomenet vitpixling och undrar om det inte r lite vl mycket konspirationsteorier bakom tron att media medvetet vill dlja sanningen fr sina lsare.

2) I vilket syfte skulle de medvetet frvrnga en bild p en frvare om den nu rkar ha en annan hudfrg n vit?

3) Srskilt kvllspressen r ju pigga p att vara frst med sensationsnyheter. Rent politisk har ju bda kvllstidningarna motsatt politisk frg.

4) Det stmmer att jag ser sambanden ur ett socioekonomiskt perspektiv och drfr menar att om man har risiga hemfrhllanden, kanske dr missbruk och arbetslshet frekommer, r det strre risk att hamna snett.

5) Det gller i lika stor grad infdda svenskar.

6) En vriden sexsyn fds man inte med. Att invandrare r verrepresenterade nr det gller verfallsvldtkter r s klart illa och det r mjligt att just den vldtktsformen skulle minska om vi stngde grnserna, men sexbrotten i stort skulle inte minska.

7) Vsterlndska, svenska mn begr i lika stor utstrckning sexbrott.

8) Gngvldtkt r inget jag frsvarar, men jag vill nyansera det och flytta fokuset till sexbrott generellt.

9) Mjligt att verfallsvldtkterna i Norge skulle minska, jag har verkligen ingen aning.

10) Uppenbarligen har man misslyckats med att jobba frebyggande.

11) Du har helt rtt i att mnniskor med smre frutsttningar oftare r bengna att beg brott, men jag vgrar lgga problemet enbart p individniv, en del av problemen har med misslyckad integrationspolitik att gra. Det kan man inte skylla p dem som kommer hit.

12) De flesta som kommer vill ju gra rtt fr sig, men de fyrkantiga lagarna och reglerna i detta land gr det inte precis ltt att integreras.

13) Klart att det finns rtgg bland dem som kommer hit, men r trist att alla kollektivt fr lida fr det.

1) Bde Janne Josefsson och Gunnar Sandelin har uttryckligen sagt att s r fallet. Du kan lsa om deras sikter i frgan verallt p Ntet. Frgan r ju om dessa tv vet vad de talar om? Pratar de strunt?

http://erixon.com/blogg/2008/05/89-a...-invandringen/

2) Kan du verkligen inte rkna ut det? Sg inte att du INTE kan det, please. Tnk efter: sger inte journalistkren, unisont, att de kmpar mot frmlingsfientlighet och rasism, att de r FR mngkultur? Kan du hitta en journalist av rang som INTE r en mngkulturalist? Om du inte gillar ordet konspiration s kan jag fresl ett annat: konsensus.

3) Men de r alla mngkulturalister. Eller hur?

4) Det r skillnad p att "hamna snett" och gruppvldta, verfallsvldta och vldta. Studier om just vldtkter visar tydligt att socioekonomi endast r en liten, liten faktor i brottet. Jag frslr att du lser p, fr den socioekonomi du lutar dig mot r fr lnge sedan avfrdad, faktiskt. Jag kan dra mig till minnes en studie om saken av tv liberaler, den ene hette Yochelson, som ville bevisa att sexbrottlingar var offer fr socioekonomi. Deras slutsats var ytterst intressant, och de vmjdes men var rlilga nog att publicera nd: sexbrottslingar agerar helt utanfr de socioekonomiska ramarna. En kort ess om denna studie finns i boken The Mammoth Book of Murder, av Colin Wilson.

En annan sak med liberalers mrkliga syn p brottslingar r att deras regler (som vanligt) inte kan appliceras p dem och deras nra. En frga: kan du tnka dig att din far skulle vara engruppvldtktsman om han vore fattig? Kan du se dig sjlv gngmisshandla ngon och rna dem om du hade "hamnat snett"?

5) Men det gr det inte. Det r nmligen det "verrepresentation" betyder. Invandrare r oftare vldtktsmn n vita svenskar till frhllande till sin population. Frstr du? Allts gller det inte alls i lika hg grad svenskar, s det fr du nog revidera.

6) Hur tnker du nu? Det skulle minska, men inte minska?

7) Nej, det gr de inte. n en gng: studera saken.

8) Varfr? Det vore lika kontraproduktivt som att flytta fokus frn mord till vldsbrott generellt. Vad skulle du kunna stadkomma genom att flytta fokus? Svara rligt nu. r det meningen att vi ska bekmpa brott och skydda medborgarna, eller r det viktigare att skydda vissa etniska grupper?

9) Men snlla, varfr s vag och defensiv? Norska polisen redigr fr att 100% av verfallsvldtkterna begicks av utomeuropeiska invandrare, och du "har verkligen ingen aning" om verfallsvldtkterna skulle ha minskat om inte grnserna var ppna fr dessa folkgrupper. Tror du p predestination? Att de kvinnor som blev offer skulle ha blivit verfallsvldtagna i alla fall? Jag tycker ditt resonemang reflekterar illa p dig sjlv.

10) Ja, uppenbarligen. Men det enda skra frebyggande skulle frsts ha varit att inte slppa in folk som enligt alla fakta vi har medfr kade vldtkter. Men ni liberaler bryr er helt enkelt inte om vita mnniskors liv och hlsa och trygghet. Jag kan inte tolka det p ngot annat stt, tyvrr. Men jag frgar: knner du till ngon 100% fungerande frebyggande metod? Om inte - ska vi inte anvnda den enda 100% fungerande metod som vi knner till? Du mste vid en viss punkt frga dig sjlv vilket som betyder mest: ett tryggare samhlle, eller att utomeuropeer ska ha tillgng till vra lnder. Fr du frstr - hittills, oavsett rd eller bl politik, s kan vi inte f bde ock.

11) Men oavsett vad vi vill skylla p s str vi infr det faktum att icke-vit invandring kar otryggheten, brotten, vldet, dd och vldtkt i vrt samhlle. Detta r det enda vi vet. Min lsning r att gra som vi alltid har gjort: stng grnserna fr invandring frn dessa delar av vrlden. Vilken r din lsning? Kom ihg att ni liberaler faktiskt HAR lyckats med en sak: ni har kat vlstndet fr alla under de senaste 50 ren. Men helt i strid med era teorier s KAR brott och sjlvdestruktiv beteende. Och en sak till: afrikaner och araber som kommer hit fr det uppenbarligen bttre ven om de inte blir rika... frbttringen i deras materiall situation, samt den trygghet de fr hr, BORDE gra dem mindre brottsliga, helt i enlighet med den socioekonomiska teorin. Men detta sker inte. Och jag antar att du anser att de fr det bttre hr i Sverige n i sina hemlnder?

12) Men kan du visa ngot land dr integration sker d? Fr jag kan det sannerligen inte. Frutom Singapore, men dr sker det med tvng, och fd. borgmstaren erknde att de misslyckades med muslimerna nd. Visa mig var frivillig integration sker, s ska jag erknna att det gr, och d kan vi ocks studera vilken politik som anvndes. Ge mig exempel, tack. Och om du INTE kan ge mig exempel kanske du mste inse att integration enbart kan ske genom tvng... och snacka om fyrkantiga regler DET skulle bli.

13) Ser du hur olika vi r, du och jag? Du lider med invandrarna i vars led terfinns en verrepresentation brottslingar, och jag lider med de svenskar som dr, rnas, misshandlas och vldtas.

Att ngon mste stanna i sitt hemland r kanske "trist". Men att ngon dr, rnas, misshandlas eller vldtas r en ohygglig katastrof. Jag vljer att med alla medel se till att frebygga de sistnmnda, medan du ser det sistnmnda som ett ndvndigt ont fr att invandrare ska kunna komma hit och bo hr.
Citera
2011-12-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Ja precis, fr jag r (inte, om du inte frstr dig p sarkasm) jtteintresserad ven av ditt namn telefonnummer och hemadress - s paranoid kan du vl inte vara? Bara intressant ibland och veta vilken lder personen ifrga r, d vissa som kommer precis ut ifrn svenska skolan r mer frknippade med aktuella skolproblem n exempelvis en 50 ring som talar om hur bra det var och hur alla kom verens bla bla bla.

Frtydligande: Urskta OT, upplysningen om universitetsutbildning var endast avsedd fr att ge en fingervisning om lder utan att vara exakt. Det var meningen att det skulle visa att jag ldersmssigt frmodligen inte r under 30. Synd att det framstod som att jag ville bertta att jag minsann studerat hgre studier - det var det allts inte.
Citera
2011-12-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Bde Janne Josefsson och Gunnar Sandelin har uttryckligen sagt att s r fallet. Du kan lsa om deras sikter i frgan verallt p Ntet. Frgan r ju om dessa tv vet vad de talar om? Pratar de strunt?

http://erixon.com/blogg/2008/05/89-a...-invandringen/

2) Kan du verkligen inte rkna ut det? Sg inte att du INTE kan det, please. Tnk efter: sger inte journalistkren, unisont, att de kmpar mot frmlingsfientlighet och rasism, att de r FR mngkultur? Kan du hitta en journalist av rang som INTE r en mngkulturalist? Om du inte gillar ordet konspiration s kan jag fresl ett annat: konsensus.

3) Men de r alla mngkulturalister. Eller hur?

4) Det r skillnad p att "hamna snett" och gruppvldta, verfallsvldta och vldta. Studier om just vldtkter visar tydligt att socioekonomi endast r en liten, liten faktor i brottet. Jag frslr att du lser p, fr den socioekonomi du lutar dig mot r fr lnge sedan avfrdad, faktiskt. Jag kan dra mig till minnes en studie om saken av tv liberaler, den ene hette Yochelson, som ville bevisa att sexbrottlingar var offer fr socioekonomi. Deras slutsats var ytterst intressant, och de vmjdes men var rlilga nog att publicera nd: sexbrottslingar agerar helt utanfr de socioekonomiska ramarna. En kort ess om denna studie finns i boken The Mammoth Book of Murder, av Colin Wilson.

En annan sak med liberalers mrkliga syn p brottslingar r att deras regler (som vanligt) inte kan appliceras p dem och deras nra. En frga: kan du tnka dig att din far skulle vara engruppvldtktsman om han vore fattig? Kan du se dig sjlv gngmisshandla ngon och rna dem om du hade "hamnat snett"?

5) Men det gr det inte. Det r nmligen det "verrepresentation" betyder. Invandrare r oftare vldtktsmn n vita svenskar till frhllande till sin population. Frstr du? Allts gller det inte alls i lika hg grad svenskar, s det fr du nog revidera.

6) Hur tnker du nu? Det skulle minska, men inte minska?

7) Nej, det gr de inte. n en gng: studera saken.

8) Varfr? Det vore lika kontraproduktivt som att flytta fokus frn mord till vldsbrott generellt. Vad skulle du kunna stadkomma genom att flytta fokus? Svara rligt nu. r det meningen att vi ska bekmpa brott och skydda medborgarna, eller r det viktigare att skydda vissa etniska grupper?

9) Men snlla, varfr s vag och defensiv? Norska polisen redigr fr att 100% av verfallsvldtkterna begicks av utomeuropeiska invandrare, och du "har verkligen ingen aning" om verfallsvldtkterna skulle ha minskat om inte grnserna var ppna fr dessa folkgrupper. Tror du p predestination? Att de kvinnor som blev offer skulle ha blivit verfallsvldtagna i alla fall? Jag tycker ditt resonemang reflekterar illa p dig sjlv.

1. Lnken du hnvisade ledde till Dick Erixons (medarbetare i tankesmedjan Timbro) blogg. Den r s klart gravt frgad av hans borgliga/nyliberala tankestt. Jag har sett honom i ett otal debatter i olika frgor och ofta blivit provocerad av honom. Erixon utgr ifrn att journalistfrbundets ordfrande ljuger d de frnekar att journalister styrs av ideologisk hnsyn, samtidigt som han blint litar p de 89% tittarna dr de i en webbfrga svarar ja p frgan om "medierna mrkar om invandringen". Han hller med dem pstr han. Snacka om att frhlla sig okritiskt till information. Hur vet Dick Erixon vilka kllor dessa tittare utgtt ifrn? Tyvrr kunde jag inte lsa Gunnar Sandelins artikel i DN, eftersom den tydligen tagits bort frn webbsidan. Jag missade ocks sjlva programmet och kan drfr inte uttala mig, dremot kan jag sga att det borde vara fler diskussioner av detta slag. Det blir fel nr saker inte kan luftas fr att de r fr "knsliga mnen". Det tror jag slr fel. Likas tycker jag att det r fel att vitpixla, om det nu r s. Det verkar ju inte klokt. Kontraproduktivt s det frslr.

2. Jag har aldrig psttt att medierna (de flesta) inte skulle vara fr mngkultur, de sikterna delar jag fullt ut. Likas att de r med och kmpar mot frmlingsfientlighet och rasism. Det gr ven jag. Men jag anser att fr att det ska funka, mste man kunna prata om de problem som uppstr. Fr det r sjlvklart att det uppstr vissa problem nr tv helt skilda kulturer mts. Jag trodde vi (du och jag) diskuterade om medias ev mrkning nr mrkhyade begr brott. Det r en annan sak. Det tycker jag ocks vore olyckligt. Men jag anser mig nd vara mngkulturalist i bemrkelsen att jag anser att folk som av olika skl behver, ska f komma hit till Sverige och att det dessutom r bra fr Sverige.

Jag r dremot kritisk till att man inte vgar belysa problem som uppkommer nr olika kulturer mts och att media har en tendens att "klumpa ihop islam". Vi ska kunna prata om de extrema grupper som utgr fara. Vi ska kunna stlla krav p att de som av religisa skl har en syn p kvinnan som inte r frenliga med dagens vrderingar. Jag rkade ex ut fr en man som vgrade ta mig i hand fr att jag var kvinna. Blev mycket frolmpad. Jag mste f kritisera sdant utan att bli orttvist beskylld att vara rasist. Det r jag inte. Nr vi kritiserar sverigedemokraterna fr att misstnkliggra alla muslimer, mste vi "mngkulturalister" vga prata om problem som finns. Annars kommer frmlingsfientligheten fortstta att vxa sig strre.

Du sger att den litteratur jag hnvisar till (har inte angett ngon specifik eftersom jag anvnder mnga kllor) r frlegad. Det r den inte. Jag vill inte vara ohyfsad, men jag fr en knsla av att dina kllor r starkt vinklade. Av de du ger exempel p r flesta kritiska till mngkultur. Fr att kunna ge en ngorlunda nyanserad framstllning - man r ju frgad till viss del - mste man ta del av olika kllor, inte enbart subjektiva. Objektiv vetenskap, dr man forskat fram samband och gjort djupgende studier, knns s mycket mer trovrdig och seris n ex Avpixlat och frfattare som ex Pamela Geller och Tommy Robinson. Har man hmtat sitt kllmaterial frn dessa och ser dem som frebilder r det svrt att diskutera verhuvudtaget.

Vad jag menar med att verfallsvldtkterna mjligen skulle minska, men inte sexbrotten i vrigt, r att man gr skillnad mellan verfallsvdtkt och annan vldtkt. Intrycket blir att all annan vldtkt framstlls som harmls, medan verfallsvldtkt r avskyvrt (vilket det sjlvklart r). Det senare ska bekmpas med alla medel - helst genom utvisning och vrre, stngda grnser. Annan vldtkt ses i detta sammanhang som ganska oproblematiskt, srskilt om frvaren r svensk.

Just nu slog det mig vad du menade nr du ppekade att jag lutade mig mot gammal forskning nr det gller kvinnovld och sexbrott. Sjlvklart frekommer vld och sexuella vergrepp inom alla samhllsklasser - jag var otydlig, sorry. Jag resonerade om brottsbengenhet och socioekonomiska samband. Men. Att invandrare oftare skulle vara bengna att beg sexbrott faller ju i samma resonemang, vi r ju bda verens om att sexbrott frekommer i alla samhllsklasser, oavsett social status. Sjlvklart begr inte alla vldsbrott och sexbrott enbart fr att de r fattiga och har haft en dlig barndom - det r sjlvklart mer komplext n s. Men jag undrar fortfarande varifrn dina uppgifter om att utomeuropeer har strre bengenhet att beg sexbrott och i s fall, varfr?

terkommer fr att besvara fler av dina frgor. Ber om urskt att jag inte hunnit redigera, r stressad. Hoppas du frstr vad jag menar.
Citera
2011-12-17, 21:51
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Lnken du hnvisade ledde till Dick Erixons (medarbetare i tankesmedjan Timbro) blogg. Den r s klart gravt frgad av hans borgliga/nyliberala tankestt.

Tro mig nr jag sger att jag inte r ngot strre fan av Dick, frutom mjligtvis nr han fljer amerikansk inrikespolitik. Han r dessutom en judevn, vilket jag frsts inte alls ser som ngot positivt.

Men om du hade tillmpat lite kllkritik och skt lite, s kan du hitta Jannes uttalanden verallt, ven p youtube. Gunnar Sandelin skapade kaos i leden nr han rakt ut berttade hur ensidigt man behandlade dessa saker i media... eller ibland: INTE behandlar alls.

Att det blev Dicks sida jag lnkade till vara bara en slump. Du kan skert hitta videon med Janne p en vnstersida ocks, samt Gunnars artikel.

Jag har aldrig anvnt Avpixlat som klla. De kllor jag anvnder r generella kllor och s lngt det r mjligt: era egna kllor, eftersom en klla kan vara lika kraftfull - ibland mer - genom vad den INTE sger n vad den sger.

Du efterlyser objektiv vetenskap, men sdan existerar knappast inom mnen som har koppling till religion och politik. Dremot kan man anvnda sin kllkritik - och jag tycker att du orttvist avfrdar exempelvis Yochelsons bok, eftersom detta INTE var en objektiv klla (de resonerade precis som du) men kom att inse att de hade fel, och hade mod nog att presentera sina rn (kllan gr emot sin egen tendens). Om du kan ngot om kllkritik s br du veta nr kllkritiker blir till sig i trasorna, och det r just nr en klla gr emot sin egen tendens - d anses den extra tillfrlitlig.

Tyvrr tror jag inte du har ett tillrckligt kritiskt och kunnigt sinneslag fr att tillmpa detta, och tro mig nr jag sger att jag inte sger detta fr att vara elak; jag r aldrig elak mot kvinnor, det r en hederssak. Du frvxlar mina kllor med MIG, och jag r naturligtivs en rasist, och allt jag sger vinklas frsts mot de slutsatser jag vill f fram pongerna med. Men jag KAN kllkritik, och jag vet nr en klla r i farozonen fr att vara vinklad, och jag vet ocks hur jag ska upptcka detta och kringg det hela fr att f ut s sann information som mjligt.

Personligen avskyr jag ohederlig forskning, oavsett om den stdjer min vrldsbild eller gr emot den. Jag vill syssla med fakta. Inte med drmmar och propaganda.

Hur r det med din egen kllkritik? Du ogillar Dick s intensivt att du sjlv blir okritisk, inse du inte det? Dick hller med Janne och Gunnar, och d kan det dessa herrar sger om journalistkren (vilken de har varit en del av hela sitt liv) inte stmma. Allts lter du det faktum att Dick hller med tv personer som BORDE veta vad de talar om hindra dig frn att frhlla dig objektivt till det jag ville f fram genom att presentera Janne J. och Gunnar S. fr dig.

Lgg av dig ideologin fr ett gonblick - den gagnar dig inte alls, den lurar dig bara till du har frvandlats till en ideologisk varelse istllet fr en mnniska. Och det innebr alltid en tragisk frlust fr intellektet och frnuftet. Det har, som det heter, historien visat oss gng p gng.
Citera
2011-12-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Du kanske ska anvnda dig av samma klla nr det berr material angende Kungen likas.

Vad snackar du om? Det r ju specifikt Aftonbladet och Expressen jag pratar om, eftersom de ftt frgan fr inte s lnge sedan.
Citera
2011-12-21, 10:50
Medlem
Citat:
Tro mig nr jag sger att jag inte r ngot strre fan av Dick, frutom mjligtvis nr han fljer amerikansk inrikespolitik. Han r dessutom en judevn, vilket jag frsts inte alls ser som ngot positivt.

Men om du hade tillmpat lite kllkritik och skt lite, s kan du hitta Jannes uttalanden verallt, ven p youtube. Gunnar Sandelin skapade kaos i leden nr han rakt ut berttade hur ensidigt man behandlade dessa saker i media... eller ibland: INTE behandlar alls.

Att det blev Dicks sida jag lnkade till vara bara en slump. Du kan skert hitta videon med Janne p en vnstersida ocks, samt Gunnars artikel.

Jag har aldrig anvnt Avpixlat som klla. De kllor jag anvnder r generella kllor och s lngt det r mjligt: era egna kllor, eftersom en klla kan vara lika kraftfull - ibland mer - genom vad den INTE sger n vad den sger.

Du efterlyser objektiv vetenskap, men sdan existerar knappast inom mnen som har koppling till religion och politik. Dremot kan man anvnda sin kllkritik - och jag tycker att du orttvist avfrdar exempelvis Yochelsons bok, eftersom detta INTE var en objektiv klla (de resonerade precis som du) men kom att inse att de hade fel, och hade mod nog att presentera sina rn (kllan gr emot sin egen tendens). Om du kan ngot om kllkritik s br du veta nr kllkritiker blir till sig i trasorna, och det r just nr en klla gr emot sin egen tendens - d anses den extra tillfrlitlig.

Tyvrr tror jag inte du har ett tillrckligt kritiskt och kunnigt sinneslag fr att tillmpa detta, och tro mig nr jag sger att jag inte sger detta fr att vara elak; jag r aldrig elak mot kvinnor, det r en hederssak. Du frvxlar mina kllor med MIG, och jag r naturligtivs en rasist, och allt jag sger vinklas frsts mot de slutsatser jag vill f fram pongerna med. Men jag KAN kllkritik, och jag vet nr en klla r i farozonen fr att vara vinklad, och jag vet ocks hur jag ska upptcka detta och kringg det hela fr att f ut s sann information som mjligt.

Personligen avskyr jag ohederlig forskning, oavsett om den stdjer min vrldsbild eller gr emot den. Jag vill syssla med fakta. Inte med drmmar och propaganda.

Hur r det med din egen kllkritik? Du ogillar Dick s intensivt att du sjlv blir okritisk, inse du inte det? Dick hller med Janne och Gunnar, och d kan det dessa herrar sger om journalistkren (vilken de har varit en del av hela sitt liv) inte stmma. Allts lter du det faktum att Dick hller med tv personer som BORDE veta vad de talar om hindra dig frn att frhlla dig objektivt till det jag ville f fram genom att presentera Janne J. och Gunnar S. fr dig.

Lgg av dig ideologin fr ett gonblick - den gagnar dig inte alls, den lurar dig bara till du har frvandlats till en ideologisk varelse istllet fr en mnniska. Och det innebr alltid en tragisk frlust fr intellektet och frnuftet. Det har, som det heter, historien visat oss gng p gng.

Aj. Jo, jag kan min kllkritik, men mste tyvrr ge dig (lite) rtt i ditt resonemang. Jag frstr vad du menar. Varfr tror du inte jag har ett tillrckligt kunnigt och kritiskt sinneslag? Jag gillar inte att bli bedmd efter mitt kn. Jag tillhr inte falangen radikalfeminismen, utan nskar bli bedmd som person. Men jag kan inte avgra om du var ironisk (isfall har vi samma humor) d du hvdar att det fr dig r en hederssak att aldrig vara elak mot kvinnor.

Jag medger att det var slarvigt av mig att inte ska p ex YouTube, men jag hade som sagt ont om tid. Jag ska leta fram det dr klippet nu, s fr vi se om jag blir ngot visare....

edit: Du ogillar att Dick r judevn. Jag utgr ifrn att du syftar p Israel/Afghanistan-frgan, eller?
Senast redigerad av annobecq 2011-12-21 kl. 10:57. Anledning: tillgg av mening
Citera
2012-01-07, 16:07
Medlem
God fortsttning alla! Jag tror starkt p 2012. En massa missfrstnd kommer att rtas ut och en mer nyanserad debatt kommer att ta form. Sverige r ett litet land och jag tror att vi har frutsttningar att lra av varandras kulturer, respektera varandra och lra oss att skilja p vad som r bra och dligt.

Jag har mnga vnner frn Irak, Afghanistan, Iran och andra lnder. Inte bara en gng har kulturkrockar uppsttt, men de har de allra flesta gnger kunnat lsas genom kommunikation. Alla dessa mina vnner arbetar, ngon som lkare, en annan driver restaurang och en tredje har 5 olika jobb, alltifrn stdning till pizzautkrning. Gemensamt fr dessa r att de vill lra sig svenska och bli en del av Sverige. Ingen av dem har utnyttjat systemet. De r sjukt frtvivlade ver dem som kommer till Sverige och inte vill bli en del av samhllet, eftersom de fr lida fr det. Jag har frklarat att ven svenskar utnyttjar systemet, de har de svrt att tro - men nu vet de.

Ngra tror att svenska mn aldrig skulle misshandla sina flickvnner/fruar. Jag frklarar att det frekommer, t bda hll, allts ven kvinnor misshandlar mn.

Vissa av mina vnner r troende muslimer, jag r agnostiker och tycker att alla har rtt att ha vilken religion de vill - s lnge de inte frsker pracka p andra sina vertygelser. Ingen har frskt att p ngot stt omvandla mig, utan respekterar min instllning och jag deras. Vi vet ju att det finns fundamentalister inom alla religioner. Vldigt f i Sverige r muslimska fundamentalister, men de finns, liksom det frekommer kristen, judisk och katolsk.

Slutligen vill jag sga att jag personligen ser Tbbe Billstrm som den mest hnsynslsa person som finns nr det kommer till migrationspolitiken. Jag tror fan i mig han njuter nr han tvingar ivg 91-riga tanter, etablerade familjer och andra som riskerar att torteras i sina hemlnder. Faktum r att jag till och med tror att SD (inte alla dock) har en mer human instllning nr det kommer till detta.
Citera
2013-03-28, 18:26
Bannlyst
Citat:
...Slutligen vill jag sga att jag personligen ser Tbbe Billstrm som den mest hnsynslsa person som finns nr det kommer till migrationspolitiken. Jag tror fan i mig han njuter nr han tvingar ivg 91-riga tanter, etablerade familjer och andra som riskerar att torteras i sina hemlnder. Faktum r att jag till och med tror att SD (inte alla dock) har en mer human instllning nr det kommer till detta.

Tobias Billstrm r p din sida. Han tillhr de nya moderaterna och r en lydig knhund t Reinfeldt som av oklara skl vill frvandla det gamla goda fina Sverige till den otrygga, odemokratiska, fattiga och vldsamma mngkultrella smet landet i stora stycken redan har blivit.

Grnserna ska stngas. I den mn det fungerar ska s mnga mrkliga utlnningar som vistas hr nu ut fr att aldrig komma tillbaka. Anledningen: humanism r ett svepskl ven om humanism ska visas ens landsmn ("inte alla dock"). Massinvandring av frmmande kulturer r inte rtt stt att frvalta ett land. Shr frstrs ett land. Det ska handla hdanefter om att bygga ett starkt, tryggt, fint Sverige igen.
Citera
2013-05-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tobias Billstrm r p din sida. Han tillhr de nya moderaterna och r en lydig knhund t Reinfeldt som av oklara skl vill frvandla det gamla goda fina Sverige till den otrygga, odemokratiska, fattiga och vldsamma mngkultrella smet landet i stora stycken redan har blivit.

Grnserna ska stngas. I den mn det fungerar ska s mnga mrkliga utlnningar som vistas hr nu ut fr att aldrig komma tillbaka. Anledningen: humanism r ett svepskl ven om humanism ska visas ens landsmn ("inte alla dock"). Massinvandring av frmmande kulturer r inte rtt stt att frvalta ett land. Shr frstrs ett land. Det ska handla hdanefter om att bygga ett starkt, tryggt, fint Sverige igen.

Lite gammalt det hr, men r tvungen att dementera. Tobias Billstrm r absolut inte p min sida, han har en fasad, det fr man inte glmma, men han r iskall och frsvarar rent inhumana utvisningar. Han, liksom Moderaterna anser sig vara sofistikerade, till skillnad frn SD, som de fraktar av andra skl. Men p mnga punkter agerar han som de skulle gjort om de satt i samma position. SD r fr mycket bnder per deras definition. Deras snack om att vrt land ska vara ppet fr olika kulturer r enbart fr att inte skrmma ivg vissa ev vljare. De r falska ormar hela bunten, som endast ser om sitt eget hus och vrdestter mnniskor utefter vilken position de har i samhllet. En cynisk politik som r allt annat n human. Deras mnniskosyn r riktigt ovrdig. Jag frstr inte att du och dina likasinnade inte uppfattat det, utan tror att de menar vad de sger. Allt de plderar fr bygger p grova generaliseringar och populism, dock inte p samma direkta stt som SD, som ju ser allt knas som hller p att rasera det hr landet, beror p den enligt er, den massiva invandringen.

Jag tnker inte g in i ngon diskussion om stngda grnser och annat knas, vi har definitivt motsatt uppfattning och kommer alltid att ha.

Ganska rrande att du har s hga tankar om det svenska folket och hur fint och tryggt det skulle bli bara vi stngde grnserna. Jag mste sga att jag r lite nyfiken p hur det kommer sig att du har en sdan ensidig och naiv bild av svenskar (per din definition).
Citera
2013-05-14, 15:56
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Ganska rrande att du har s hga tankar om det svenska folket och hur fint och tryggt det skulle bli bara vi stngde grnserna. Jag mste sga att jag r lite nyfiken p hur det kommer sig att du har en sdan ensidig och naiv bild av svenskar (per din definition).

Nu kan jag ju inte svara fr ngon annan... men kanske beror det p att FRE invandringen av svartskallefolk s var gruppvldtkter ett i stort oknt brott i Sverige, den grova brottsligheten var hlften s stor - i praktiken tiotusentals offer FRRE per r.

Sverige fre svartskalleinvandringen R ett Sverige skapat av svenskarna. Det var mycket tryggare och inte p lnga vgar s utsatt fr brottslighet, inte etniskt segregerat, mycket mindre utanfrskap, mycket bttre vlfrd fr skattepengarna. I detta Sverige stred inga svenska soldater i obskyra krig utomlands. Ingen sjlvmordsbombare skulle ngonsin lpa risk att slakta civila svenskar under juletid i Stockholm. Vi hade inga knstympningar innanfr vra grnser, inga hedersmord och mycket liten, om ens ngon, maffiaverksamhet.

Frgan r hur du kan vara okunnig om allt detta? Eller, om du inte r okunnig om det - hur du kan knna dig njd med ett SMRE Sverige?
Citera
2013-05-21, 21:18
Medlem
Citat:
Nu kan jag ju inte svara fr ngon annan... men kanske beror det p att FRE invandringen av svartskallefolk s var gruppvldtkter ett i stort oknt brott i Sverige, den grova brottsligheten var hlften s stor - i praktiken tiotusentals offer FRRE per r.

Sverige fre svartskalleinvandringen R ett Sverige skapat av svenskarna. Det var mycket tryggare och inte p lnga vgar s utsatt fr brottslighet, inte etniskt segregerat, mycket mindre utanfrskap, mycket bttre vlfrd fr skattepengarna. I detta Sverige stred inga svenska soldater i obskyra krig utomlands. Ingen sjlvmordsbombare skulle ngonsin lpa risk att slakta civila svenskar under juletid i Stockholm. Vi hade inga knstympningar innanfr vra grnser, inga hedersmord och mycket liten, om ens ngon, maffiaverksamhet.

Frgan r hur du kan vara okunnig om allt detta? Eller, om du inte r okunnig om det - hur du kan knna dig njd med ett SMRE Sverige?

Jag r inte okunnig - tvrtom. Dessa frgor ligger mig varmt om hjrtat.

Jag mste sga att mnga av er har en otroligt frenklad bild av integrationsfrgan. Fattar jag er rtt att ni hvdar att vi skulle f ett i stort sett oproblematiskt samhlle om man stnger grnserna fr folk som flyr sina krigshrjade lnder?

Jag har svrt att frst ert resonemang. Hela vst hller p att kollapsa ekonomiskt. Vi har ftt ett tydligt klass-samhlle. Vinst i vlfrden, vars kvalit stndigt frsmras. Detta fr att vinster tillts tas ut ur det offentliga, nya privata alternativ skapas med vinst som enda intresse. r de intresserade av bra kvalit tror du? Jag vet att de inte r kvalit som r deras ml, utan monero. Att ngons gamla farmor vanvrdas r snt man fr rkna med resonerar de. r det ett sdant samhlle du nskar? Du kanske tycker att de minsann har rtt till bonusar efter allt slit?

Det hr har absolut inte med, fr att anvnda din term, invandrare att gra. Har du lst p s borde du ju veta det.

Inte kan du vl vara s naiv att en stoppad invandring skulle bidra till kad vlfrd?

Det tydligt uppdelade klass-samhllet r hr fr att stanna, med eller utan utlandsfdda. Jag hvdar att utlandsfdda r en stor tillgng hr.

Den gloria du stter p svenskens huvud - var kommer den ifrn? r svenskar bttre n andra, helt osjlviska som hjlper varandra som frr i tida? Kan du precisera hur du ser p svensken, den ofelbara?
Citera
2015-03-22, 10:25
Medlem
ven hennes far tycks ha ftt en slng av islamofobin p sin blogg 20 mars 2015.Ulf r dock klokare n dottern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in