Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-06, 23:24
Medlem
Har frsttt det som att frimurarna inte tror att ngn profet de facto var inspirerad av Gud, n mindre gudomlig sjlv.

Lste vid ett annat tillflle Thomasevangeliet. Man knner igen en del. Men det r mkt som knns frmmande. Och min lekmannatolkning r att den Jesus som Thomasevangeliet pratar om inte var divine och kanske inte ens hade ngot budskap frn Gud.

Kan vi vara skra, judar kristna och muslimer, p att Gud ngonsin kontaktat mnniskan? Vi har inga bevis. Kan vi inte bara enas om att vi ber till samma Gud, att vi inte r gudar sjlva och att vi alla borde arbeta mot ett gemensamt ml.
Citera
2011-12-06, 23:33
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av religiouscynic
Har frsttt det som att frimurarna inte tror att ngn profet de facto var inspirerad av Gud, n mindre gudomlig sjlv.
Var har du ftt det ifrn? Jag knner flera frimurare som r ppet kristna.
Citera
2011-12-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Var har du ftt det ifrn? Jag knner flera frimurare som r ppet kristna.

Jag har lst att detta r ngot som uppenbaras fr frimuraren nr han stiger i graderna.
Skerligen inte vrldens bsta kll d den nog r ganska biased
www.bibleprobe.com/freemasonry.html

Men the founder av freemasonry, glmt hans namn, var vl en deist. Enligt lnken ovan s verkar de fortfarande be till universums skapare men ser profeter, varav den frmste Jesus, som "neither inspired nor divine".
Men det r ju svrt att veta eftersom de som lmnar kan bli ddade.

Tiden kommer nog visa hur det ligger till. Om ngn super cyborg/halvgud uppstr bland dem s vet vi ju isfall vad mnga misstnkt: att frimurarna ser sig sjlva som gudar.

Jag tror det r mnga mnniskor som tror att tiden snart r inne d de kan bli gudar:
Israels Messias kanske r en robot.
http://topdocumentaryfilms.com/technocalyps/ (kolla ffa del 2).
Citera
2011-12-07, 05:23
Medlem
Fangelsets avatar
Citat:

Lste vid ett annat tillflle Thomasevangeliet. Man knner igen en del. Men det r mkt som knns frmmande. Och min lekmannatolkning r att den Jesus som Thomasevangeliet pratar om inte var divine och kanske inte ens hade ngot budskap frn Gud.

Kan vi vara skra, judar kristna och muslimer, p att Gud ngonsin kontaktat mnniskan? Vi har inga bevis. Kan vi inte bara enas om att vi ber till samma Gud, att vi inte r gudar sjlva och att vi alla borde arbeta mot ett gemensamt ml.

Ok Jesus var gudomlig genom att han botade sjuka vilket apostlarna skriver om i sina brev.
Hans strsta lfte var att snda den helige anden efter hans dd som ett tredje frbund mellan mnniska och Gud.
I Apostlagrningarna kan vi lsa om att helige ande steg ner och gav apostlarna samma frmgor som Jesus.
Vad r att profetera ?
Det som fr mig att tvivla p att Jesus verkligen var den Messias GT nmner r det han sger om vrat efterliv , jag tror nmnligen inte att vi har ngot.
Jag r sker p att vi inte kommer att f se ngon frn Sverige Kina Nigeria eller Kenya i helvetet eller himmlen.
Senast redigerad av Fangelset 2011-12-07 kl. 06:02.
Citera
2011-12-07, 09:41
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Men det r ju svrt att veta eftersom de som lmnar kan bli ddade.
Med all respekt, s vill jag nd pst att du har en lite skev bild av frimurarorden.
Citera
2011-12-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Med all respekt, s vill jag nd pst att du har en lite skev bild av frimurarorden.

Det har jag skert. Men jag vill grna lra mig mer s du fr grna bertta. Du vet skert att det florerar massor av konspirationsteorier. Det r nstan omjligt att inte bli pverkad, ffa nr man aldrig fr hra deras egen bild.

Jag ser att du har gat i triangeln som din avatar. Vad betyder den? Mnga frknippar den med djvulsdyrkan, men jag tror att fr frimurare s str den istllet fr Gud.

Muhammed sgs ha sagt att Dajjal (antikrist) skulle vara engd. Tror en del mnniskor kan blanda ihop saker och ting.
Citera
2011-12-07, 14:34
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Det har jag skert. Men jag vill grna lra mig mer s du fr grna bertta. Du vet skert att det florerar massor av konspirationsteorier. Det r nstan omjligt att inte bli pverkad, ffa nr man aldrig fr hra deras egen bild.
Frimurarorden r idag framfrallt en social klubb fr mnniskor i hg stllning. Givetvis frsegr lobbyverksamhet och "bastu-beslut", precis som i alla grupperingar. Skillnaden r vl framfrallt att det berr oss 'vanliga ddliga' d det ingr folk i viktiga bestmmandestllningar i FM.
Den andliga biten fyller idag en mer rituell funktion n som ett trossystem.
Citat:
Jag ser att du har gat i triangeln som din avatar. Vad betyder den? Mnga frknippar den med djvulsdyrkan, men jag tror att fr frimurare s str den istllet fr Gud.
Den betyder sklart olika saker i olika kulturer/religioner. gat har i alla tider anvnts som en symbol fr det allseende. Triangeln str inom kristendomen fr treenigheten. Ett ga i en triangel str allts fr en den allomfatande/allseende fadern, sonen och den heliga ande.
Citera
2011-12-07, 17:11
Medlem
i.b.ms avatar
Jag frstr inte varfr du blandar in frimurarna i dina funderingar om Thomasevangeliet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in